מכוניות של דיקטטורים ושליטים רצחניים תמיד היו מקור משיכה לאספני מכוניות ברחבי העולם. החל ב-אלפא רומיאו 6C זגאטו 1750 של מוסיליני, עבור למרצדס 770K של אדולף היטלר וכלה אפילו בפיאט 500 נדירה במהדורת 'קסטניה' שנמצאה באחד המחבואים של מועמר קדאפי. כל אלה אכן מכוניות בעלות ערך היסטורי, אבל למצוא מכונית פרארי, אחת מתוך כ-1,000 בעולם ועם יד ראשונה על שמו של שליט עיראקי אכזרי, זה כבר מגדיל את שוויה בשיעור ניכר בעיני מעריצי המותג.
בנו הבכור של סדאם חוסיין צבר אוסף מכוניות בשווי מאות מיליוני דולרים. הערכות מדברות על סביבות 1500 כלי רכב יוקרתיים, כולל רולס רויס, בנטלי, פורשה, ניסאן GT-R, למבורגיני ועוד יצירות קלאסיות שנשמרו בתנאים סטריליים ובהשגחתו. אלא שבפלישה השנייה של ארה"ב לעירק ב-2003, סמוך להפלת המשטר, עודאיי הנחית על נתיניו הוראה לשרוף את המחסן על כל המכוניות המפוארות בתוכו כדי שלא ימצאו שרידים. הרבה לא נותר ככל הנראה, מלבד הפרארי F40 שהתגלגלה למחסן נטוש בעיירה קטנה ליד ארביל (כורדיסטן). אבל כאן, רק מתחיל הסיפור מאחוריה.
איפה היא עכשיו?
בשבועות האחרונים פרסם סקוט צ'יברס, משחזר מכוניות פרארי מאנגליה, תחינה בפני הגולשים לעזור לו למצוא את הפרארי של חוסיין. הבריטי המלומד פנה אל שורה של גורמים מומחים שעוסקים בענף האספנות, עד שלבסוף קיבל שיחת טלפון מפתיעה מאת הצוות המנוסה של 'ריצ'רד ראולינס' מ-'גאס-מונקיס'. ראולינס הפנה אליו את כריס סמית' מצוות התכנית, שגילה בפניו כי התבקש ב-2016 לטוס לעיראק לייבא את הפרארי לארה"ב, למרות שהייתה במצב מכאני מחפיר. סמית' דיווח לראולינס שיש בעיות בירוקרטיות קשות והכדאיות מוטלת בספק. לבסוף נטש את הרעיון מסיבות כלכליות ולאור מצבה העגום.
צ'יברס לא הרפה מהמטרה, והמשיך במסעות החיפושים בחודש האחרון. הוא הצליח כעת ליצור קשר עם הבעלים של המכונית, אדם עשיר שגר בסעודיה ושהפרארי נמצאת בבעלותו ב-4 השנים שחלפו מאז שסמית' ביקר בעיראק. היא במצב נסיעה, משוחזרת היטב, אבל דורשים תמורתה 1.3 מיליון דולר. "זה מחוץ להישג ידי למרבה הצער", אמר צ'יברס.
הסיפור האמיתי לקוח מסרטי פעולה
הפרארי F40 של חוסיין הייתה בכותרות כמה שנים קודם לכן, וזאת אחרי שאזרח שוודי בעל אזרחות עיראקית שעוסק גם הוא באספנות, זיהה את מקום המסתור על פי תצלומים בארביל, היכן שמתגורר אביו. הוא הגיע לעיראק ושוחח עם תושבים מהמקום שאמרו לו שהם יודעים היכן היא נמצאת. אחד מהם השאיר בידו מספר טלפון ואמר לו לחכות בבית קפה לשיחה. כעבור כמה שעות, הגיחו לסמטת בית הקפה שלושה רכבי טויוטה לנד קרוזר מאובקים עם חמושים בתוכם שלקחו אותו ואת אביו לבית נטוש בסמוך למרכז העיירה.
הוא גולל בפני צ'יברס שהם גילו שם מספר מכוניות נדירות, ותיארו את המנהיג של החבורה "כמעין אל קפונה העיראקי עם גריז בשיער", אולם הפרארי F40 נעדרה מהמקום. כמה זמן לאחר מכן, הם נלקחו למחסן צמוד, פגשו את הפרארי וביצעו השוואות בין הצילומים שהיו ברשותם למכונית והצליחו להוכיח שהיא הדבר האמיתי - ועם 3700 קילומטרים בלבד על מד המרחק. הפרארי הייתה כאמור במצב מכאני רעוע עם מושבים קרועים, מחשב מקולקל וצמיגים רקובים, ולכן המחיר המקסימלי שהוא הסכים להיפרד ממנו תמורתה עמד על 300 אלף דולר. הוא נענה בחיוב, אבל לאחר ששקל זאת שוב בכובד ראש, נפרד ממנה בלית ברירה. "רק הוצאתה מעיראק הייתה כרוכה בסיוט של ניירת והון עתק. זה פשוט לא היה שווה את זה", הוא העיר.
הבעלים הנוכחי שלה גם הוא עבר כברת דרך ארוכה עד שהצליח להביא אותה למצב תקין. "רציתי לשלוח אותה למומחה מכוניות פרארי בטורקיה שיעזור לי לטפל בה, אבל הוא הגיב בשלילה אחרי שהוא גילה למי היא הייתה שייכת במקור. אולי פחד שרוחו של עודאיי תבוא לחפש אותו".
עוד הרבה על פרארי בעולם הרכב של ערוץ הספורט