צילום: יצרן (צילום: ספורט 5)
צילום: יצרן | צילום: ספורט 5

במרץ 2024 הודיעו ניסאן והונדה על חתימת הסכם שיתוף פעולה בנושאי תוכנה, סביבה וטכנולוגית חשמול, זאת לשם קידום תהליכים שונים הנוגעים לצמצום פליטות המזהמים ושיפור מערכות הבטיחות. ההסכם כולל למשל פיתוח הדור הבא של פלטפורמות SDV (רכבים מבוססי תוכנה), פיתוח סוללות, שיתוף המנועים החשמליים (e-Axle) ועוד. כעת, הסכימו השתיים לצרף יצרנית יפנית נוספת להסכם – מיצובישי – הנמצאת גם כך תחת שליטת ניסאן (34%).

נזכיר כי ניסאן (ומיצובישי) נמצאת בברית ארוכת השנים עם קבוצת רנו, אך במסגרת תהליכים שונים בין זו היפנית לצרפתית שהייתה "בעלת הבית" בברית, נחתם בסוף השנה הסכם חדש, בו לרנו וניסאן ישנן אחזקות צולבות (15% כ"א), זאת לאחר שרנו העבירה 28.4% מניות ניסאן (מתוך 43.4%) לנאמנות צרפתית ניטרלית, כאשר לזכות רנו עומדת האפשרות למכור מניות אלו בתיאום עם ניסאן בו תהנה ניסאן או צד שלישי מזכות הצעה ראשונה.

בכך נוצר פתח לכל חברה ליזום שיתופי פעולה חדשים. רנו, עוד קודם לכן כבר חתמה על הסכם שיתוף פעולה עם ג'ילי הסינית לייצור רכבים ויחידות הנעה בשוק הקוריאני - בסיוע רנו-סמסונג המקומית ועם פלטפורמת CMA של ג'ילי המסוגלת לשאת מגוון יחידות הנעה ומשמשת למשל את וולוו XC40 ולינק&קו 01.

חזרה לניסאן-הונדה-מיצובישי. שיתוף הפעולה החדש יוכל להסתייע בניסיון ארוך השנים של מיצובישי הנוגע להנעות פלאג-אין וקישור לרשת החשמל הביתית, ובעידן בו מותגים סיניים עם הנעות מתקדמות שוטפים את השווקים השונים בכל רחבי העולם, מדובר בשת"פ חשוב, שכן בבסיסו מדובר לא רק בשיפור הטכנולוגיות השונות אלא באפשרות להוזיל עלויות, להתפתח בשווקים נוספים וליצור הזדמנויות עסקיות חדשות ובכך להוות תחרות לשכנה ממערב. זאת בנוסף לתחרות מבית מול קונצרן טויוטה, המחזיק בשותפויות עם סובארו (20.4% ולסובארו 3.17% בטויוטה), מאזדה (5.1% ולמאזדה 0.25% בטויוטה), סוזוקי (4.94% ולסוזוקי 0.2% בטויוטה) וכמובן בבעלות על דייהטסו.