מרצדס לא נבהלה בכלל מהפרויקט הזה כי יש לה ניסיון עשיר בתחום עולמות רכבי העבודה עם מיניבוסים, אוטובוסים, משאיות קלות וכבדות וגם שלוחת יונימוג המיתולוגית נמצאת שם עם שלל הטכנולוגיות המטורפות שהיא מפתחת לכיבוש יעדים נגד הטבע. ולמרות כל אלה, ולאחר ההצגה המרשימה והמרגשת של הרכב על ידי לא אחר מאשר יו"ר דיימלר בעצמו באותם זמנים, דיטר זטשה, למרות מערך מכירות ושיווק משומן מאין כמותו, המרצדס X קלאס לא דיבר ללקוחות והמכירות ביחס לציפיות ולתחזיות היו אפסיות. היריבות של מרצדס באירופה הביטו על הסיפור הזה מהצד וצקצקו בשפתיים. אין ספק כי היו לא מעט אנשי מפתח בקרב המתחרים בשוק הפרימיום שהפיקו את הלקח והסיקו את המסקנות מהמקרה הזה והיו גם שמיהרו למשרד והחביאו את כל החומר במחשבים אודות פרויקטים דומים, אבל אז נגיע משהו שאיש לא ציפה לו, טסלה סייברטראק.
כניסתה של טסלה לתחום כלי הרכב בתצורת פיק אפ הדליקה מחדש את הסיפור. אפשר לומר המון דברים על אילון מאסק, אבל בשורה התחתונה הוא יודע לייצר מכוניות והוא יודע למכור אותן ובכמויות שלא היו מביישות שום יצרן על עולמי אחר. עוד בטרם התפזר העשן מאירוע הצגת הסייברטראק שעיצובו שנוי במחלוקת, וכבר מגיעות הודעות נוספות מטסלה כי הרכב יקבל גרסאות מרכב נוספות ורמות גימור מגוונות וכי ההתעניינות סביבו רבה בקרב הלקוחות בארה"ב ובעולם כולו. עכשיו נפתח מירוץ חימוש חדש. האם יצרניות הפרימיום ימשיכו לחכות על הגדר ויביטו לעבר טסלה בהמתנה לתוצאות הצלחתו או אי הצלחתו של הסייברטראק או אולי זה הזמן שלהן להיערך לכך ולו עם תכניות מגירה שניתן יהיה לשלוף ולהכין מהן מכונית אמיתית שתיתן פייט לאמריקאי השחצן.
מי במשחק
יצרניות הפרימיום הגרמניות מפלרטטות עם הרעיון הזה כבר זמן רב. לא באופן רשמי ומוחצן אלא דרך כל מיני סדנאות עיצוב קטנות, פרויקטים שונים של מכללות עיצוב תעשייתי, בתי סטודיו קטנים שמקבלים הזדמנויות ועוד כל מיני רעיונות שמגיעים ממקומות שונים.. מי שמשתעשעת עם הסיפור ביתר שאת בשנים האחרונות היא אאודי ואחד הפרויקטים המעניינים שלה היה רכב ירח עם טכנולוגיית קוואטרו שאמנם לא הועמס על שום חללית ולא נשלח לירח, אבל התכנית שמורה בכספת של אאודי ומחכה ליום שבוא היא תתממש. בחינה של הנתונים בשטח בהיבטי היתכנות מראה כי לאאודי יש באמת את היכולת ההנדסית הזמינה והמהירה ביותר להיכנס לסיפור הזה ולא רק בגלל מסורת הקוואטרו המפוארת שלה מימי מירוצי הראלי האגדיים אלא יותר בזכות הקשר לפולקסוואגן שמחזיקה באמתחתה את רכב השטח האירופאי המוצלח, פולקסוואגן אמרוק שהוא פרי פיתוח עצמאי של פולקסוואגן מהפגוש הקדמי ועד לפגוש האחורי לרבות מנוע חזק ואמין.
ובכל זאת
בחזונם של אותם מתכננים, אאודי יכולה לקבל את הפלטפורמה של האמרוק ולבנות על גבה את רכב הפיק אפ הפרימיומי שלה ולרוכב על גל ההצלחה של המיתוג קוואטרו מהעבר. אז מה בעצם מונע או מעכב אותם מלעשות את זה? ראשית יש לזכור כי לאחרונה נחתמה ברית בין פולקסוואגן לבין פורד בתחום רכבי העבודה והמטרה של פולקסוואגן היא לצמצם עלויות ולרכוב על פלטפורמות מוצלחות של השותף האמריקאי וזה מה שהולך לקרות בדיוק עם האמרקו הבא שייבנה על פלטפורמת פורד ריינג'ר ולא יהיה המשך של האמרוק המוכר, לפיכך יצטרכו באאודי להשקיע יותר במחקר ובפיתוח ולא בטוח שפורד תשמח כל כך שמישהו יחטט לה עמוק בטכנולוגיה. אתגר אחר הוא רגולציה אירופאית קשה שהולכת ומתהדקת בנושא תקני זיהום האוויר שמובילה להקטנת מנועי בנזין ולחיסול מנועי דיזל, מה שכבר הוצהר על ידי תאגיד פולקסוואגן-אאודי וזה יחייב מחקר, פיתוח והשקעה כספית נוספת. ולבסוף, מבחן התוצאה מעבר להשקה נוצצת וצילומי שטח סקסיים עם קטלוגים יוקרתיים. תג המחיר יהיה הגורם המכריע ומולו קהל לקוחות אירופאי שחי על אגדות כמו טויוטה היילקס ואחרות ועם מצפון הולך וגדל של דאגה לסביבה וייסורי מצפון מפותחים.
בעולם שמתחת לתחום הפרימיום יש הרבה מאוד אקשן בקטגוריה הנ"ל. אותו מרצדס X קלאס חזר הביתה לחברת רנו שהפכה אותו לרנו אלסקאן ובקרוב פיג'ו תציג את הפיק אפ שלה שפותח באפריקה וגם פיאט שנפרדה ממיצובישי אחרי פרויקט הפולבק, לא אמרה את המילה האחרונה והיא תציג פיק אפ לטיני יפייפה בקרוב. הצלחה של אחת מיצרניות הפרימיום בקטגוריה הזאת יכולה להיות בלעדית ומדהימה אבל מצומצמת בהיקפה ולא מבטיחה גדולות ונצורות לאף יצרנית אחרת.