אם בשנות ה-90 היינו יכולים להתמוגג מאושר חגורים לרכב ספורטיבי חדש מהיבואן תמורת 70 אלף שקל, היום תוכלו לקנות בסכום כזה מכונית מיני 3 צילינדרים מנומנמת. אנחנו לא עושים השוואה שקל מול שקל, או תקופה מול תקופה, אלא רק במישור התחושתי; כלומר, כדי לחוות משהו שיעלה לכם את הדופק - וזו באמת התחתית של המועדון, תאלצו לקושש מעל 200 אלף שקל וצפונה משם. ובכל מקרה, בעידן המחשבים והאלקטרוניקה כל הקוסמוס המיוחד הזה של מכוניות ספורטיביות בין כה נעשה מלאכותי ברובו - מקו הזינוק של המחירים ועד לרמות הדמיוניות.
אחזקה של מכונית ספורטיבית לא דומה לאחזקה של מכונית "קונבנציונלית", שכן הייעוד שלהן שונה בתכלית: נהגים שרוכשים מכוניות ביצועים לא מעמידים אותן בחצר לנוי כמו עציצים, ולכן חישוב העלויות כרוך בהרבה פרמטרים שאינם מגולמים במסגרת אחזקתה השוטפת של מכונית משפחתית ממוצעת שפועלת בעומסים מתונים - ושאינה נענשת בהאצות, בלימות והעברות משקל חריפות. שלא לדבר על התעללות אכזרית מצד בעלים שהזניחו אותה או שיפרו אותה בלי הבחנה.
בעזרת נתונים שסיפקה עבורנו חברת 'חשב רכב', ניסינו לקבל תמונה מייצגת אודות בעלות על 4 מכוניות ספורטיביות שנמכרות בישראל. חובה לחדד, כי הערכים המתייחסים לאובדן ערך לא לוקחים בחשבון היצע מול ביקוש, ומתייחסים בצורה לוגית לירידת המחיר של המכונית; שוק המשומשות בארץ ובעולם מאמץ כללי סחר אוטונומיים ומבודד מכוניות ספורט שנחשבות ל"מציאות" בלוח או מתגלגלות מפה לאוזן, ועל אחת כמה וכמה אם מדובר ברכב שזכה לטיפול מסור מבעליו וכמעט נעלם מהנוף המוטורי, או מה שנקרא בז'רגון של המשומשות: "אקזמפלר שמור". לתשומת לבכם.
סקודה אוקטביה אר אס 245. הספק מרבי: 245 כ"ס.
מחירה של סקודה אוקטביה אר אס 245 מודל 2018 עומד על 219,990 שקלים. בתום 4 שנים, יאבד הרכב 50% מערכו ועל פי התחשיב יעמוד מחירו על 109,995 שקלים. ההוצאה החודשית לאחזקת הרכב עומדת על 5,503 שקלים. איך הגיעו לסכום הזה? עלות רישיון שנתי 3,139 שקלים, פרמיית חובה 1,634 שקלים, תיקונים וחלפים – 6,838 שקלים והוצאה בגובה של 16,503 שקלים על רכישת דלק. לכך תוסיפו 567 שקלים עבור סעיף צמיגים ופרמיית מקיף שנתית של 5.280 שקלים וקבלתם שכר דירה של דירת 2.5 חדרים בדרום תל אביב.
הונדה סיוויק טייפ אר. הספק מרבי: 320 כ"ס
בעליו של הונדה סיוויק טייפ אר ששילם עבורה 264,900 שקלים עשוי למצוא את עצמו מקבל תמורתה כעבור ארבע שנים סכום של 132,450 שקלים בלבד. על פי התחשיב, בתום תקופה זו, יאבד הרכב מערכו סכום המשקף ירידה בשיעור של 50%. עלות האחזקה מורכבת מהחזר הון שעומד על 37,433 שקלים בשנה, כאשר ההוצאה השנתית על אחזקתו מסתכמת ב-73,730 שקלים או במילים אחרות - 6,144 שקלים בחודש. מתוך זה, כ-16,786 שקלים עבור הוצאות דלק בשנה.
סובארו אימפרזה טורבו. הספק מרבי: 300 כ"ס.
על פי התחשיב, סובארו אימפרזה טורבו מודל 2018, מאבדת מערכה מידי שנה סכום של 42,379 שקלים ובחלוף 4 שנות אחזקה, מחירה הריאלי יעמוד על 149,950 שקלים. עלות אחזקתה החודשית מגיעה לכדי 6,824 שקלים, כאשר רכיב ירידת הערך עומד על 3,352 שקלים. היתרה בסך 3,292 כוללת בין היתר הוצאות דלק בסך 17,696 שקלים, תשלום בגין רישיון שנתי בגובה של 4,344 וכן יתר המרכיבים כגון תיקונים וחלפים בסך 6,966 שקלים וכו'. סך הוצאות אחזקה שנתית - 73,730 שקלים חדשים.
אלפא רומיאו ג'וליה 2.9. הספק מרבי: 510 כ"ס
טוב. אז אלפא רומיאו ג'וליה תלתן ירוק היא לא דוגמא מייצגת למכונית נורמלית, אבל גם בגזרה של מכוניות קצה חשוב להצביע על מגמות. אז מהנתונים של חשב רכב, עולה כי גובה ההוצאה השנתית על אחזקת האיטלקייה המשובחת שעלותה 699,900 שקלים, עומד על 171,205 שקלים בשנה בסך הכול; או בפירוק לגורמים, 14,267 שקלים מידי חודש: עלות השכרת דירת 5 חדרים במרכז תל אביב. לאחר 4 שנים, יאבד הרכב 40% מערכו. בהתאם לתחשיב זה, מלבד ירידת הערך, משלם בעל הרכב רישיון שנתי בגובה 4,344 שקל, ביטוח חובה בפרמיה של 1,634 שקלים וכן נפרד מידי שנה מ-7,338 שקלים עבור תיקונים וחלפים. בנוסף, יחויב כרטיס האשראי שלו ב- 785 שקלים בממוצע עבור אחזקת צמיגים (נמצא ברף המאוד תחתון) וכן 20,400 שקלים למימון תדלוק הרכב. זאת בהינתן כי הנהג מגלח מידי שנה 24,000 קילומטר מאורך חייה של המכונית, כאשר 50% מנסיעותיו נעשות מחוץ לעיר.
ומה עם ביטוח מקיף? זוהר ואבי צדיק, מבעלי סוכנות הביטוח 'צבר' שמבטחת רבים מרכבי היוקרה והספורט בישראל, מספקים נתונים דומים לאלו המופיעים בתחשיב: "במידה ומדובר על מבוטח עם עבר ביטוחי נקי ושני נהגים שנקובים בפוליסה, מעל גיל 40, ניתן להגיע לפרמיה של 2.5% מערך הרכב, שעומדת על 1,485 שקלים מידי חודש למודל חדש (17,497 שקלים שנתי). במקרים אחרים, הפרמיה תחושב על בסיס שיעור של 3%.
אבל האם גם ברכבי ספורט נוקטות חברות הביטוח במדיניות קפדנית של בדיקות מעמיקות מאוד טרום קבלה לביטוח? ההחלטה האם לבטח ובאיזו פרמיה נגזרת מרמת הסיכון שגלומה במבוטח, בסוג הרכב ומחירו ובסטטיסטיקת הנזקים שהצטברו אצל כל מבטחת בנוגע לכל רכב ורכב. כעיקרון, ברכבי יוקרה שעלותם מעל 400 אלף שקלים, הליך החיתום יהיה לרוב ארוך וקפדני יותר, אולם כמובן שישנם מקרים יוצאים מן הכלל, כתלות כאמור בהיבטים שצוינו לעיל.
מכוניות משופרות – מה אומר החוק?
בישראל יש אלפי מכוניות בהן הורכבו שיפורים שונים, שעלות חלקם מגיעה לעשרות רבות ואפילו מאות אלפי שקלים. משיחות שקיימנו עם גורמים שמעורים בנושא מצטיירת תמונה בעייתית: במקרים רבים, המחיר בו נמכר הרכב לא משקף את עלותו, כלומר משתנה מרכב לרכב ובהתאם לסוג השיפור. אולם ברמת המאקרו, זו השקעה שאינה מחזירה את עצמה.
זהר ואבי צדיק מוסיפים כי המדיניות הנוכחית של משרד התחבורה שמסרב לשנות את החוק ורואה בכל שיפור כסיכון, עומדת בסתירה למציאות; "יש בארץ מספר גורמים מאוד מיומנים שמתקינים שיפורים איכותיים מאוד ובמיומנת גבוהה ביותר, שלא רק שאינם מסכנים את יושבי הרכב ושאר המשתמשים בדרך אלא שההיפך – הם מגבירים את בטיחותו. הגיעה השעה שמשרד התחבורה יאמץ מודלים שמיושמים במדינות אחרות. אין שום מחקר שמצביע על עליה במספר תאונות הדרכים בהן מעורבות מכוניות משופרות".
איך עוקבים אחרינו?
פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/
טלגרם https://t.me/carsworldisrael
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/