פורשה, למבורגיני ו-בנטלי הראו לנו ש-SUV לא חייב להיות מגושם ועצל, וכי תא מטען מרווח והושבה לחמישה אנשים אינם גובים פשרות כואבות מהביצועים. בנטלי בנטייגה הוא כיום ה-SUV הסדרתי המהיר בעולם עם מהירות מרבית של 306 קמ"ש, בעוד למבורגיני אורוס הוא האצן המצטיין - מעמידה ל-100 קמ"ש ב-3.6 שניות. נתונים אלה, העניקו להם מעמד מרתיע בקהילת הקרוסאוברים.
למרות שהם סיפקו רק את הפלטפורמה והבסיס, ביגואר ישמחו לבשר שהם מנשלים את בנטלי ולמבורגיני מהתארים, וזאת באמצעות SUV שפותח על ידי חברת 'ליסטר מוטור'. חברה זו, שנולדה ב-1954 הקדישה עיסוקיה למירוצי מכוניות בסדרות מגוונות, ואת מומחיותיה במסלול המירוצים הפנתה גם לדגמים סדרתיים תוצרת אנגליה, ובמיוחד אלו שיצאו את שערי יגואר (ה-F טייפ 666 ביניהם).
לאורך השנים היו אלה רכבי ספורט טהורים וקלי משקל, אבל בשנת 2020 העולם מותקף על ידי קרוסאוברים וליסטר בודקת מה ניתן לחולל על סיפונו של אחד השגרירים המהנים בסביבה, יגואר F פייס. המיזם החל ב-2018 תחת כותר 'יגואר F PACE LFP', מעין גרסה מחוזקת של דגם ה-SVR. מנוע ה-SVR המקורי של יגואר פיתח 550 כ"ס מתחנת שמונה צילינדרים והנעה כפולה, אבל ליסטר חילצו מהקרביים תוספת של 125 כ"ס והגבירו את המומנט לסביבות 95 קג"מ, בחיבור לתיבה אוטומטית.
התוצאה, היא SUV עם 675 כ"ס, שמאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות ועד מהירות מרבית של 321 קמ"ש. על פניו, יש לנו עסק עם הקרוסאובר המהיר בעולם. אבל מהזווית שלנו, יש עם המשפט הזה קצת בעיות.
ליסטר מוגדרת כחברה פרטית שעוסקת, בדומה למשל ל-'הנסי פרפורמנס' האמריקנית (גם) בשיפור דגמים קונבציונליים. אז אם כך המצב, התואר נודד למדינת טקסס, שכן הנסי פיתחו ג'יפ גרנד צ'ירוקי 'טרקהוק' עם 1,217 כ"ס שמאיץ ל-100 קמ"ש ב-2.3 שניות. אבל רגע. אם מכניסים למשוואה מכוניות חשמליות, טקסס נפרדת גם היא מהתואר הנכסף כי על הקרוסאובר הסדרתי המהיר בעולם חתום אלון מאסק וטסלה מודל X בגרסת 100D; זה משגר את הסוללה המפוארת ל-100 קמ"ש ב-2.9 שניות. מצד שני, מהירותו המרבית של מודל X היא בסך הכול 254 קמ"ש. אז מי כאן המלך ומי הסגנים?
לא הכול זה קו ישר
אם מתקיים היה מבחן שבודק את כלל היכולות, יש לנו הימור בכלל לא פרוע שהקרוסאובר של ליסטר שנקרא באופן רשמי 'חמקן' היה יוצא משם כשידו על העליונה. זה לא רק הכוח המנועי, אלא גם המיומנות של ליסטר בכיול רכבי ביצועים. על עיצוב עוד אפשר להתווכח, אבל בהתחשב ברפטואר של ליסטר, עושה רושם כי בקרוסאובר של יגואר נטעו תכונות הרבה יותר מאוזנות מהמפלצת של הנסי או מהבטריה המהירה של טסלה.
אוף דה רקורד, תרגישו חופשי להגיד שהכרתם את ה-SUV המהיר בעולם, כך לפחות עולה מדבריו המשכנעים של ראש חטיבת ליסטר, לורנס וויטקר: "אני מאמין שתהיה לנו הצלחה גדולה איתו כמו עם ה-F טייפ ליסטר, ואני לא יכול לחכות עד שה-SUV המהיר בעולם יעלה לכבישים. המחיר שאנחנו דורשים עבור שיאן העולם מתחיל ב-140 אלף יורו. המכסה תהיה מוגבלת, רק 250 יחידות". ואולם רשמית, לפחות מנקודת מבטנו הצנועה, התואר הזה עדיין שייך לבנטלי.