מכוניות עם השפעה תרבותית כמו פולקסווגן גולף לא נולדות כל יום. המכונית שהושקה ב-1974 הפכה לאמת המידה בקבוצת ה-5 דלתות הקומפקטית והיא מדורגת כמעט באופן קבוע בראש טבלת המסירות באירופה בעשורים האחרונים. אבל האם בכירי VW רומזים לנו כעת שהיא נמצאת בישורת האחרונה שלה? כנראה שכן, אבל זה לא יקרה ממש מחר, או בעוד שבוע וגם לא בעוד חמש שנים.
לפי דברים שאמר מתיאס רייב, ראש מחלקת הפיתוח הטכנית של היצרן הגרמני, הכתובת הייתה על הקיר מהיום הראשון שבו הושקה המקבילה החשמלית של הגולף, ה-ID.3. "אני חושב שלגולף יהיו הרבה פתרונות טכנולוגיים עד לגבול שבו החשמל ישתלט על הענף. יהיה לה דור תשיעי, אבל עד 2030, סביר להניח שאנחנו נראה אותה במספרים נמוכים בהרבה. אני אוביל שוב את הפיתוח של הדור הבא, ואני משוכנע שבחמש או שש שנים לאחר מכן, כל התעשייה תלך בעקבותיה ותנסה לחקות את היכולות שלה".
בתוך פולקסווגן מתנהלים קיצוצים רוחביים שעלולים לסמן את קיצם של כמה דגמים בהם נרשמת ירידה בביקוש, פאסאט ביניהם. שינויים עמוקים מתחוללים גם בתוך תת חטיבת הספורט של פולקסווגן עם דגמי R שיעברו הסבה מלאה ממנועי בערה למערכות הינע חשמליות. "העתיד של רכבי R חייב להיות חשמלי", אומר יורגן סטקמן, מבכירי המותג. "אנחנו עדיים בוחנים את השורשים שנטענו לפני שנתיים דוגמת הטוארג R שהצגנו השנה עם יותר מ-450 כ"ס היברידיים, אבל התוואי כבר נסלל - רק חשמלי".
חשיפה רשמית: פולקסווגן ID3, זו תהיה הפולקסווגן גולף החשמלית
דגמי ה-ID של פולקסווגן מתרחבים במהירות גם לקרוסאוברים (ID4) ובינתיים שוקדים גם על מחליפה לפולקסווגן אפ! שתישא את הכיתוב ID.1. דגם זה יצטרף להיצע בשנתיים הקרובות ומשם והלאה, הדרך סלולה לעוד שלל גרסאות חשמליות שתחלפנה את המכוניות הקונבציונליות. ואולם, רייב מציין כי במדינות שבהן התשתית החשמלית לא תהיה בשלה, הגולף דור 9 תמשיך להמכר לצד ה-ID3 גם לאחר שהות ממושכת. "היא תלווה אותם לפחות עד שהמהפכה החשמלית תושלם במלואה", כך מציין.
הדור הנוכחי של הגולף, שיגיע לישראל בשנה הבאה, התחיל את צעדיו הראשונים ברגל שמאל: הקורונה האטה את המסירות, הלקוחות התרוששו בגלל השבתת המשק וכעת מתמודדים עם מיני משבר בעקבות תקלת תוכנה שגורמת לשיבושים במערכת הסיוע האלקטרונית - בקרה המקושרת למוקדי החירום במקרה שהרכב נתקע (סוגיה שמשפיעה בעיקר על השוק האירופי שם מחויב היצרן להתקין מערכת כזו).
למרות הכול, מסתמן כי הגולף 8 תביא איתה בשורות עיצוביות וטכנולוגיות שטרם חווינו במכונית כל כך מאופקת. יש בה חידושים ויזואלים מרחיקי לכת ביחס לדור הקודם (בפנים וגם בחוץ) וגם גרסת ה-GTI החדשה אוצרת הרבה הבטחות לשוחרי הביצועים; דגם זה שהוצג לפני כמה ימים במלואו אמנם משתמש באותו מנוע 2.0 ל' טורבו עם 243 כ"ס, אבל חווה הרבה שדרוגים בשלדה, בתיבות ההילוכים (כן תהיה גם גרסה ידנית) ואפילו מצב "דריפט" מוגבל, אחד מתוך 15 קונפיגורציות של מערכת האחיזה יהיה זמין. במילים אחרות, היא תהיה הרבה יותר טובה ובעיקר זריזה מאוד.
זה נראה מאוד רחוק ואולי לא ריאלי שתעשיית הרכב תיפרד מהגולף המיתולוגית, אבל את אותו הדבר אמרנו גם על החיפושית. הזמנים משתנים.
עוד הרבה על פולקסווגן בעולם הרכב של ערוץ הספורט