המילים הקשות של אלי, בעל מוסך גדול בתל אביב, משקפות את המצוקה החריפה אליה נקלע ענף המוסכים בישראל. הנגיף תפס את בעלי העסקים ללא כל אזהרה מוקדמת, ונראה שרק עבור מי שרשאי לפנות לגורמי מימון, תהיה הפריבליגיה לשמר את מקום פרנסתו. "מי שלא יטול הלוואה ויצליח להתגלגל - לא ישרוד.” אומר לעולם הרכב בערוץ הספורט רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים. לדבריו, "היחידים מבין המוסכים שעובדים, הם בעיקר אלו שמספקים שירותים לחברות בתחום המזון והתרופות או שחתמו על הסכמים עם המשטרה והצבא. היתר, מלבד כמובן מוסכי המשאיות, בבעיה חמורה".
הערכות הן כי המשק יחזור בהדרגה לתפקוד במהלך חודש מאי, אולם השלכותיו של המשבר, עשוים לטלטל את ענף המוסכים למשך זמן רב. הסיבות לכך רבות. ראשית, במרוצת חודש מרץ הוחזרו לחברות הליסינג עשרות אלפי כלי רכב של עובדים שיצאו לחל"ת. נכון להיום, מספר דורשי דמי האבטלה חצה את רף המיליון, וניתן להניח כי מספר כלי הרכב יגדל בהתאם. אלא שעל פי הערכות של לשכת האבטלה, שיעור העובדים שלא יוחזרו למקום עבודתם, עומד על כ 20%.
מדובר על גריעה של עשרות אלפי כלי רכב שיעלו אבק במחסני חברות הליסינג, עד שימכרו, דבר שצפוי ליצור פגיעה מתמשכת במחזור העסקים של המוסכים. "יש כאן משוואה עם הרבה מאוד נעלמים. אולם בהתאם להערכתנו, תחול ירידה בשיעור של בין 50-70% בהיקף העסקאות החדשות שנבצע השנה, ומכאן, שגם ענף המוסכים צפוי להיפגע בהתאם", אומר לנו גורם בכיר באחת מחברות הליסינג הגדולות.
כמו כן, מציין רונן כי קיים קשר ישיר בין רמת התעסוקה ורמת ההכנסה הפנויה של משקי הבית לפעילות ענף המוסכים. במציאות בה אחד מבני הזוג לא יקלט מחדש במקום העבודה, התא המשפחתי יאלץ לקצץ באופן משמעותי בהוצאותיו, וכפועל יוצא, לדחות את הכנסת הרכב לטיפולים במוסך. בנוסף, אחד ממנועי ההכנסות הגדולים של הענף הוא תאונות הדרכים, אולם על פי נתוני איגוד השמאים, בחודש האחרון חלה ירידה בשיעור של כ-80% במספר האירועים שהצריכו את הכנסת הרכב לתיקון. אומנם, לצער כולנו, סביר להניח כי הסרת הסגר בחודשים הבאים צפויה להחזיר לקדמותה את סטטיסטיקת התאונות, אולם הערכות הן כי יעבור זמן רב עד שנפח התנועה יחזור לרמתו טרום המשבר.
אין עובדים
מזה שנים משווע ענף המוסכים לכוח אדם, ונמצא במצב כרוני של ביקוש לפחחים, מכונאים ואנשי דיאגנוסטיקה, אולם תוך חודש מסתמן שהבור הולך ומעמיק: בחודש פברואר דיווחו באיגוד על חוסר של אלפי מכונאים ופחחים וכעת והתרחיש בו לא מעט מבין אלפי העובדים שהוצאו לחל"ת לא ישובו לעבודתם, עשוי בהחלט להתממש. בה בעת, גם מנבאי השחורות סבורים כי הענף יחזור לתפקוד תקין במהלך שנת 2021, והביקוש לכוח האדם, ישוב לעלות על ההיצע המוגבל שקיים בישראל, אולם השינוי האדיר שעוברת תעשיית הרכב יוצר לצד ההזדמנויות התעסוקתיות החדשות גם אתגר מורכב עבור מחפשי העבודה.
הכשרה בתחום
עידו רוזנר מנכ"ל אתר 'לימודים בישראל' (universities-colleges) המרכז את כל המידע הקיים בנושא לימודים על תיכוניים ואקדמיים בישראל, מסביר כי לאור ההאצה והקדמה הטכנולוגית שחלה בתחום הרכב בעשור האחרון והגידול הדרמטי במספר הרכבים החדשים שעולים על כבישי ישראל מידי שנה, ישנו צורך ממשי בעובדים מיומנים, שיכולים לתת מענה לדרישות הקיימות כיום בשוק הרכב בהיבטים של מכאניקה ודיאגנוסטיקה וכן לקראת המשך ההתפתחות הטכנולוגית העתידית בתחום והדרישות המשתנות לעובדים מתאימים.
לדבריו, שוק הרכבים ההיברידיים והחשמליים וקיומן של מערכות בטיחות משוכללות בכלל הרכבים, מצמצם בהדרגה את העבודה הטכנית הבסיסית, אך מגדיל באופן מתמשך את הביקוש לכוח אדם בעל מיומנות גבוהה בתחומי המחשוב, החשמל והדיאגונסטיקה. לאור כך,מוסכים ומרכזי שירות, מציבים כיום דרישות גבוהות יותר מהמגויסים ודורשים מלבד ניסיון מקצועי קודם, גם לימודים בתחומים ייעודיים ובכללם הנדסאי רכב ובוחני מכשור רכב.
עוד מציין, כי התדמית של מקצוע הרכב ומקצועות כפיים אחרים, והציפייה החברתית מצעירים רבים לצאת ללימודים גבוהים ולפנות לעבודות שאינן מצריכות עבודה פיזית או בתנאים קשים, הובילו לירידה בביקוש למקצוע זה בתיכונים ואף בהכשרות. “למרות זאת, בשנים האחרונות, אנו רואים עליה מסוימת בקרנו של המקצוע. וזאת לאור הקפיצה הטכנולוגית של מערכות כלי הרכב, וכפועל יוצא גם בביקוש להכשרות וקורסים בתחום".