כביש שש קצת לפני השקיעה ומחוץ למזגן של הטויוטה ראב 4, חם ולח בדיוק כמו שאפשר לצפות מאמצע אוגוסט. מצד שני, מזג האוויר הדוחה הזה גרם לכל עם ישראל וגיסתו לברוח לחו"ל, כך שהכביש פנוי ומאפשר נסיעה מהירה וחלקה, עניין שקצת מפצה על זה שאתם שם ואני כאן.
בכל אופן, יש לי עוד כמה עשרות קילומטרים הביתה ואני שוקע לתוך הריחוף החצי מדיטטיבי של נהיגה על אוטוסטרדה ארוכה וישרה. צפצוף אזהרה בווייז שולף אותי משם. אני מעיף מבט במסך - ולמען הסר ספק משטרתי, מדובר במסך של המכונית ולא של הסלולרי - ומופתע לגלות שקילומטר לפני ממתינה לי סופת ברד חזקה. כן, הוויז מדווח באמצע אוגוסט על סופת ברד לא רחוק מרמלה.
אני חייב להודות שקיוויתי שיהיה משהו בהמשך הכביש, משהו שקצת ישבור את השעמום של השעתיים האחרונות. אם לא ברד, אז לפחות איזה צינור מפוצץ, שלולית, משהו. אבל כלום. במקום שבו הברד היה אמור לדפוק על הגג זרחה השמש בדיוק כמו קודם.
לא הייתי מתעכב על הקשקוש הזה, אלמלא במהלך אותו יום נהיגה, וכמו גם בימים אחרים על הכביש, נתקלתי בעוד דיווחים בוויז שלא היו מחוברים למציאות. אני לא מתכוון לדיווח על ניידת משטרה שאולי זזה או מכונית תקועה שאולי נגררה, אלא לדיווחים על כביש סגור שהיה פתוח או על עבודות שלא היו.
וזה מוביל אותי לשאלה האם יכול להיות שמתפתח דפוס של דיווחים כוזבים במוביל הלאומי שלנו בשביל איזשהו 'קטע'. מישהו חושב שמצחיק לדווח לכמה מאות נהגים בסביבה על גשם באוגוסט? או שאולי בכלל מדובר בטעויות בלחיצה על הכפתורים של האפליקציה? אני לא יודע מה התשובה, אבל אתם מוזמנים לשתף אותנו בחוויות שלכם בהקשר הזה. ואחרי שגמרנו עם גשם באוגוסט בואו נמשיך לעיקר של הכתבה הזאת, הטויוטה ראב 4 החדשה.
הטוען לכתר הראשוניות
בהיסטוריה של עולם הרכב שמור לראב 4 מקום של כבוד כג'יפון הראשון. צריך לסייג את המשפט הזה כי לתיאור 'ג'יפון' יש הרבה ניואנסים וגם אם נצמדים להגדרה האנגלית היותר מדויקת - CROSSOVER SUV - יש לפחות עוד שלושה טוענים לכתר אם כי לראב, שהוצג לראשונה בטוקיו ב-1994, יש קייס מוצק למדי בדרך אל התואר.
בכל אופן, במהלך השנים עבר הראב לא מעט גלגולים שבמהלכם הוא גדל (מאוד), איבד את החמידות העגלגלה שאפיינה את הדורות הראשונים (שאגב, עדיין נהנים מביקוש גבוה בשוק המשומשות) ונפרד מתת הדגם ה'קצר' שפעם זכה להרבה פופולריות. העולם הצביע ברגליים עם מכירות שבארה"ב לבדה נעו מאז 2015 סביב ה-400 אלף מכוניות לשנה וסך מכירות עולמי שמוערך בכ-6 מיליון מכוניות. הדור הנוכחי, החמישי במספר, הוצג כבר בתחילת 2018 בארה"ב אבל הגירסה האירופית שלו שוחררה רק בתחילת השנה הנוכחית וכמעט מייד הגיעה גם לישראל.
מבט חיצוני מראה שהקו העיצובי העכשווי של טויוטה הגיע גם לראב 4 ובגדול. בהשוואה לדור הקודם העיצוב אגרסיבי ומוחצן יותר, עם גריל ופנסים גדולים, מודגשים וגבוהים ועם ישבן קשוח. בכלל, נדמה שהמכונית כולה הוגבהה כדי לספק יותר תחושת "שטח" ותנו מבט בתמונות בחישוקי הגלגלים - 17 אינץ' - שנראים קטנטנים מתחת לכנפיים שמתנשאות הרחק מעליהם. קשה לי להאמין שלמרות העיצוב הזה הרבה ראב 4 יירדו אי פעם בחייהם מהאספלט אבל בסך הכל על הכביש המכונית נראית עדכנית, זורמת ולא מוגזמת.
צפו בנהיגת המבחן מההשקה העולמית -->
בתוך תא הנוסעים אין הפתעות גדולות. הפלסטיק-עור-אלומיניום של טויוטה נראה טוב, ואם ללמוד מהניסיון ההיסטורי, יהיה עמיד לנצח. מהצד השני נגיד שאין כאן עיצוב עוצר נשימה או פינוקים מיוחדים. יש הרבה מרחב מקדימה ומאחורה, המושבים נוחים ורשימת התוספות (לפחות בדגם מכונית המבחן) הייתה סבירה גם אם לא נוצצת.
מערכת ההפעלה של טויוטה מבוססת כמקובל על מסך מגע מרכזי, ומלבד הפונקציות הרגילות ניתן גם לעבור בה לתת מערכת מקומית שכוללת את האפליקציות הישראליות הפופולאריות כמו וייז, פנגו וכו'. המערכת הישראלית עובדת היטב ובלי באגים, וכמו שכתבנו כאן כמה פעמים, זה לא מובן מאליו ולמרבה הצער אפילו די נדיר.
תא הנוסעים משוייף ויעיל, אבל למרות זאת, היו בפינות גם כמה דברים קטנים שהפריעו. כך למשל לוח המחוונים הוא אולי טיפ טיפה יותר מדי יפני, ובעברית זה אומר שיש בו המון פריטים קטנים - שזה לא נורא כשלעצמו - אבל גם אייקונים ותפריטים שיכולים להיות קצת מאתגרים מבחינת התפעול שלהם. בעייתית יותר היא העובדה שהם נורא קטנים ומחייבים מיקוד מתמשך של המבט, עניין בעייתי תוך כדי נהיגה וסתם מציק למי שלא רואה 6:6.
חוץ מזה אין מד טורים ובמקומו יש מד חיסכון גדול. אני לא יודע מה הבעיה לשים מד טורים בלוח מחוונים שהוא בעצם מסך שכולל תצוגה מתחלפת, אבל אני דורש את החזרתו לאלתר. עוד נקודה שלא הייתה מושלמת נגעה לבידוד. הוא לא נוראי אבל גם לא בדיוק לקסוס עם רעשי רוח ברורים. בפינת הבטיחות יש הכל: 7 כריות אוויר, בלימה אוטונומית, סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים וכו'. יאללה, מתניעים.
מנוע, גיר ומה שביניהם
הראב 4 משווק בישראל עם שלושה מנועים: בנזין של שני ליטרים ו-175 כ"ס ושני מנועים היברידים (שהם בעצם אותו מנוע בכיול טיפונת שונה), שמתבססים על מנוע בנזין של 2.5 ליטרים, מנוע חשמלי והספק כולל שעומד על 218 ו-222 כ"ס. ההבדל אגב נובע מההתאמה הנדרשת של המנוע להנעה לשני גלגלים (כמו מכונית המבחן) או לארבעה.
כשפגשנו את המנוע הזה בעבר - בקאמרי - כתבנו שהוא מציג היטב את הרווח העצום של טויוטה מהניסיון שצברה בפיתוח מנועים היברידים בתקופות שהתעשייה נצמדה לבנזין ולדיזל. השילוב בין שני המנועים - והכוונה לשילוב וליציאה של החשמלי בתנאי נהיגה שונים כמו גם לחיבור עם גיר ה-CVT - פשוט נפלא.
העסק הזה עובד כל כך חלק שאין לך מושג מתי החשמלי מצטרף/פועל/מפסיק וחשוב מזה תגובת הדוושה נמרצת עם שפע של מומנט זמין בכל תנאי של הכביש. את הדרך למאה קמ"ש הראב עושה ב-8.4 שניות נאות לקרוסאובר וגם צריכת הדלק טובה - 13 קילומטרים לליטר במבחן קשוח.
בצד הנוחות הראב מכויל באופן קצת יותר נוקשה מקרוסאוברים אחרים אבל הוא עדיין מגהץ בצורה יעילה ונוחה את הכביש הישראלי ורק רצף רציני של אספלט גלי ובורות יגיע לתוך המכונית. התמורה לכך מגיעה בדמות יכולת דינמית טובה פלוס יחסית לז'אנר. לא, הראב לא מתלהב ולא מלהיב בעיקולים חדים או בנהיגה אגרסיבית, אבל בנימוס יפני מסוייג הוא ישתף פעולה יותר מרוב הקורסאוברים בטווח המחירים הזה.
שורה תחתונה
להגיד שטויוטה פגעה עם הראב 4 בלב המטרה יהיה קצת להגיד את המובן מאליו. הראב נראה מצויין, תא הנוסעים שלו יעיל ומשויף ואפילו היכולות הדינמיות טובות יחסית למתחרים. המחיר - 190 אלף שקל למכונית המבחן (170-210 אלף לתת הדגמים האחרים) אולי לא נמוך יחסית לקטגוריה, אבל אם תוסיפו למשוואה גם שמירת ערך מצוינת בשוק המשומשות, תקבלו דיל לא רע בכלל. מהצד השני, חשוב לציין שאם אתם מחפשים באוטו שלכם עוד משהו - פיצ'ר מגניב או איזו תכונה ייחודית ויוצאת דופן - לא תמצאו אותה בראב. וזה מביא אותי לשורה הכי תחתונה של המבחן הזה והפעם, במקום כל הסיכומים, מספיקה מילה אחת: טויוטה.
טויוטה ראב 4
מחיר (מכונית המבחן): 190 אלף שקל
מנוע: בנזין 2.5 ליטרים + מנוע חשמלי
הספק כולל: 218 כ"ס (מנוע הבנזין: 178 כ"ס, מנוע חשמלי 118 כ"ס)
מומנט: 22.5 קג"מ ב-3600-5200 סל"ד
0-100 קמ"ש: 8.4 שניות
מהירות מירבית: 180 קמ"ש
מימדים (ס"מ): 460*185*168
צריכת דלק (מבחן): 13 ק"מ לליטר