עידנים לפני הפריחה של הקרוסאוברים הספרדיים אטקה, ארונה ולאחרונה גם טראקו, סיאט לא בדיוק הוגדרה על ידי רואי החשבון של VW כתרנגולת שמטילה ביצי זהב. מאז שפולקסווגן רכשו את המותג ב-1986 פוטרו מצמרת ההנהגה של הספרדים בברצלונה אינספור מנכ"לים שלא הצליחו לבלום את המפלה ולגרום למפנה משמעותי בהתייחסות הקהל כלפי היצרן הלטיני. הפעם היחידה שבה סיאט דיווחה על רווחים הייתה ב-2007 ופעם נוספת ב-2016, וגם אז דובר על הכנסות זניחות.
סיאט של 2019-2020 היא חברה הרבה יותר איתנה עם רקורד מוצק מהשנתיים האחרונות, אבל בפולקסווגן לא משוכנעים במאת האחוזים כיצד להמשיך קדימה נוכח השטפון של הג'יפונים והאבולוציה החשמלית. מסלול אחד שכנראה זוכה לתמיכה בפורום המנהלים ייקח את סיאט קרוב למותגי הפרמיום במסגרת תכנית חדשה שתיצור בידול בין חטיבת הפרטיות של פולקסווגן, סקודה ו-סיאט; הספרדים, כך אומר המנהל האסטרטגי של סיאט באירופה מוכיחים שאינם חוששים לכוון לפסגה אחרי השקת מותג קופרה, אבל מי שסומנה להתפתח לכיוונים עממים תהיה דווקא סקודה.
"סיאט הצליחו לשדר משהו ייצוגי דרך מותג 'קופרה' ויש להם פוטנציאל לעוד מכוניות אמוציונליות", כך אומר מיכאל יוסט. "סקודה לעומת זאת, יכולה לשרת מדינות מזרח אירופיות ברמה יותר אינטנסיבית אבל זה ידרוש מהם התאמות מיוחדות, כמו למשל הסרה של אופציות יוקרתיות כמו אלקנטרה, דיפונים מהודרים ועוד תוספות. לגבי פולקסווגן אין לנו שום כוונה לדוגמא להשיק טיגואן דמוי קופה באירופה. אנחנו נעשה הכול כדי למנוע חפיפה בין דגמים או בלבול מוחלט".
מה שנרמז בין השורות אבל לא דווח בגלוי הוא שמם של מותגי "תקציב" כמו דאצ'יה, ובמידה מסוימת גם יונדאי ו-קיה שהתגברו על המוצרים המוזלים של קונצרן פולקסווגן במדינות מזרח אירופיות וגרמו להם לכאב ראש לא קטן. סקודה תאלץ לפיכך לבחון את פרופיל הדגמים ואף להוזיל חלק מהקרוסאוברים או להפחית את מחירן של המכוניות הוותיקות - בהן גם אוקטביה ו-סופרב. מהעבר השני של המסדרון ישנן התפתחויות לא פחות מעניינות כאמור עבור מרכז היבשת; דגמי סיאט עשויים להתייקר ואולי לממש את גישתו של היו"ר המנוח פייך - להישיר מבט עם אלפא רומיאו של קונצרן קרייזלר-פיאט ולהציע אלטרנטיבה ספורטיבית בניחוח יוקרתי לאיטלקים.
כל המהלכים של VW יוכשרו בין היתר "לנקות" את הדרך למהפכה החשמלית העממית של הקונצרן שהוכרזה עם השקת ה-ID3 החדשה שהוצגה בתערוכת פרנקפורט בייצור סדרתי. באפיקים שאינם דורסים אחד את האחר פולקסווגן תוכל לנתב משאבים באופן מדויק ולחסוך בעלויות ייצור ואמצעי שיווק. מכונית זו גם תכתיב בסופו של דבר את הכוון העתידי של סקודה ו-סיאט בתחום הנעת החשמל, כשם שעשתה עבורן עם מנוע בערה שנים רבות לפני כן פולקסווגן גולף.
בסיכום הדברים נותרו יותר שאלות מתשובות בשלב הזה. סקודה דוהרת קדימה וכבר אוזכרה לעתים בנשימה אחת עם מותגי פרמיום (לפחות בגרסאות הביניים שלהן) וחבל יהיה להאט את המומנטום או לפגוע בתדמיתה האלגנטית. סיאט נהנית מפופולריות בקרב הקהלים הצעירים, וכל זינוק במחירים עשוי להוביל לביקורת נוקבת מצד האוכלוסייה לעיל.
בתערוכת ז'נבה הבאה (מרץ 2020) יתבהרו חלק מהפרסומים האחרונים ונדע קצת יותר על המיזמים החדשים של סיאט ו-סקודה.