חברת 'דן אנד ברדריסט', המובילה בתחום המידע העסקי המופץ לחברות וגופים שונים, פרסמה תמונת מצב חודשית המנתחת את פעילות ענף הרכב בישראל בצל משבר הקורונה. לפי תחזיות החברה, עולה כי עד סוף שנת 2020 תמסרנה בישראל כ-200 אלף מכוניות, ירידה בשיעור של 20% ביחס לשנת 2019. מדובר בנסיגה דרמטית בצריכה, וכן זו מכה בכנף של האוצר שאשתקד גלגל לכיסו קרוב ל-40 מיליארד שקלים הכנסות מתחום הרכב שמקורן במיסים.
עוד פורסם בדוח, כי בשנת 2019 נעו בכבישי ישראל כ-3.6 מיליון כלי רכב ממונעים, מהם כ-3.1 מיליון כלי רכב פרטיים. בתוכם, כמעט רבע מיליון בבעלות חברות ליסינג ועוד כ-50 אלף כלי רכב המוחכרים גם הם על ידי חברות ליסינג לפרקי זמן קצרים. הנזק שנגרם לחברות הליסינג נעשה באופן ישיר לעליה בכמות המובטלים בגלל השפעות נגיף הקורונה; גורמים בענף מוסרים כי חלה האטה בכל עסקאות הליסינג (תפעולי ופרטי), ועל כן נמצאה נוסחה המאפשרת הארכת החזקת המכונית מעבר ל-3 שנים בתנאים טובים יותר.
בצורה זו, כך מעריכים, תשמר הפעילות העסקית של חברות הליסינג התפעולי מול הלקוחות והצורך בחידוש ציי הרכב בתקופת אי וודאות כלכלית יצומצם משמעותית ויוביל ליציבות בעתות המשבר. בצד השוק הפרטי, נרשמת גם כן נסיגה תלולה בהתקשרות עם חוזי ליסינג פרטי; לדברי דן אנד ברדריסט לא ניתן יהיה לחזור למצב הקודם בהעדר בטחון תעסוקתי, דבר אשר משליך באופן בוטה גם על רכישת רכבי "אפס" קילומטרים שם דווח על צלילה חדה בביקושים. לעת זו, חברות הליסינג מנסות להתגבר על הקשיים על ידי שיווק כלי רכב שהיו בשימוש חברות השכרה משנתון 2019 להם נסועה נמוכה במסגרת חוזי ליסינג תפעולי, כלומר הארכת חוזים קיימים עם כלי רכב פחות "תשושים".
מה היה עד עכשיו?
בשנים האחרונות מבצע בנק ישראל בלימות מבוקרות כדי לצמצם את היקפי האשראי המוזרמים לרכישת רכב חדש עקב הגידול במצבת כלי הרכב על הכבישים. לפני שנת 2015 כמעט ולא הוטלו מגבלות כלכליות, אולם בשנת 2017-2019 הוגבל האשראי כתוצאה מרגולציות של בנק ישראל והקשחת עמדה מול חברות העוסקות במתן פתרונות מימון. בשנה הקודמת כבר חווינו חלק מהשפעות הרגולציה על הרגלי הצריכה של הציבור, אולם השנה עם התפשטות הקורונה הגיע הענף לשפל שלא ידענו שנים; במחצית הראשונה נמסרו רק 119 אלף כלי רכב, ירידה של 25% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.
בדן אנד ברדריסט מצביעים על תופעה נוספת שנגרמה בעקבות הקורונה - עליה בביקוש לכלי רכב משומשים. לדבריהם, חברות רבות מדווחות על לקוחות מתחבטים; אם לפני המשבר היו בידיהם האמצעים לקנות רכב יוקרתי יותר, כעת נכפה עליהם לבחור ברכב הרבה יותר זול - חדש או משומש (וכאמור נרשמת פעילות מוגברת בתוך חלק מהחברות ברכישת מכוניות יד שנייה בעיקר).
בסך הכול הם מוסרים, המסחר בשוק הישראלי נפגע במישורים רבים ולא רק בענף הרכב (שנחשב למניב במיוחד לקופת האוצר). בשנת 2020 כולה, צפויים להיסגר 80-85 אלף חברות ועסקים במקרה של סגר חוזר במשק ו-70 אלף עסקים במידה ולא יהיה סגר נוסף. זוהי עליה של 85% לערך לעומת כמות העסקים שנסגרו בשנת 2019 שעמדה על כ-45 אלף עסקים.