המסלול בסילבר-סטון כמעט תמיד האיר פנים לסילבר-ארווס (הכינוי של מכוניות קבוצת מרצדס) וגם שינוי הצביעה לשחור לא ישנה זאת. נהפוך הוא, המסלול הקלאסי בסילברסטון הוא מסלול הרציני הראשון העונה, שבוחן את מכוניות הפורמולה 1 עד למגבלות בכל תחום ולכן צפוי לחדד ולשים חותמת סופית על העליונות של קבוצת מרצדס. זה משאיר אותנו עם שלוש שאלות:
האם בוטאס יצליח להפתיע את המילטון במירוץ הביתי שלו?
מי תהיה הקבוצה השנייה הכי מהירה?
כמה גדולה תהיה ההשפלה של קבוצות פרארי בשל המחסור בהספק?
בכדי להבין את המצב, צריך להתחיל במאפייני המסלול בסילברסטון. על ההיסטוריה ושינויי התוואי של המסלול הרחבתי בעבר, אך ניתן ללמוד בהרחבה כאן. המסלול בסילברסטון שופע פניות מהירות וארוכות (כולל רצף הפניות המפורסם של מאגוטס – בקטס – צ׳אפל) וישורות ארוכות ומהירות יחסית. מאחר והמסלול נבנה על גבי הכביש ההיקפי של שדה תעופה ממלחה״ע השניה, אין כמעט שינויי גובה במסלול, אבל זה רק מגביר את חשיבות האווירודינמיקה כאן. למרות הצורך הגדול בהצמדה גבוהה לפניות המהירות והארוכות, חייבים להתפשר מול מחיר הגרר לאורך הישורות. ככל שההצמדה יעילה יותר, כך המהירות בפניות לא פוגעת במהירות בישורות וכמובן בתצרוכת הדלק.
מזג האוויר החם ביום שישי צפוי להתקרר משמעותית בשבת ובראשון, כך שהאמינות ויכולת הקירור לא תיבחן עד לקצה כפי שעלול לקרות בסילברסטון (הקירור הוא הפגיעה הקשה ביותר מבחינת מחיר של גרר ולכן מנסים לצמצם אותו במיוחד במסלולים מהירים כמו סילברסטון). מצד שני אין כמו הקיץ הבריטי בכדי להפתיע עם גשם זלעפות ובמצב כזה נמאס כבר להזכיר את העליונות של המילטון וורסטאפן על יתר הנהגים. זו פחות או יותר האפשרות היחידה שאני יכול לחשוב עליה שבה המירוץ לא סגור לטובת מרצדס.
בתנאים יבשים, סילברסטון הוא מבחן קשה גם של הצמיגים ולא רק בבלימה והאצה כמו ברדבול רינג אלא בכוחות צידיים שמופעלים על הצמיגים לאורך זמן בפניית המהירות והארוכות. זו הסיבה שפירלי מתחילה את המירוץ הראשון בסילברסטון עם שלושת התרכובות הקשות ביותר ואז עוברת לדרגה אחת רכה יותר במירוץ השני. זה פחות הימור ממה שנראה משום שהמסלול ״הירוק״ יעבור הליך rubbering in בו חלקיקי צמיגים נכנסים לרווחים בפני המסלול עד לרמה המיקרוסקופית ובעצם מעלים את רמת האחיזה ומורידים את רמת השחיקה. במידה ובשלב כלשהו לפני המירוץ השני יהיה שיטפון חזק, ייתכן שההחלטה הזו תיהפך ליותר הימור, אבל זה רק יכול להוסיף עניין! בכל אופן, ממה שראינו עד כה העונה, נראה שהתרכובות הקשות יותר מתפקדות בצורה עדיפה במירוצים ורק הדירוג דוחף את הקבוצות להשתמש בצמיגים הרכים. צפו לכך ש-4 המרצדסים שוב יעברו את Q2 על צמיגי המידיום.
וורשטפן
מאחורי מרצדס צפוי להיערך מאבק מעניין על הקבוצה השנייה המהירה ביותר. סילברסטון שונה כאמור מהמסלולים עליהם התחרו השנה, אבל נראה שהקרב הזה יהיה בין רייסינג פוינט לבין רדבול, אם אפשרות להפתעה מצד מקלארן. האיכויות של המרצדס של שנה שעברה יחד עם יחידת הכוח החדשה, לא אמורות להפתיע כבר איש, אבל לעומת זאת, הבעיות האויירודינמיות של הרדבול הנוכחית עשויות להיות קריטיות בסילברסטון. בהונגריה הרדבול סבלה מחוסר איזון בדירוג, אבל מקס הצליח בסופו של דבר להיות היחיד שניצל את הזינוק הגרוע של בוטאס. אלבון צפוי להיות תחרותי יותר עם ורסטאפן בגלל ההיכרות העמוקה שלו עם המסלול.
המהירות של המרצדס הוורודה עשויה להתאזן משהו עם הביצועים של הנהגים שלה. לא פרז ולא סטרול זכורים לי עם ביצועים מיוחדים בסילברסטון אם כי העונה הזאת היא הזדמנות נהדרת בשבילם לשנות זאת.
ברגע האחרון נוסיף כי פרז כנראה שלא יוכל להשתתף במירוצים בעקבות הידבקות בקורונה. אין סוף למזל הרע של הבחור. הוא יפסיד כנראה את שני המירוצים וזו מכה אדירה עבורו! הזדמנות פז לנהג שיחליף אותו! הנהגים הרזרבים של מרצדס (השחורה וגם הוורודה) הם אסטבן גוטיירז וסטופל ונדורן. מאחר ויש שני מירוצים ייתכן אפילו ששניהם יקבלו את הצ׳אנס הענקי הזה, למרות שהחלפה כזו תקרה לדעתי רק אם הראשון ייכשל. הכנסת נהג אחר תהווה סכין רצינית בגב שלהם, אבל הפורמולה 1 היא מקום אכזר. תחשבו על אוקון וראסל.
מירוץ ביתי של לאנדו
מקלארן היא הסוס השחור בסילברסטון. אני לא רואה אותם מדאיגים את מרצדס, אבל בהחלט כן את רייסינג פוינט ואת רדבול. בעונה שעברה מקלארן פיצחה את הנוסחה הנכונה לחבילה אווירודינמית יעילה שמספקת מספיק הצמדה ללא מחיר גרר מיותר יחד עם מתנת המהירות בישורות ותצרוכת דלק עדיפה. ראינו כבר העונה שמקלארן נמצאים ליד החוד (או לפחות מסיימים שם במקרה של לנדו) ויש לי הרגשה שזה יתפוצץ החוצה בסילברסטון. כתבתי הרבה על האישיות הנהדרת של נוריס, אבל בל נשכח שגם עבורו זה מירוץ הבית והוא ירצה לתקן את רשמי הונגריה. זה ידחוף גם את סאיינז לשיא ומדובר באחד מצמדי הנהגים המשובחים על הגריד.
החשודים הבאים הם כמובן רנו, אבל אני מתקשה ״לקרא״ את מאפייני המכונית שלהם. המירוץ בסילברסטון יחשוף הרבה מהבחינה הזו. בכל אופן יש לי תחושה שבדומה למקלארן הרנו תהיה תחרותית מאד בסילברסטון ואין כמו ריקארדו להוציא את המקסימום בהזדמנות כזו. אוקון טרם הראה את היכולות שלו ולא ברור מה הקשיים שלו. מעניין לראות כיצד בני הזוג של מקס ודניאל מתקשים מאד לצידם, אך ניתן רק להתגעגע לתקופה ששניהם היו במכונית תחרותית.
לא צוהלים
ועכשיו הגענו לחלק הסובל של הגריד. משתמשי יחידות הכוח של פרארי. כתבתי כבר על הסיבות לקשיים שלהם ומדוע לא יוכלו לשנות זאת לא רק העונה אלא גם בעונה הבאה והנה השבוע ההנהלה הבכירה הודתה בכובד המחיר על חטאי שנה שעברה. אם חשבתם שראיתם כבר את פרארי מושפלים, חכו לסילברסטון (ולמונזה בכלל). אמנם, למכונית שלהם לא חסרה מהירות בפניות וזה הדבר החשוב ביותר בסילברסטון, אבל הכוח הוא מרכיב קריטי גם כן. זוכרים את רדבול סובלת מול מרצדס ופרארי ב-2018 בגלל המחסור בכוח? זה עוד כלום לעומת פרארי העונה. למי שלא הפנים: יחידות הכוח של פרארי עברו באבחת חיישן זרימת דלק נוסף אחד, מהחזקות ביותר לחלשות ביותר! לאלפא רומיאו ולהאס נותר רק להודות להנהלת הסקודריה על ההחלטות שלקחו בעונה שעברה. אתם מופתעים שמחזירים את רורי ביירן לסקודריה?
המרוויחים הגדולים מפרשת / פארסת מנועי פרארי, הם ויליאמס. אין ספק שהקבוצה לא כשלה כמו בעונה שעברה, אבל השיפור היחסי שלהם נעזר גם במכה הנ״ל. ראסל יככב בסילברסטון, אבל אני מקווה שויליאמס ירדו מהקטע של התמקדות ב-Q2 ויתמקדו במירוץ בכל מחיר. שיזנקו אחרונים, אבל יהיו תחרותיים מתי שזה באמת קובע! מגיע להם, לו ולכל האוהדים הרבים את הנחת הזו.