לקסוס RX ו-3.5 מיליון יחידותיו שנמכרו עד כה ברחבי העולם, מתוכן 300,000 באירופה, הוא רב מכר ששייך לקטגוריית המכוניות שלא נגררות אחרי השוק אלא מובילות אותו. הדגם הזה משקף כיצד לקסוס, שנולדה ב-1989 בשם Luxury EXportation United States בחרה להגיב לשוק היוקרה הגרמני, מבלי שום רגשי נחיתות. האבולוציות של ה-RX תמיד הגדירו היכן לקסוס נמצאת מבחינה טכנולוגית, וכעת הם שוב מראים לנו כיצד הם מגשרים בינו לבין העידן החשמלי. הדור החמישי של ה-RX מגיע לאירופה וגם לישראל עם שלושה מנועים מחושמלים, הראשון הוא RX 350h היברידי מלא, אליו מתווספים RX 450h + עם מערכת היברידית פלאג-אין ובקצה העליון גרסת RX 500h, שמביאה לבכורה מערכת טורבו היברידית בעלת ביצועים מחודדים בשילוב הנעה "אינטליגנטית" לכל הגלגלים בשם Direct4.
לקסוס RX החדש נולד על פלטפורמת ה-GA-K המודולרית, אותה הוא חולק עם דגם ה-NX וכמובן מכוניות נוספות מקבוצת טויוטה עם הנעה היברידית. במונחים של תכנון ופרופורציות, ה-RX לא מרחיק לכת מהדור הקודם; אורך המכונית 4,89 מ' אבל כל שאר המדדים האופייניים משתנים, ומקטינים למשל את הגובה הכללי ב-10 מ"מ עד ל-1,710 מ"מ, עם עלייה ברוחב של 25 מ"מ שמביאה את הערך הסופי שלו לאזור ה-1,920 מ"מ. מפשקי הסרנים גדלו ביותר מ-15 מ"מ מלפנים ו-50 מ"מ מאחור. מבחינת נראות, ה-RX לוקח צעד אחורה לכוון מעט יותר מתון, מאופק, עם מראה נקי יותר, הנשלט על ידי האלמנט הקדמי במרכזו גריל שעון חול המשולב עם פנסי LED משולשים עם חיתוך אופקי ותאורת יום בצורת L.
מבט מהצד מגלה קשתות גלגלים גדולות המתאפיינות בחישוקים בקוטר של עד 21 אינץ' והמראה הספורטיבי מושפע מאוד על ידי הסיומת של קורות C, היוצרים אשליה של גג צף. גם כיתוב המותג הושתל במיקום מרכזי על קורת התאורה בדלת תא המטען. בלקסוס אומרים עוד, כי נעשתה עבודה ממוקדת באזור קו המותן האחורי, לאור התקנת מתלה רב חיבורי חדש, שעתיד לשפר במידת מה את היציבות הכיוונית שלו ואת נוחות הנסיעה. כן נאמר כי הוא קשיח יותר, קל ב- 90 ק"ג מהדור הקודם שלו, וזאת הודות לשינויים ברצפה.
בעיצוב פנים רכב תמצאו נוסח דומה ל-NX החדש, עם מידות מוגדרות היטב וחלל פנים שמשתרע על בסיס גלגלים של 2.85 מ' ותקרה שמתנשאת לגובה 1.71 מ'. ל-RX החדש, כנהוג לפי התפישה של המותג אין הרבה "רעש" מול העיניים, אבל הוא שומר על גרעין האיכות של לקסוס עם מינימליזם וחומרים מורכבים בקפידה. המרווח עבור חמישה נוסעים צמח מאוד על ידי הגדלת המרחק בין היושבים מלפנים ומאחור, ומושבים קדמיים בעיצוב חדש מגיעים כעת עם משענות קומפקטיות יותר, אך עם אותה רמה גבוהה של תמיכה ארגונומית סביב המותניים וגובה הכתפיים. תשומת הלב הופנתה גם לשימוש בחומרים חדשים, וויתור על עורות של בעלי חיים, שהובילה לבחירה בתרכובות סינתטיות.
ה-RX החדש מסמן התפתחות הסטורית בסדרת המנועים ההיברידית המשמשת את כל קבוצת טויוטה מאז 1997, שנת הבכורה של הדור הראשון של הפריוס כזכור. גולת הכותרת היא גרסת ה-RX 500h, שהיא החבילה הראשונה בכל תאגיד טויוטה הנעזרת במערכת טורבו היברידית, בהספק כולל של 371 כ"ס ו-67 קג"מ. הבסיס הוא מנוע בנזין טורבו בנפח 2.4 ליטר, הנעה כפולה ותיבת 6-מהירויות אוטומטית פלנטרית. היא מאיצה בו ל-100 קמ"ש ב-5.9 שניות בלבד וצריכת הדלק נעה בגזרת ה-11.5 קילומטר לליטר.
לצד הטורבו הייבריד החדש, לקסוס RX מציע עוד שתי גרסאות שונות, החל מהדור הרביעי של הגרסה ההיברידית המלאה הזמינה ב-Rx 350h החדש. מערכת ההנעה הזו משתמשת במנוע בנזין בנפח 2.5 ליטר ומספקת 245 כ"ס, עם האצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 8 שניות. התוספת בסדרת ה-450 היא חבילת ה-"פלוס". כאן מדובר בשילוב של מערכת פלאג-אין עם מנוע ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר וסוללת ליתיום-יון נטענת בהספק של 18.1 קוט"ש. מנוע חשמלי שני מאחור מאפשר גם הנעה כפולה קבועה לכל הגלגלים. למערכת הספק כולל של 306 כ"ס, תאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש תוך כ-7 שניות, טווח נסיעה במצב חשמלי מוערך ב-65 ק"מ.
רשימת האבזור נחלקת בין כמה גרסאות כמובן אבל כולן מצוידות היטב ובלקסוס הקדישו הרבה תשומת לב להפחתת היסח הדעת. מסך המולטימדיה, לוח המחוונים וכל שלד הממשק ואפילו תצוגת העלית מקובצים, כך שניתן לקרוא את המידע במינימום תנועה של העיניים והראש. למסך המגע הסטנדרטי בגודל 14 אינץ' גרפיקת HD חדה בכל תנאי התאורה, בעוד שהמעבד מהיר פי 3.6 מהמערכת הקודמת. בנוסף לניווט המשולב כסטנדרט, בקר תקשורת הנתונים מספק קישוריות תמידית, עם מידע בזמן אמת על אירועי תנועה, תאונות ותנאי הדרך (לא זמין בכל מקום). מערכת המולטימדיה החדשה כוללת גם את העוזרת הקולית החכמה "היי לקסוס" שעונה על שאלות ומאפשרת הפעלה של פונקציות שונות.
בשנת 2016 היה ה-RX הדגם הראשון של לקסוס שקיבל את טכנולוגיית Lexus Safety System +, חבילה משולבת של התקני סיוע לנהג שאנו מוצאים כעת בדור השלישי שלו, ומסוגלים מעתה אפילו לזהות מצבים של התנגשויות אפשריות או מכשולים רגישים כמו הולכי רגל, אופניים ואופנועים. שיפורים בוצעו גם לבקרת שיוט האדפטיבית כך שהיא מזהה כעת מעברי נתיב מהר יותר, יחד עם עדכוני ה-Lane Trace Assist, שעוקב אחרי הקווים בצורה בטיחותית יותר בכבישים מתפתלים. ב-RX מגיעה גם מערכת ה-Active Steering Assist, המזהה סיכוי להתנגשות בהולך רגל מלפנים או בחפץ וגם מפעילה חמיקה אקטיבית להמנע מהתנגשות. חבילה מורחבת כוללת סיוע בשינוי נתיב (Lca), התומך בהיגוי אוטומטי להחלפת נתיב בכביש המהיר ו- Front Cross- Traffic Alert, המשתמשת בניטור מכ"ם כדי להזהיר את הנהג מפני תנועה מתקרבת משני הצדדים.
טווח המחירים של הדור החמישי לא צפוי להשתנות בצורה דרמטית, אולי התייקרות באחוזים בודדים, אולם דגם ה-RX500 הוא חדש בהיצע ומוצב בפסגת המשפחה ומחירו יהיה גבוה משמעותית. מהיבואנית 'לקסמוטורס' נמסר ל'עולם הרכב' כי ייתכן שה-RX החדש יגיע לארץ בסוף השנה, אך סבירות גבוהה יותר שנראה אותו כאן בתחילת 2023.