sportFive1023690 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

יונדאי סנטה פה עושה את קפיצת הדרך הטכנולוגית ומשדרג את ההיצע בסיועם של שני מנועים, אחד מהם בעל חשיבות אסטרטגית שיחבר אותו לעידן החשמלי. זאת לאחר שהחברה פרסמה את התמונות שלו בחודש הקודם והפיצה מידע על מפרטיו ומערכות הבטיחות. הסנטה פה נשען על פלטפורמה עדכנית ומשדך את המנועים לתיבת 8 הילוכים דו-מצמדית חדישה, מערכת 4X4 עם בורר נהיגה סלקטיבי, בידוד רעשים יעיל יותר ואולי  גם ניהוג מחודד יותר.

הגרסה הבסיסית והזולה של הסנטה פה תגיע מצוידת במנוע 2.2 ל' טורבו דיזל בטכנולוגיה שנקראת בפי מהנדסי החברה 'סמארט-סטרים', שדלבריהם מגלמת הפחתה בצריכת הדלק זהו מנוע סולר קל ב-20 קילגורמים מקודמו בזכות שימוש בחומרי אלומיניום. רכיבים אחרים גם הם זכו לטיפול כמו גל הזיזים שיטפל בסינון הויברציות המנועיות וישפר את ניצול המשאבים של הרכב. גם מערכת הטורבו חוזקה מלחץ גדישה של 2.0 באר ל-2.2.   

ההספק המרבי יעמוד על 202 כ"ס ו-41 קג"מ עם קונפיגורציה של הנעה קדמית או כפולה. לראשונה בדגם הדיזל, החיבור יהיה לתיבת הילוכים 8 מהירויות דו-מצמדית (מצמד רטוב). ביונדאי אומרים שהשיגו שיפור של 58% בקירור המערכת לעומת תיבת 7 דו-מצמדית נוכח השימוש במשאבת שמן חשמלית. התוצאה על הנייר פחות מרשימה כנראה מהביצועים בפועל, שכן יונדאי טוענים לשיפור זעום של 3% בלבד בצריכת הדלק ביחס לדגם הדיזל הקודם. ועם זאת, מסתמן שהוא גמיש יותר, שקט יותר ונעים גם תחת עומסים. נחכה ונראה.

 

גולת הכותרת היא המצאותה של מערכת הינע היברידית קלה, וכן תהיה גרסה עם בקרת טעינה חיצונית (PHEV) בדומה למיצובישי אאוטלנדר.  מנוע בערה 1.6 ל' טורבו ישמש מתווך בין הסוללה והמנוע החשמלי (44.2 קילוואט) עם תפוקה מרבית של 230 כ"ס בגרסת ה-Mild hybrid. דגם הפלאג-אין, שאמור להצטרף מעט מאוחר יותר במהלך שנת 2021, יספק לו כמה עשרות קילומטרים טווח נסיעה על הסוללה בין טעינות, אבל הוא יהיה חזק ממנו עם 265 כ"ס והנעה כפולה. שתי הוריאציות ההיברידיות מחוברות אל תיבת 6 מהירויות אוטומטית מתוחכמת יותר מזו שנמכרה עד היום ברכבי יונדאי. זו מצביעה על צריכת דלק נמוכה בשיעור של 5% ופליטת מזהמים מופחתת בשיעור של 12%.

"הסנטה פה החדש הוא ציון דרך משמעותי בהסטוריה של יונדאי. עם פלטפורמה מודרנית, תמסורת משוכללת וטכנולוגיות רבות. הוא נקי יותר, מהיר יותר והרבה יותר חסכוני מקודמיו", כך אומר תומאס סמארה, סגן מנהל החברה וראש חטיבת הפרויקטים ביונדאי. "עם השקתו, אנחנו למעשה מכריזים על ליינאפ חדשני של רכבי ה-SUV של המותג; חשמול מלא של כל הדגמים, החל במנועים היברידים קלים וכלה בפתרונות תא דלק מימני".

מהיבואנית לישראל כלמוביל נמסר ל'עולם הרכב' כי הסנטה פה יגיע לישראל בתחילת שנת 2021. טרם נקבעו המפרטים. באירופה בכל אופן יעמוד מחיר גרסת הדיזל הבסיסית על כ-40 אלף יורו. הדגם ההיברידי צפוי להיות יקר ממנו.