"קיים חוסר של עשרות בוחני קניית רכב בישראל כאשר הסיבה לכך משולשת: ראשית, הקושי לעבור את המבחנים. שנית, מיעוט בתי הספר המקצועיים ושלישית , כי כל ילד רוצה היום לעבוד בהייטק. אבל מדובר בתחום עבודה מעולה. המשכורות מצוינות והתנאים טובים", אומר חזי בן דוד, בעלי רשת גדולה מאוד למכוני רישוי ואחד הגורמים הדומיננטים בענף בישראל. לדבריו, המקצוע נתפס כ lowtech וכשחור, אבל זו תפיסה שאינה מדויקת בלשון המעטה. "הקושי הפיזי שטמון בעבודת מכונאי רגיל במוסך גבוה משמעותית מזה שמאפיין עבודה של בוחן קנייה שיכול להגיע גם לשכר של 12 אלף שקל נטו בחודש".
הדרך להשתלב בתחום כבודק קניית רכב מתחילה בביצוע קורס ערב שאורכו כחצי שנה ובתומו נדרש הסטודנט לעבור מבחן עיוני ומבחן מעשי במשרד התחבורה. תנאי הסף שנקבעו לצורך ביצוע הקורס הם 12 שנות לימוד או 10 שנות לימוד והסמכה למכונאות מסוג 1. סיום הקורס בהצלחה מאפשר להשתלב באחד ממכוני הרישוי בארץ,במסגרתו הוא יוכל לעבוד במסלול הרישוי וכמעט בכל העמדות. בוחן מכשור רכב שרוצה להתקדם בשרשת התפקידים יכול לעבור קורס ערב של סוג 3 במכונאות שאורכו כ-10 חודשים ולאחר מכן יוכל לגשת לקורס בוחן רישוי של 6 חודשים נוספים ולהפוך לבוחן רישוי, אשר רשאי לבצע את כלל העמדות במכון הרישוי. כמו כן לאחר ביצוע קורס סוג 3 ניתן לגשת ישירות למבחני משרד התחבורה ולהפוך לבוחן בדיקת קניה/מכירה במכוני הבדיקה לקניה בארץ וזאת ללא צורך בקורס נוסף. אולם קורס ההסמכה סוג 3 אינו פשוט למעבר בלשון המעטה – רמת המקצועיות והידע הרב שנדרש ללמוד בו – הופכים אותו לבלתי עביר עבור רבים.
הנתיב לפרנסה
אלא שגם בתום המסלול המפרך ומעבר בהצלחה של הבחינות המורכבות, הדרך לקבלת שכר בגובה של 12 אלף שקלים נטו בחודש אינה קצרה. השכר הממוצע שירוויח בודק קנייה בתחילת דרכו עומד בממוצע על 7,000 שקלים נטו בחודש , אומר חיים מולכו, מנכ"ל חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם ו-שעוני נוכחות, כאשר הוא מוסיף שמבחינת שעות העבודה – מדובר על יום עבודה סטנדרטי, לרוב ללא שעות נוספות. לדבריו, בתום מספר שנות וותק מטפס השכר לרמה של 10 אלף שקלים נטו ובהמשך הדרך, השכר עולה אף יותר ומגיע למספרים של 12 אלף שקלים ובמקרים חריגים – אף יותר. לדבריו, אחד מהמאפיינים הבולטים בענף ובניגוד למשל לענף המוכנאות הוא ההתמדה וההמשכיות של העובדים במקום העבודה " ההסבר לכך מאוד פשוט – סביבת העבודה טובה ודי מתגמלת. אין באמת סיבה טובה לעזוב, ואף אם יש – לא בהכרח כי הוא ימצא חלופה טובה בהרבה".
ואם אני רוצה לפתוח מכון משלי?
ומה הן האפשרויות שעומדות בפני שכיר שצבר וותק רב ומעוניין להתקדם ובעיקר לשפר משמעותית את שורת הרווח בסוף החודש? לפתוח מכון או להשלים את ההסכמה לניהול מוסך.
בישראל פועלים כיום כ-64 מכוני רישוי רכב שמבצעים בדיקות רישוי עבור יותר מ-3.6 כלי רכב הנעים על הכביש בישראל ומאות מכוני רישוי. יצוין כי מדי שנה חל גידול של כ-4% במצבת כלי הרכב בישראל. מהנתונים עולה כי בחמש השנים האחרונות גדלה מצבת כלי הרכב בישראל ב-600 אלף כלי רכב, מ-3 מיליון כלי רכב בשנת 2013, ל-3.6 מיליון כלי רכב כיום. לדברי בן דוד, העלות הבסיסית לפתיחת מכון בדיקה עומדת על למעלה מחצי מיליון שקלים, אך זה כסף קטן לעומת העלויות שנדרשות לפתיחת מכון רישוי שעומדות על 6 מיליון שקלים שמושקעים לטובת הסבת המבנה והציוד. מכוני הרישוי מחויבים להחזיק ברשותם ציוד משוכלל לבדיקת זיהום אוויר מרכב עם מנוע בנזין או מנוע דיזל, וכן כלים וציוד בדיקה מתקדם, המותאמים לכל אחד מסוגי כלי הרכב הנבדקים במכון.
בנוסף, המפעיל מתחייב להעמיד במכון הרישוי כוח אדם מקצועי, הכולל מנהל מקצועי, ארבעה בוחנים מוסמכים ונאמן בטיחות. בכל מקרה, מציין בן דוד כי בניגוד לפתיחת מכון בדיקת קנייה, כאשר מדובר על מכון רישוי הדבר תלוי זכייה במכרז של משרד התחבורה. לפני כשנה פורסם קול קורא להקמת שבעה מכוני רישוי חדשים לרכב, הכוללים מסלולים נפרדים לרכב פרטי, רכב משא ורכב דו גלגלי. זאת, במסגרת תכניתו של שר התחבורה והמודיעין דאז ישראל כץ, לשפר את השירות לציבור הנהגים. במסגרת המכרז, נדרש כל זכיין להקים מכון רישוי שיכלול מסלולי רישוי נפרדים לרכב פרטי ולרכב כבד, וגם מסלול רישוי נפרד לאופנועים בעקבות תקנה חדשה שנחתמה על ידו.