הכניסה המאוחרת, אך מחויבת המציאות של טויוטה לסגמנט ה-B-SUV הקלאסי נעשתה בשנה הקודמת על ידי טויוטה יאריס-קרוס. דגם זה, שמתחיל את דרכו בישראל בימים אלה במסגרת הזמנה מוקדמת, באמצעות היבואנית יוניון מוטורס, עשוי להיות אחד מהכלים האסטרטגיים המובילים שלהם ויחזק את שדרת הג'יפונים של המותג מלמטה ועד למעלה, לצד קרוסאוברים דמויי קופה כמו ה-C-HR, עבור ל-ראב4 וכלה בדגמים הבכירים ביותר כמו היילנדר.
להבדיל מ C-HR שמתמודד חצי קטגוריה כלפי מעלה וחולק גנטיקה קרובה עם קורולה, ה-יאריס קרוס המבוסס על רצפת GA-B גלובלית מתכתב רעיונית עם יאריס האצ'בק הקטנה, וינסה לתבוע את מקומו בין דגמים מוגבהי גחון ומקושטים כמו רנו קפצ'ר, פיג'ו 2008, יונדאי Kona ועוד רבים שהציפו את הכבישים שלנו בשנים האחרונות והפכו למנועי צמיחה עתירי פוטנציאל.
מבחינת פרופורציות הוא לא ממש חולק דמיון עם היאריס הרגילה, ועל כן ההבחנה ביניהם נעוצה בעיקר במידות ובערכים היבשים שקורצים לראב4 המקורי שהוצג לפני קרוב ל-30 שנה (למעשה הג'יפון הראשון בעידן המודרני); הוא ארוך מהסופר מיני ב-25 סנטימטרים שלמים (4.179 מ'), תא המטען הוא בנפח 378 ל', הוא גבוה ממנה ב-9 ס"מ (1.59 מ'), רחב ממנה ב-2 ס"מ ובסיס הגלגלים הוא 2.56 מ'.
הוא ישווק בישראל ב-6 חבילות, על תשתית טכנולוגית מפוצלת - מנוע 1.3 ל' בנזין רגיל, או מערכת הנעה היברידית (לא נטענת) עם מנוע זהה, סוללה קטנה וגנרטור. ההספק בגרסה הרגילה עומד על 125 כ"ס ו-15.6 קג"מ בחיבור אל תיבת הילוכים רציפה המדמה חלוקה של 10 מהירויות, על בסיס הנעה קדמית. הוא יאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש בסביבות 11.5 שניות וצריכת הדלק הממוצעת לפי היצרן היא 17 ק"מ לליטר. המנוע ההיברידי של היאריס קרוס, דור 4 בשושלת הזו (עם לא מעט מכללים משותפים למנוע ה-2.0 ל' וה-2.5 ל' של קאמרי) מחלץ 116 כ"ס ומשודך אף הוא לתיבה רציפה עם מערכת העברה אלקטרונית. את המיאוץ ל-100 קמ"ש מסיים ב-11.7 ש' וצריכת הדלק הממוצעת היא 22 קילומטרים לליטר. טווח הנסיעה של הסוללה, כנהוג בדגמים כאלה מוגבל לכמה מאות מטרים לכל היותר, ובעיקר שימושי בתנועה מפוקקת.
בציוד התקני שלו, בגימור SOL תמצאו לוח מחוונים דיגיטלי, מערכת מיזוג אוויר מכאנית, חיישני תאורה וגשם, בקרת שיוט, תאורת יום קדמית LED, פנסי הלוגן ראשיים, חישוקי פלדה 16 אינץ', מערכת מדיה ראשית 8 אינץ' עם תאימות לאפל ואנדרויד, מצלמת נסיעה לאחור ומערכת שמע ארבעה רמקולים. גרסאות בכירות יותר מסדרת URBAN ומעלה מוסיפות חישוקי סגסוגת 16 אינץ', מערכת שמע ששה רמקולים ועוד כמה פיצ'רים. דגם SKY שהינו היקר ביותר בגרסת הבנזין הרגילה כבר כולל מערכת התנעה חכמה, תאורת אווירה LED, פנסי ערפל קדמיים מסוג LED ןוגג פנורמי קבוע.
הגרסה היקרה ביותר, ה-Hybrid Premier, משודרגת עם מושבי עור למחצה, תאורת LED קדמית (גם מאחור), בקרת אקלים אלקטרונית, חישוקי 17 אינץ', כיסים בגב המושבים הקדמיים, גג רכב בצבע שחור, כוון חשמלי למושבים הקדמיים עם פונקציית חימום וסוככי שמש עם תאורה. כל הדגמים מגיעים עם מערכות בטיחות מתקדמות (סדרת טויוטה סייפטי-סנס 2.0) כולל מרכוז נתיב ובקרת שיוט אדפטיבית. לדגמים ההיברידים גם מערכת צליל מלאכותי חיצוני המתריעה על קרבתו במהירות של עד 25 קמ"ש.
המחירים ליאריס קרוס בישראל:
בנזין סול - 120 אלף שקל
בנזין אורבן - 125 אלף שקל
בנזין סקיי - 130 אלף שקל
היברידי אקו - 135 אלף שקל
היברידי אורבן - 137 אלף שקל
היברידי פרמייר - 147 אלף שקל.
מיוניון מוטורס נמסר: "היאריס קרוס יגיע בקרוב לישראל, ובינתיים טויוטה פותחת היום (22.8) אפשרות להזמנה מוקדמת אונליין באתר מכירות ייעודי. במהלך הימים הקרובים המכירה המוקדמת תהיה זמינה ללקוחות טויוטה נבחרים בלבד, והחל מיום ראשון הבא (29.8) תיפתח אפשרות להזמנה מוקדמת גם לקהל הרחב".