sportFive1091315 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

קשה להמעיט בחשיבותו של יונדאי טוסון לשוק הרכב הישראלי, לפחות מבחינה מסחרית. מדובר באחד מכלי הרכב המשפחתיים המבוקשים ביותר בז'אנר ה-SUV ונשק אסטרטגי מרכזי של היבואנית כלמוביל. מדי חודש, בממוצע עלו מאות יחידות מדגם הטוסון לכבישים והוא התברג באופן קבוע בשנים האחרונות בצמרת רבי המכר המקומיים; בשנה הקודמת למשל סיים במקום השמיני (הכללי) בישראל עם קרוב ל-4,900 יחידות, פער זניח מקיה ספורטאז' וסקודה קודיאק שדורגו לפניו. מאז 2004, נמסרו בעולם למעלה מ-7 מיליון דגמי טוסון, כ-65 אלף מתוכם נמסרו בארץ.

הדור הרביעי של הטוסון, בדומה לקודמו, נוקט בגישה עיצובית חדשה לגמרי והפעם גם נועזת. הוא מבוסס על תרשימי הקונספט ויז'ן T שהוצג במסגרת תערוכת הרכב בלוס אנגל'ס 2019 ומשקף את פילוסופיית ה-'פרמטריק דינמיק', שלדברי יונדאי משווה לו מראה של "תכשיט קינטי". הסורג הקדמי הוא אחד האלמנטים החדשניים בו וזה עמוס נורות LED אשר חושפות את עצמן רק כשהן מוארות. יש הרבה זוויות וקמטים לאורך המרכב המסייעים לבידולו, וצריך לומר כי לא קל לעבד פרטים כאלה בקנה מידה גדול. בהחלט קרדיט לקוריאנים.

טוסון 2021 נשען על רצפה חדשה עם כיול מושקע יותר לחובבי הנהיגה (מתלה רב-חיבורי מאחור). הוא נמוך יותר מהדור השלישי בכמה מילימטרים בודדים, אך בסיס הגלגלים ארוך יותר בסנטימטר וגדל ל-2.69 מ' והאורך הכללי הוסיף 2 סנטימטרים, בעוד הרוחב צמח ב-15 מ"מ. בחלקו האחורי סרגל תאורה ברוחב מלא עם פנסים אחוריים המסתעפים כמו ניבים משני הצדדים, בעוד שבחלק התחתון פגוש מסורתי. פרופורציות קצת יותר גדולות גם מגדילות את שטח תא המטען ב-33 ליטר ל-515 ל' ואת מרווח הרגליים מאחור ב-26 מ"מ.

ביונדאי אומרים שהרעיון מאחורי תכנון מרחב הנוסעים הוא "תמה מחוברת", מקוונת ונוחה בתא פתוח ופשטני שאינו מערים קשיים או יוצר עומס מתגים ופקדים על סביבת העבודה; הרכס הרחב במפלס העליון משתלב עם הדלתות ועוטף את יושבי החזית ויוצר מראה מינימליסטי וקל להבנה. הקונסולה המרכזית המכוונת אנכית ומשולבת עם התעלה יורדת לקונסולה בעוד שאת האווירה הכללית אפשר, אם רוצים להתאים בעזרת מערכת אמביינט 64 גוונים. ככל הדגמים, זולת דגם הכניסה, מקבלים מבחינת הטכנולוגיה שלושה מאפיינים חדשים: מערכת מדיה ראשית בעתל מגע מלא ופטור מכפתורים קשיחים, מערכת מיזוג מפוצלת ולוח מחוונים דיגיטלי מלא ללא מסגרת.  

חבילות האבזור בישראל נחלקות ל-5, הבסיסית שבהן תהיה 'פרמיום'. בציוד התקני שלה תמצאו חישוקי 17 אינץ', מערכת מדיה ראשית מבוססת צג 8 אינץ' עם אפל ואנדרויד, מצלמת נסיעה לאחור, ששה רמקולים, קיפול מראות חשמלי, כניסה והנעה ללא מפתח, חיישני תאורה וגשם ועוד. גרסת 'פרסטיג' מוסיפה גם לוח מחוונים דיגיטלי מלא 10.25 אינץ', בעוד מהודרת 'פנורמיק' מוסיפה גם תקרה פנורמית ותאורת LED פנימית. מעל חבילות אלה דגם 'לקשרי-טורבו' עם חישוקי 18 אינץ', פיקוד להעברת הילוכים מאחורי גלגל ההגה ובקרת שיוט חכמה עם פונקציית זחילה בפקק. הדגם היקר ביותר - Elite מוסיף גם חישוקי 19 אינץ', תאורת LED מלאה, חימום מושבים ועוד. כל הדגמים מגיעים עם היצע רחב של מערכות בטיחות מקוריות מהיצרן, בכלל זה מערכת חיווי המתרעיה בפני שכחת ילדים ברכב.

מנועים

לטוסון מגוון יחידות כוח בעולם, כולל דגם היברידי, אך בשלב זה שני מנועים בלבד מוצעים בארץ: 1.6 ל' טורבו ו-2.0 ל' אטמוספרי (ללא טורבו). המנוע הראשון מפיק 180 כ"ס ו-27 קג"מ הזמינים מטווח של 1,500 סל"ד. הצימוד הוא לתיבת הילוכים דו-מצמדית 7-מהירויות והנעה קדמית, המאיצה את הטוסון ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות. צריכת הדלק הממוצעת היא בסביבות ה-11 ק"מ לליטר בנזין. המנוע השני בפעימה זו, ה-2.0 ל' מחלץ תפוקה מרבית של 156 כ"ס ומאיץ מעמידה ל-100 קמ"ש ב-11 שניות. זה מחובר אל תיבת 6-מהיריות אוטומטית רגילה ומניב צריכת דלק ממוצעת של 12 ק"מ לליטר בנזין.

מחירים ויעדים

ביבואנית כלמוביל נכונים להמשיך להוות כוח דומיננטי בסגמנט גם בשנים הקרובות. הדור הקודם נחשב לאחד מכוכבי המכירות המובילים עם היקף של למעלה מ-42 אלף יחידות בארבע שנים, כלומר פי שלושה מהדור שלפניו (ה-ix35), ראיה מוחשית לגידול שחל בקטגוריית ה-SUV הבינונית. ישראלים אגב, עם אצבע על הדופק ושהיו קשובים למועד שיווקו של הדור החדש כבר הספיקו להפקיד הזמנות  - 2,800 נרשמו לרכוש את הטוסון החדש רק לאחרונה - 712 של דגם Elite. בטווח התחזית, עולה כי ברבעון השלישי של השנה יגיע לכאן הדגם ההיברידי של הטוסון עם 230 כ"ס והנעה כפולה. דגם ה-PHEV (פלאג-אין) עם 265 כ"ס ו-50 קילומטרים טווח נסיעה על הסוללה יגיע כמה חודשים אחריו. דגמים אלה צפוים להיות יקרים יותר. 

עלויות    

פרמיום 2.0 ל' - 160 אלף שקל

פאנורמיק 1.6 ל' טורבו - 177 אלף שקל

פרסטיג' 1.6 ל' טורבו - 170 אלף שקל

לקשרי 1.6 ל' טורבו - 182 אלף שקל

דגם Elite מנוע 1.6 ל' טורבו - 192 אלף שקל