מונאקו הוא מסלול שבו פניה רודפת פניה ואין מקום למנוחה. מסלול שבו הנהג יכול להשפיע. בשנים האחרונות עלו מספר שאלות בנוגע לרלוונטיות שלו לסבב, לאור הגידול הפיזי בממדיהן של המכונית ובקושי לבצע מהלכי עקיפה על המסלול. נקווה שהתקנות החדשות, שנוצרו בדיוק למטרה זאת, ישפרו ולו במקצת את העניין הזה. אם מה שראינו בברצלונה היה מייצג, יש סיבה להיות אופטימיים - אם לא למונאקו לפחות להונגרורינג שיבוא בהמשך הדרך.
בעבר, מקצי האימונים הראשון והשני התקיימו ביום חמישי, ביום שישי הייתה הפוגה קלה כדי לאפשר למהנדסים ללמוד את הנתונים ולשנות בהתאם את הכיול למקצה המכריע בשבת, למכונאים היה מספיק זמן כדי לתקן את הנזקים שנגרמו למכוניות עקב פרשנות יצירתית של גבולות המסלול, ולנהגים היה יום נוסף לאירועים של הספונסרים וגם למסיבות יאכטה פרועות בחמישי בערב.
כל זה עומד להשתנות. משיקולי עלות ועקב לוח השנה הצפוף העונה, הוחלט להעביר השנה את מונאקו למבנה השגרתי של הסופ"ש שמתחיל בשישי ונגמר בראשון. השנה המרוץ ישוב להתקיים בנוכחות הקהל. הזדמנויות עיקריות לעקיפה, נדירות ככל שיהיו, יגיעו בפניה 1, Saint devote, או בעיקול ביציאה מהמנהרה, פניה מספר 10. האמיצים שבנהגים עשויים לנסות את מזלם בפנית לה רסקס שעשויה בקלות להיגמר בנזק ובלילה לבן למכונאים.
מזג האוויר. נכון לכתיבת שורות אלה, מזג האוויר צפוי להיות חם עם סיכוי נמוך לגשם בשישי בערב, שיכול להשפיע בעיקר על מידת האחיזה בשבת ובנוסף, סיכוי לא רע לגשם ביום המרוץ עצמו. (הערת המערכת: צפו לבצורת הגדולה ביותר שנראתה במונטה קרלו/גשם בפודיום)
טכני - צמיגים ואווירודינמיקה
צמיגים. תרכובות זמינות, C3-C5. פירלי מביאה למונאקו את התרכובות הרכות ביותר שעל הסקאלה, השחיקה הנמוכה במסלול היא זאת שהכתיבה את הבחירה בתרכובות האלה. יחד עם זאת, מאחר ומדובר במסלול רחוב עם כבישים שפתוחים לתנועה בין המקצים השונים, לצד פעילות מסלול של סדרות מרוצים אחרות, מידת האחיזה במסלול צפויה לגדול באופן משמעותי ככל שיתקדם הסופ"ש. זאת כמובן בהנחה שלא ירד גשם בין לבין שצפוי לאפס/להחזיר את המסלול לנקודת ההתחלה מהבחינה הזאת. נקודה נוספת, היא המעבר לצמיגי 18 אינץ' אשר מצוידים גם בצמד להבים להפחתת הגרר שהם מייצרים, החשש שהיה לפני המרוץ הסעודי קיים גם כאן, הצמיגים הגבוהים עשויים לפגוע בראות של הנהגים מחוץ למכונית וביכולת שלהם למצוא נקודות ייחוס לבלימה ולהתמצא באתגרים שסביבם. (הערת המערכת: מומלץ להתקין מצלמת 360 למכונית מספר 18).
כיול המכונית, במרבית המקרים לאורך העונה, למעט מסלולים ספציפיים, הוא סוג של התפשרות בין מידת האחיזה בפניות שמוכתבת על ידי ההצמדה האווירודינמית, לבין מהירות סופית בישורת שמושפעת בעיקר מגרר נמוך ויעילות אווירודינמית גבוהה. גרר כזכור, מידת ההתנגדות עם האויר. מונאקו הוא מסלול מיוחד מהבחינה הזאת, עקב ריבוי הפניות האיטיות לצד הדרישה להצמדה גבוהה. מה הפשט? ליעילות האווירודינמית, שמוגדרת כיחס בין ההצמדה לגרר חשיבות פחותה במסלול זה. ישנה חשיבות יתרה למידת ההצמדה במונאקו, גם על חשבון היעילות, או כפי שהיא מוכרת בענף כהצמדה "מלוכלכת" (Dirty Downforce).
הדרך הקלה ביותר להגדיל את ההצמדה היא על ידי כנפיים אחוריות בעלות מיתר עבה ככל הניתן, המחמירות יעשו שימוש גם בלשונית שמגדילה את האורך האפקטיבי של הכנף, הידועה גם בתור gurney flap. דרך זו נחשבת לקלה ביותר, בעקבות העובדה שהכנף האחורית מהווה התחנה האחרונה בשדה הזרימה ועל כן אינן צפויה לשנות אותו באופן דרסטי כמו הכנפיים הקדמיות והרצפה. מאחר ומדובר במסלול רחוב שמתקיים על כבישים ציבוריים, הוא אינו חף מבליטות ומהמורות. כדי להתמודד איתן בצורה הטובה ביותר נדרש לכייל את המתלים כדי שיהיו רכים שיסייעו בשיכוך, כיול רך עשוי לסייע גם ביציאה מהפניות האיטיות במסלול.
נוסף על כך, הקבוצות כנראה ייאלצו להגביה מעט את המכוניות ביחס למסלול, בניגוד מוחלט ליתרון של המכוניות בתקנות הנוכחיות. שמייצרות את עיקר ההצמדה האווירודינמית דרך האפקט הקרקעי ברצפת המכונית. גם הקשיחות היחסית של המתלים העונה תקשה על הנהגים "לגהץ" את אבני השפה הגבוהות בפניות השונות כבעבר. כפי שראינו אצל מרצדס בתחילת העונה, הגבהת המכונית פוגעת בביצועים בפניות עקב היעדר ההצמדה ובישורת עקב תוספת הגרר. אך במונאקו, הישורות קצרות מכדי להשפיע ובנושא הגרר כאמור, ההצמדה העדיפה גם במחיר שכזה.
אסטרטגיה. השחיקה הנמוכה לרוב מכתיבה אסטרטגיה של עצירה אחת די בקלות למרות שבמונאקו תמיד קיים סיכוי למכונית הבטיחות שעשויה לטרוף את הקלפים. השחיקה הנמוכה לצד הקושי לעקוף מקנים חשיבות בלתי מבוטלת למקצה הדירוג בשבת, מעבר לעובדה שמדובר באחד המקצים המעניינים בעונה, אף פעם לא נמאס לראות את המכוניות מהגצות את עיקול הבריכה המפורסם או את פניית טבק.
סטטוס קבוצות. פרארי היא אחת המועמדות הברורות לניצחון, המכונית הנוכחית מצטיינת בביצועים בפניות האיטיות. בנוסף, אחד החוזקות של הפרארי היא היכולת המצוינת של המנוע שלה בסל"ד הנמוך שמתבטאת בתאוצה טובה ביציאה מהפניה, יתרון שמיוחס ל-MGU-H החדש שלה (כן, אותו אחד שכשל בברצלונה). הנהג המוביל של הסקודריה, שארל לקלר, מגיע עם יתרון הביתיות ועם מכונית שמסוגלת לנצח אך בהתחשב בסטטיסטיקה שלו במסלול לא אף מרוץ שהתחיל שם לצד חיבה יתרה לקירות, אי אפשר להתפלא שהשם שהתופעה הזאת קיבלה היא "קללת מונאקו". מהצד השני של המוסך העונה סאינז, הידוע גם בתור smooth operator, הייתה הכל חוץ מחלקה. זאת לצד העובדה שהמכונית נוטה להיגוי יתר, בעוד שקרלוס שלנו מעדיף מכונית עם תת היגוי, כזאת שיש לה חלק קדמי יציב.
הנהג הספרדי המוכשר יצטרך בעיקר סופ"ש אחד חף מבעיות ותקלות כדי להחזיר מעט את הבטחון שאבד. רד בול אחרי 3 ניצחונות רצופים, זה לא יהיה תמוה להגיד שמקס ורסטאפן מגיע כפייבוריט גם למונאקו, גם אם על הנייר פרארי אמורה להיות חזקה יותר. מצידו של פרז נרשמה אכזבה קלה בעקבות המאורעות בברצלונה שהביאו את האחרון להעניק את הניצחון לבן קבוצתו. פרז נחוש להוכיח שהוא הרבה מעבר למספר 2 הקלאסי, ואם יש מסלול שהוא יכול לעשות זאת, זה מונאקו.
מרצדס אחרי סופ"ש חיובי במיוחד בספרד, שבו לראשונה העונה, מרצדס ראתה אור בקצה המנהרה של ה-W13 המקפצת. עבור הצוות מבראקלי, העונה רק התחילה בשבוע שעבר וכעת עיקר העבודה, אחרי שנראה שלפחות זמנית הקופצנות מאחוריהם, היא להוציא יותר ביצועים מהמכונית. לדעתי זה יהיה פסול להנמיך ציפיות לגביהם, לא מן הנמנע שנראה את מרצדס מתחרה בחזית הגריד ואם נתחשב בביצועים שזו הראתה עד כה בפניות האיטיות, חושב שאפשר להגדיר אותה בזהירות כאחד הסוסים השחורים שעשויים להפתיע הסופ"ש.
מרכז טבלה, פלייאוף עליון
אלפא רומיאו. אם כבר סוסים שחורים, אי אפשר שלא להזכיר את קבוצת אלפא רומיאו שלדעת רבים צפויה להפתיע הסופ"ש שכן הקבוצה הראתה ביצועים לא רעים בכלל בפניות האיטיות לאורך העונה. הסיבות העיקריות לכך נעוצות כנראה בבסיס הגלגלים הקצר ובמשקלה הקל של המכונית. גם הנתונים מהסקטור השלישי בברצלונה, שמשמש כסוג של אינדיקציה לטיב הביצועים במונאקו, אם כי לא מוחלטת כי אנחנו לא יודעים מה היה הסטאפ שם, תורמים את חלקם.
בנוסף, יכולתו של התלמיד המצטיין של מרכז הטבלה, וולטרי בוטאס, שהראה בעבר, לצד דברים אחרים שחשף, יכולת מצוינת במסלול הזה, ישחקו תפקיד מכריע בהקשר הזה. נקווה בשבילם שיצליחו להפתיע את כולנו, בוודאי לאור הפעם שעברה במונאקו שבה תקרית הגלגל הסורר עלתה לאחרון במרוץ ובסיכוי לניצחון. האס הקבוצה שהראתה לנו בסופ"ש שעבר שזה לא העיקר להביא עדכונים אלא מה שעושים איתם, זקוקה בדחיפות לתוצאה טובה, כזאת שהולמת את הרכב המצוין שיש לה העונה. במקרה של מגנוסן, התקרית עם המילטון, שהוגדרה בצדק כתקרית מרוצים, הרסה לו כל סיכוי לניקוד בספרד.
שומאכר לעומת זאת, מתחיל להראות מגמת שיפור אבל בעונה השניה שלו בקבוצה עם מכונית שיכולה להילחם על הניקוד כמעט בכל מרוץ מצופה ממנו יותר והלחץ לספק את הסחורה יגדל ככל שהעונה תתקדם לשלבים המכריעים ותכנס בקרוב לעונת החילופים המסורתית שבה החוזים העתידיים נידונים.
אלפין אולי הקבוצה המאכזבת ביותר העונה, המכונית של אלפין לא רעה בכלל ולפרקים ראינו אותה העונה עם יכולת להוביל את מרכז הטבלה באופן מובהק, תקריות על המסלול ושלל טעויות מציבות את הקבוצה הזאת עם הרבה פחות ניקוד מכפי שמגיע לה. אלונסו ואוקון עושים עבודה טובה בימי ראשון, פרט לתקריות השונות, אבל במסלול כמו מונאקו ישנה כאמור חשיבות עליונה למקצה הדירוג ועל כן אין מקום לטקטיקה אותה יישמה אלפין מספר פעמים העונה, להקריב את הדירוג לטובת כיול טוב יותר לתנאי המרוץ. כקבוצת יצרן, מצופה ממנה להתחרות בחלק העליון של הגריד ושם צריך להיות מקומה. השאלה כמה זמן זה ייקח.
מקלרן. מקלרן הביאה לספרד שלל עדכונים אך בפועל לא הצליחה לתרגם אותם לכדי הישגים משמעותיים במסלול, גורמים בקבוצה טוענים שהם רואים שיפור בנקודות החולשה שהיו למכונית בתחילת העונה, בפרט בביצועים בפניות האיטיות. יהיה מעניין לראות איפה תמוקם הסופ"ש עם צמד הנהגים המוכשרים שלה שמכירים את המסלול הזה היטב ואף הצטיינו בו בעבר. במקרה של ריקרדו, לא תזיק לו תצוגת נהיגה מצוינת לאור הביצועים האחרונים שלו בברצלונה.
מרכז טבלה, פלייאוף תחתון
אלפא טאורי. תקרית עם סטרול השאירה את גאסלי הרחק מאחור בברצלונה, וזה עוד אחרי שלל בעיות ותקלות. טסונודה ממשיך במגמה החיובי וסיים בניקוד. מאמין שגם הקבוצה הזאת מצפה מעצמה ליותר, נותר לנו לראות האם הם מסוגלים לעשות זאת בפועל.
אסטון מרטין. המכונית שזכתה לכינוי, הרד בול הירוקה, בעקבות המכונית החדשה שהציגה בספרד שדומה עד מאוד לרד בול הנוכחית. חקירה של ה-FIA בנושא הכשירה את המהלך. גורמים בקבוצה אף טענו שמראש נבחנו שני קונספטים שונים למכונית במהלך החורף הקודם. כעת לאסטון, שלמרות המימון הנדיב, עדיין נחשבת קבוצה קטנה בהוויה, יש שכר לימוד רציני בכל הנוגע לחוזקות ולחולשות של המכונית החדשה שלהם.
וויליאמס. בעיית חימום הצמיגים חזרה בברצלונה והרסה לאלבון כל סיכוי לניקוד, עם או בלי שיער אדום. במונאקו השחיקה יחסית נמוכה, כך שמצפה לקבוצה סיפור אחר ככל הנראה. לטיפי סיים מרוץ יחסית חיובי עבורו בהתחשב במצב, לשניהם צפוי מרוץ מאתגר במסלול הצפוף ברחובות מונטה קרלו. בכל מקרה, היעדר ההצמדה של המכונית לא מציב אותה בעמדה טובה בסופ"ש.
מי הקבוצה שתפתיע? האם בוטאס יעשה לנו טרולי וייקח פול? האם לקלר יצליח להשתחרר מהקללה? מוזמנים לספר לי בתגובות וכמו תמיד אתם מוזמנים להצטרף אליי בקהילת הפורמולה 1 הישראלית בפייסבוק.