מאזדה פרסמה הלילה כי החלה לייצר את המכונית החשמלית הראשונה בתולדותיה, ה-MX-30, וכי היא עתידה לשווק אותה באירופה בסתיו הקרוב במחירים שיחלו ב-35 אלף יורו ויעפילו עד 40 אלף יורו לגרסאות המאובזרות ביותר במשפחה. על הרכבתה אמון מפעל מאזדה בהירושימה (ujina1) שאחראי גם על ייצור דגמים כמו מאזדה CX-3, CX-5 וכן על אבארת' 124 שפותחה בשיתוף הדור האחרון של מאזדה MX-5.
מאזדה, אם לא ידעתם היא שחקנית צנועה בענף הרכב מול יצרני ענק כמו יונדאי, פורד, קיה להם שורה ארוכה של קרוסאוברים ומשאבים, אולם בדיוק כמוהם טרם צברה ניסיון מעמיק בהנעה חשמלית. במאזדה מקווים שעם ה-MX-30 הם יעמידו תחרות הולמת לא רק לקרוסאוברים עממים פשוטים, אלא גם לקבוצת היוקרה מול כלי רכב דוגמת DS3 E-TENSE וכן וולוו XC-40 ריצ'ארג', עימם היא חולקת מידות כמעט זהות (א-4.4 מ', ר-1.80 מ', בסיס ג-2.65 מ', ג-1.57 מ').
אז מה מחכה לנו בתפריט? מערכת ההנעה החשמלית של ה-MX-30 מניבה הספק מרבי של 143 כ"ס ו-27 קג"מ על בסיס הנעה קדמית באמצעות מנוע חשמלי אחד שמותקן בחרטום. היא מאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש ב-8.8 שניות ועד מהירות מרבית של 153 קמ"ש. טווח הנסיעה של המערכת הוא 202 קילומטרים בין טעינות, כאשר משך טעינת הסוללה אורך 5.45 שעות משקע ביתי וכחצי שעה בתשתית טעינה חיצונית מהירה ל-180 ק"מ.
כנהוג במאזדה הקדישו חלק ניכר מפיתוח הרכב לממד הדינמי, וכאן הם מבטיחים משקל מבוקר על פלטפורמה ייעודית, ביצועים ספורטיביים נאותים, חווית נהיגה מאוד "מזדאית" באופייה ולא לחינם הם אומרים הוסיפו לה את האותיות MX לפני הספרות. אלמנטים אלו יבואו קודם כל לידי ביטוי דרך העיצוב החיצוני של ה-MX-30 שחולק כבוד לדגמים היסטוריים בהם ה-RX-8 (כולל דלתות כניסה הפוכות) ועוד סימונים ייחודים על גוף המכונית.
תא הנוסעים, כפי שניתן לראות מובחן במידה רבה מ-CX-30 למשל, וכולל גם חשיבה על איכות הסביבה; החומרים ברובם ממוחזרים והמושבים עוטים בד "נושם" אך מהודר במראה וגם בתחושה. שינוי אחד מעניין הוא במרכז הקונסולה שמוותר כאמור על ידית הילוכים קונבציונלית לטובת חוגה אלקטרונית. השורה השניה תהיה מרווחת מספיק ל-4 אנשים ועוד אדם קטן-מידות באמצע. תא המטען צפוי להכיל נפח דומה ל-CX-30, כלומר סביבות 400 ל'.
ביבואנית דלק מוטורס מעריכים כי השיווק הרשמי של ה-MX-30 בישראל יחל מתישהו במהלך שנת 2021.
עוד הרבה על מאזדה בעולם הרכב של ערוץ הספורט