(צילום: כפיר כשריאן) (צילום: ספורט 5)
(צילום: כפיר כשריאן) | צילום: ספורט 5
sportFive885014 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

סקודה השיקה אמש (חמישי) בישראל בשידור ישיר ובחשיפה בינלאומית ראשונה את הסקאלה החדשה. כן, צריך לקרוא את המשפט הזה שוב כדי לעכל כי במדינת ישראל נטולת תעשיית הרכב נערכה השקה בינלאומית של דגם חדש. אמנם מדובר בהשקה "סטאטית" ולא באירוע נהיגה, ועדין, יצרן רכב גדול השייך לאחד מתאגידי הרכב הגדולים ביותר בעולם בחר בישראל להיות הבמה הראשונה להצגת דגם חדש לחלוטין מתוצרתו, כשהוא מטיס ארצה כ-300 עיתונאים מ-22 מדינות ברחבי העולם.

את אירוע חשיפת המכונית הוביל יו"ר החברה ברנארד מאייר, שחלק שבחים למדינת ישראל על חדשנותה והיותה מובילה בתחום הטכנולוגיה והסטארט –אפ גם בתחום הרכב. שבחים אלו לא מקריים לאור העובדה שקונצרן פולקסווגן מתעניין מאד בפיתוחים של חברות הסטארט-אפ הישראליות בתחום הרכב, ורק לאחרונה הכריזה על מיזם משותף של מכוניות אוטונומית עם מובילאיי וצ'מפיון מוטורס.

ברנארד גם חשף מספר עובדות שיכולות להסביר מדוע נבחרה ישראל להתכבד במאורע. סקודה כידוע היא המותג האירופאי הנמכר ביותר בישראל השנים האחרונות, כשמאז שנת 2011 הכפילה את נתח השוק שלה לכ-8% ואמורה למסור השנה כ-20 אלף מכוניות. מאז כניסתה של סקודה לישראל בשנת 1991 נמסרו בישראל כ-200 אלף מכוניות מתוצרת סקודה, מה שהופך אותה לאחד משווקי היצוא הגדולים של סקודה מחוץ לאירופה – מלבד סין והודו (בהן גם מיוצרות רוב המכוניות לשוק המקומי).

למען האמת הסיבות לא באמת חשובות אלא התוצאה, והיא שהתכבדנו באירוע בינלאומי בסדר גודל שכזה בישראל. בלי שמץ של ציניות, מדובר בהיסטוריה קטנה אך מרגשת. ואחרי הכל, הגיע הזמן להכיר את כלת השמחה.

נעים להכיר: סקודה סקאלה
במהלך החודשים האחרונים טפטפה סקודה עוד ועוד פרטים על הסקאלה, כך שהפתעות גדולות לא ציפו לנו בהשקה. ועדין, אין כמו מראה עיניים מקרוב עם האפשרות לגעת בברזלים כדי לקבל מושג על המכונית החדשה. מקור ההשראה לעיצובה של סקודה סקאלה הוא בדגם התצוגה ויז'ן
RS שנחשף בתערוכת פריז האחרונה, אך כצפוי הסקאלה מציגה עיצוב מתון בהרבה.

 הצללית דומה למדי לזו של ראפיד ספייסבק אותה היא מחליפה, מעין שילוב בין האצ'בק לסטיישן, אך הקווים זורמים ואת הייחודיות בעיצובה של הסקאלה מוצאים בשני קצוותיה. מלפנים מציגה הסקאלה את הפרשנות החדשה לחרטום  המוכר של סקודה, עם שבכה מודגשת ויחידות תאורה משולשות הכוללות בתוכן חתימת לד רוחבית בצורת "גבה". מאחור שמרה הסקאלה על מוטיב החלון המושחר המשתלב אל תוך הדלת האחורית וממשיך את הגג הפאנורמי של המכונית, אלי מצטרפות יחידות תאורה צרות הממשיכות ומשתלבות בכנפיים בצורת האות ריש. התוצאה הסופית לא עוצרת נשימה, אבל מודרנית ונעימה לעין, בטח בהשוואה למתחרותיה הישירות של הסקאלה בקטגוריית התת משפחתיות.

אז הסקאלה אמנם מוגדרת כמכונית תקציב, אך בסקודה לא חסכו ויאפשרו לקבל אותה עם רשימת אבזור נכבדת. המכוניות שהוצגו לפנינו היו ברמת האבזור הגבוהה ביותר, בה ישנו לוח מחוונים דיגיטלי בעל תצוגה משתנה, ריפודי ודיפוני עור ואלקנטרה, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען וגג שמש פנורמי גדול. ברשימת האופציות של המכונית ישנה גם מערכת חניה אוטומטית, וו גרירה אינטגרלי נשלף חשמלית, פנסי LED קדמים וחישוקים עד לקוטר של 18 אינטש.

הנדיבות הזו באה לידי ביטוי גם בבטיחות. את הסקאלה ניתן לקבל עם עד 9 כריות אוויר ומערכות בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב הינן ציוד תקני בכל הגרסאות. כאופציה ישנן גם מערכות זיהוי עצמים בשטחים מתים, זיהוי תנועה חוצה מאחור ובקרת שיוט אדפטיבית הפועלת עד למהירות של 210 קמ"ש.

לאור כל זאת, יהיה מעניין לראות כיצד תהיה מצוידת סקודה סקאלה ומה יהיה מחירה כאשר יחל שיווקה בארץ במחצית השניה של שנת 2019, כשבתמחור דומה לזה של הראפיד (כ-120 אלף ש"ח) היא יכולה להיות אלטרנטיבה מעניינת למשפחתיות הקומפקטיות הסטנדרטיות.

תא הנוסעים מפגין קפיצה משמעותית יותר קדימה, ולמעשה מבטא את קו עיצוב הפנים החדש של המותג שיגיע גם למכוניות הבאות שתציג סקודה. החידוש הגדול הוא במסך המולטימדיה שבדומה ללא מעט חברות אחרות מותקן באופן "צף" מעל פתחי המיזוג המרכזיים שנדחקו כלפי מטה. העיצוב החדש מפגין מראה נקי יותר עם מיעוט מתגים בקונסולה המרכזית. חשובה לא פחות היא הקפיצה מעלה באיכות החומרים, הן ביחס לראפיד והן ביחס לפאביה.

סקודה סקאלה היא "מכונית תקציב" לכן היא מתבססת על פלטפורמת
MQB A0
, הנגזרת הקטנה של הפלטפורמה המודולארית של קונצרן פולקסווגן המשמשת גם את סיאט איביזה וארונה ופולקסווגן פולו. למרות שזאת בעיקרה פלטפורמה למכוניות סופרמיני, גמישותה אפשרה לסקודה למתוח אותה למקסימום.  שהסקאלה מציעה בסיס גלגלים נדיב של 265 ס"מ, ס"מ יותר מאשר לפולקסווגן גולף, ועם אורך כולל של 436 ס"מ היא ארוכה ב-10 ס"מ מהקומפקטית הגרמנית הפופולארית שרוחבה זהה ועומד על 179 ס"מ. המשמעות היא שמרווח הפנים של הסקאלה לא נופל מזה של משפחיות קומפקטיות מן השורה, למרות שכאמור היא מבוססת על פלטפורמה המיועדת למכוניות קטניות יותר. תא המטען יצא נשכר גם הוא עם נפח של 467 ליטר לפני קיפול המושבים.

היצע המנועים של סקודה סקאלה יכול את מנוע ה-1.0 ליטר טורבו התלת-צילינדרי בהספקים של 95 ו-115 כ"ס, מנוע ה-1.5 ליטר טורבו בהספק של 150 כ"ס, שני האחרונים יוצעו גם עם תיבת הילוכים כפולת מצמד בעלת שבעה יחסי העברה. יחד איתם מנוע 1.0 ליטר המונע באמצעות גז טבעי ומנוע טורבו דיזל בנפח 1.6 ליטר המתאים לתקן זיהום האוויר המחמיר ביותר כיום למנועי דיזל ודורש גם תוספת אוריאה.

אז הסקאלה אמנם מוגדרת כמכונית תקציב, אך בסקודה לא חסכו ויאפשרו לקבל אותה עם רשימת אבזור נכבדת. המכוניות שהוצגו לפנינו היו ברמת האבזור הגבוהה ביותר, בה ישנו לוח מחוונים דיגיטלי בעל תצוגה משתנה, ריפודי ודיפוני עור ואלקנטרה, פתיחה חשמלית לדלת תא המטען וגג שמש פנורמי גדול. ברשימת האופציות של המכונית ישנה גם מערכת חניה אוטומטית, וו גרירה אינטגרלי נשלף חשמלית, פנסי
LED קדמים וחישוקים עד לקוטר של 18 אינטש.

הנדיבות הזו באה לידי ביטוי גם בבטיחות. את הסקאלה ניתן לקבל עם עד 9 כריות אוויר ומערכות בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב הינן ציוד תקני בכל הגרסאות. כאופציה ישנן גם מערכות זיהוי עצמים בשטחים מתים, זיהוי תנועה חוצה מאחור ובקרת שיוט אדפטיבית הפועלת עד למהירות של 210 קמ"ש.

לאור כל זאת, יהיה מעניין לראות כיצד תהיה מצוידת סקודה סקאלה ומה יהיה מחירה כאשר יחל שיווקה בארץ במחצית השניה של שנת 2019, כשבתמחור דומה לזה של הראפיד (כ-120 אלף ש"ח) היא יכולה להיות אלטרנטיבה מעניינת למשפחתיות הקומפקטיות הסטנדרטיות.

איך עוקבים אחרינו?

פייסבוק: https://www.facebook.com/carworld5/
 
טלגרם   https://t.me/carsworldisrael
 
עמוד רשמי http://cars.sport5.co.il/
 
אינסטגרם  https://www.instagram.com/sport5_car/
 
טוויטר https://twitter.com/car_world5