אם הייתם מספרים לפני 60 שנה למעריצי מותג הרכב הבריטי אסטון מרטין כי בעוד שישה עשורים המותג הקלאסי שלהם יגלגל משערי מפעליו דגם קרוסאובר גבוה הם כנראה היו שולחים אתכם למכון הגמילה הסמוך לאשפוז בכפיה.
לפני שנה בדיוק, באירוע חגיגי, חשפה אסטון מרטין את ה DBX המהווה את הקרוסאובר הראשון מתוצרתה ובכך נכנעה לצו האופנה ולביקוש הגובר לדגמי קרוסאובר למרות שבהתחלה היו מי שקיוו שהטרנד לא יזלוג לעולמות היוקרה ובעיקר לא לאלו הספורטיביים.
עכשיו, אחרי החשיפה העולמית של הקרוסאובר שמתיימר לשמר את היכולות הספורטיביות המזוהות עם המותג עושה עליה לישראל היישר מפס הייצור החדש של אסטון בסנט את'ן שבווייל, בריטניה, ומקבל תג מחיר של 1,690,000 שקלים.
תחת מכסה המנוע שוכנת יחידת כוח טווין טורבו V8 בנפח 4.0 ל' שתמצאו באסטון מרטין DB11, כאן עם הספק מרבי של 542 כ"ס ומעל 71 קג"מ בחיבור אל תיבת הילוכים אוטומטית תשע מהירויות..
מערכת ההנעה הכפולה משתמשת בבקרת ויסות אחיזה שמעבירה את הכוח לגלגלים מאחור ובמקרה הצורך משתפת גם את הגלגלים הקדמיים. ל-5 DBX מצבי נהיגה שונים על בורר הכיול הסלקטיבי, ובמצב התחרותי ביותר שלו הוא יאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-4.5 שניות ועד מהירות מרבית של כ-291 קמ"ש. דרגת זיהום האוויר למי שמסתקרן היא 15, הגבוהה ביותר.
טכנולוגיות סטנדרטיות כמו בקרת מתלי אוויר אדפטיבית או דפרנציאל מוגבל החלקה מסייעות לו גם בכביש ומחוצה לו כדי להעניק לנהגים תכונות נהיגה מגוונות, אבל אין לצפות לחיית שטח מיומנת אלא ליכולת עבירות ממוצעת עם מעטפת הגנה על המכלולים הרגישים. בניגוד ללמבורגיני אורוס אגב, ל DBX אין מערכת היגוי אחורית, שכן לדברי מנהלי המותג נהגי המבחן העירו כי מערכת זו מייצרת "תחושה מלאכותית" של נהיגה ופוגעת בקשר הטבעי שבין הנהג למכונה.
בשלב הזה תגיע המכונית ברמת גימור אחת בלבד אבל אל תטעו, רשימת התוספות מעבר לסטנדרט יכולה כמעט להכפיל את מחירה, הכל עפ"י דרישות הלקוח וטעמו האישי וכאן כמו בכל הסגמנט השמים הם הגבול! רשימת האבזור התקני שמגיעה עם המכונית ארוכה וכוללת בין השאר עיטופי עור ואלקטנרה מכל עבר, דוושות ספורט, מסך מולטימדיה בגודל 10.25 אינצ' ומסך תצוגה לנהג דיגיטלי מלא בגודל 12.3 אינצ'. מערכת שמע כוללת 14 רמקולים בהספק 800, מושבים ספורטיביים מחוממים (קירור בתוספת תשלום) עם כוונון חשמלי ל-12 כיוונים ועוד.
בהיבט הבטיחות למכונית ציון הבטיחות הגבוה ביותר של משרד התחבורה, ציון 8 הכולל למעשה את כל המערכות המודרניות לרבות 10 כריות אוויר, זיהוי תמרורים, הולכי רגל, התראת שטחים מתים עם תיקון אקטיבי ועוד. DBX תתחרה בישראל מול הבנטלי בנטייגה, פורשה קאיין והלבמורגיני אורוס המיובאת ביבוא אישי.
במעמד ההשקה העולמית אסטון מרטין הציעו ל-500 הלקוחות הראשונים את חבילת ה-1913 הקלאסית עם לוחית מיוחדת המציינת את מקומה הסדרתי במכסה המוגבלת, לוגואים בלעדיים, ספר מיוחד חתום על ידי בכירי החברה. מתוך 500 היחידות אחת ויחידה תוצע לרוכש ישראלי זריז.
"תומר דותן ומאיר אוחיון, בעלי 'אוטוארט', היבואן בישראל, אמרו: "מדובר בדגם משמעותי מאוד עבור היצרן ככלל ועבורנו כיבואן בפרט הפותח אפשרויות חדשות לקהלי יעד רלוונטיים למותג. טרם תחילת השיווק קיבלנו פניות רבות לגביו וכעת ניתן סוף סוף לראות ולהרגיש את דגם ה-DBX כאן בישראל".