sportFive1210744 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
עו
עו"ד אסף ורשה (צילום: רגב כלף) | צילום: ספורט 5

העיר חיפה ידועה כשטח מרעה פופולרי שמרכז אליו עשרות בעלי מכוניות משופרות, בעיקר בסופי שבוע, מה שמוביל לאינספור תלונות מצד התושבים על מפגעי רעש וגם חרדה לביטחונם בכביש ובטחון ילדיהם. כפועל יוצא, פעלה בשנה האחרונה משטרת חיפה בכמה מישורים כלפי משפרי הרכבים ובוצעו שורה של מבצעים שמטרתם אחת היא – לסמן את הרכבים 'הבעייתיים' ולהכביד את היד כנגד בעליהם.

כך למשל, לפני כחודשיים, במסגרת מבצע אכיפה לילי, הורדו תריסר כלי רכב משופרים מהכביש בשל התקנות לא חוקיות וליקויים מסוכנים שהתגלו ברכבם. במסגרת המבצע המשולב, בו השתתפו שוטרים מתחנת חיפה וטירת כרמל ופקחי העירייה, נפרשו מחסומים במספר מוקדים - בשדרות ההגנה, הטיילת והעיר התחתית. עשרות דוחות חולקו על נהיגה במהירות מופרזת, נהיגה בפסילה, נהיגה בהיסח הדעת ותקינות כלי רכב.  במבצע ממוקד נוסף, נרשמו 35 קנסות לבעלי כלי הרכב בגין עבירות שונות ובהן: חלונות כהים, איסור שימוש (בכללותו) ועוד. כמו כן, השוטרים רשמו מס' קנסות לרוכבי אופנועים שהוכנסו בהם שיפורים שונים, ושרכבו בפראות בעיר והרעישו בצורה חריגה.

בראיון שנתן סגן מפקד תחנת חיפה, חיים אזרד לחגית הורנשטיין, כתבת 'כלבו חיפה והקריות', העיר כי "אמרתי פעם וכעסו עליי, אבל אני לא פוליטיקלי קורקט - רוב החבר'ה שמגיעים לפה עם כלי הרכב המשופרים הם לא מחיפה, אלא מאזור ואדי ערה והכפרים, שעושים 'שופוני' בכבישים. עוד ציין בפני הורנשטיין כי "בחודש האחרון המצב השתפר והתכוננו לזה לקראת הקיץ. אני חייב גילוי נאות שאנחנו עושים זאת יחד עם העירייה. עשינו ישיבה וחשבנו איך אנחנו תוקפים את התופעה. ראש העירייה הצטרפה אלינו לסיור בליל שבת. צריך להבין שזו תופעה כלל ארצית, צריך פה שינוי חקיקה, כי חלק מהרכבים מגיעים ככה מהחברה. יש פה לא מעט צעירים שמסתובבים עם 'למבורגיני' המגיעה עם שיפורים בילט-אין מהמפעל ואי אפשר להוריד אותו מהכביש. מי שיש לו כסף, יכול לנסוע על אוטו ב-200 קמ"ש".

לא רק חיפה על הכוונת של המחוז הצפוני של משטרת ישראל. במסגרת פעילות שערכו לפני כחודש שוטרי תחנת נהריה, בשת"פ ניידות תנועה של מרחב אשר וניידות של משטרת התנועה הארצית, הגיעו הכוחות למפגש שנערך במושב לימן, בו לקחו חלק כ-200 כלי רכב משופרים מכל רחבי הארץ. בבדיקה שערכו השוטרים לחלק מכלי הרכב ולגביהם עלה חשד כי עברו שיפורים ושינויים בצורה לא חוקית, נמצאו מספר כלי רכב שנחשדו כמשופרים ולא בטיחותיים בעליל. 

מגוון הליקויים העיקריים שנתגלו בכלי הרכב נעו בין שיפורי מנוע לשיפורי מרכב ועד אמצעים להסתרת זהות הבעלים של המכונית במטרה לחמוק מאמצעי האכיפה: הנמכות שלא כחוק, מערכת פליטה לא מאושרת, משבש רדאר, צמיגים שלא מותאמים לרישיון הרכב, שמשות כהות, לרבות שמשה קדמית. בהודעה לעיתונות שפרסמה המשטרה, נכתב כי "במכוניות שמבצעים בהן שינויים מבניים וטכניים קיים סיכון גבוה לתאונות דרכים קשות ומספר רב של פצועים. משטרת ישראל פועלת בצורה עקבית תוך שימוש בכלים ובאמצעים העומדים לרשותה כדי לרסן את תופעת שיפור כלי הרכב והנהיגה המסוכנת".

מתי נצטרף לעולם המערבי?
לדברי עו"ד אסף ורשה,  מבכירי עוה"ד בישראל בתחום דיני הביטוח והנזיקין, יו"ר משותף של פורום הנזיקין, שלוקח חלק במאבק לביטול תקנה 380(שאוסרת על ביצוע שיפורים ברכבים), יש לעשות הבחנה בין עדר פורעי חוק שמציידים את הרכב באגזוזים קולניים באופן בלתי נסבל ועושים שמות במרחב הציבורי, לבין בעלי רכבים שמשקיעים כסף רב על מנת להכניס ברכב שיפורים שתורמים משמעותית להעלאת היציבות, יכולות הבלימה והתנהגות הכביש שלהם. "לצורך כך יש לתקן את החוק. שכן הכבדת האכיפה באופן קטגורי כלפי כלל משפרי הרכבים, לא תורמת למאבק בתאונות הדרכים ולא מצילה חיים. בכוונתנו להעלות הילוך עם הקמת הממשלה הבאה במאמצים להוביל לשינוי חקיקתי של התקנה הדרקונית, כך שניישר קו עם מדינות נאורות רבות בעולם ובראשן ארה"ב".