תאגיד הרכב הצרפתי פיז'ו-סיטרואן הוא בין האחרונים שטרם עשו את הקפיצה לעולם ההיברידי והחשמלי ויש לכך סיבות רבות אך החשובה שבהן היא כסף, הרבה מאוד כסף. כשאתה נכנס לטכנולוגיה חדשה, אתה צריך מקורות מימון בכדי לפתח, לבדוק, לנסות ולאשר תהליכי ייצור שלא היו לך קודם. בפיז'ו יודעים את זה ומבינים שאם הם צריכים לעלות על הרכבת החשמלית הבאה של עולם הרכב, הם כבר באיחור נוראי.
יריבות מבית לפני הכל
לפיז'ו יש בשנה האחרונה את הכלים הפיננסיים ללכת קדימה. הבעלים הסינים של פיז'ו החליטו והבינו שהם צריכים לשחרר את הארנק בכדי לבלום את הנסיגה והפיחות הנוראי שחל במותג הזה בצרפת ולהחזיר מלחמה לרנו. בעשותם כך, התמונה כבר מתחיל הלהשתנות וה-3008 הפך ל-SUV הנמכר ביותר בצרפת מאז תחילת השנה. אבל המלחמה האמתית על הלקוחות נמצאת בעתיד החשמלי ולפיז'ו וסיטרואן יש מהנדסים מצוינים ורעיונות נהדרים שבנויים במיוחד על אוויר, ניצול דחיסת אוויר ליתר דיוק.
אבל זה רחוק מדי מהתפיסה העולמית ולכן בפיז'ו צריכים ללכת למקורות האחרים שכולם הולכים אליהם. חשמל רבותי, חשמל. לפיז'ו וסיטרואן יש שני דגמים קטנים שמבוססים על המיצובישי מיאב והטווח שלהם הוא רק 150 ק"מ (תיאורטי) וזה רחוק מהסטנדרטים הקיימים כיום. אם תקחו את היריבה הביתית רנו, תגלו כי לרנו יש כבר עשרות אלפי מכוניות של זואי שמשוטטות ברחבי הרפובליקה הצרפתית אבל פיז'ו עדיין מנמנמת ולכן הרעיון האחרון שעלה שם הוא רכישתה של אופל הגרמנית והשתלטות על הטכנולוגיה החשמלית שמניעה את האופל אמפרה 520 שלאחרונה קבעה טווח נסיעה מצוין.
יריבות מבית לפני הכל
לפיז'ו יש בשנה האחרונה את הכלים הפיננסיים ללכת קדימה. הבעלים הסינים של פיז'ו החליטו והבינו שהם צריכים לשחרר את הארנק בכדי לבלום את הנסיגה והפיחות הנוראי שחל במותג הזה בצרפת ולהחזיר מלחמה לרנו. בעשותם כך, התמונה כבר מתחיל הלהשתנות וה-3008 הפך ל-SUV הנמכר ביותר בצרפת מאז תחילת השנה. אבל המלחמה האמתית על הלקוחות נמצאת בעתיד החשמלי ולפיז'ו וסיטרואן יש מהנדסים מצוינים ורעיונות נהדרים שבנויים במיוחד על אוויר, ניצול דחיסת אוויר ליתר דיוק.
אבל זה רחוק מדי מהתפיסה העולמית ולכן בפיז'ו צריכים ללכת למקורות האחרים שכולם הולכים אליהם. חשמל רבותי, חשמל. לפיז'ו וסיטרואן יש שני דגמים קטנים שמבוססים על המיצובישי מיאב והטווח שלהם הוא רק 150 ק"מ (תיאורטי) וזה רחוק מהסטנדרטים הקיימים כיום. אם תקחו את היריבה הביתית רנו, תגלו כי לרנו יש כבר עשרות אלפי מכוניות של זואי שמשוטטות ברחבי הרפובליקה הצרפתית אבל פיז'ו עדיין מנמנמת ולכן הרעיון האחרון שעלה שם הוא רכישתה של אופל הגרמנית והשתלטות על הטכנולוגיה החשמלית שמניעה את האופל אמפרה 520 שלאחרונה קבעה טווח נסיעה מצוין.
האם האמריקנים ימכרו?
יכול להיות שהדיון כאן הוא הרבה יותר עמוק ממכירת חברה ועשיית רווחים. ג'נראל מוטורס סגרה את פעילות שברולט באירופה לפני כשנתיים ונשארה עם נוכחות קטנה של אופל בגרמניה ו-ווקסהול בבריטניה. בלי יומרות, בלי שאיפות גדולות ובלי מחשבות או חלומות על כיבוש היבשת הישנה. לג'נראל מוטורס יש פשוט נקודות אחיזה בשני שווקים טובים ותו לא. ברצותם, יזרימו כסף גדול ויסתערו וברצותם אחרת, יאפשרו לשני המותגים הללו לנהל את חייהם בשקט ובשלווה כפי שהיה עד היום.
אז האם ג'נראל מוטורס האמריקנית תמכור חברות בת שלה באירופה ליצרן יריב בבעלות סינית? זאת כנראה אחת הסוגיות שמקבלי ההחלטות בניו יורק במטה של GM צריכים לקבל ולהסביר לאנשי הממשל של דונלד טראמפ את העניין הזה. נכון, לא מדובר בתעשייה אמריקנית טהורה כי דגמי אופל נמכרים כביואיק בארה"ב והמפעלים של אופל ו-ווקסהול לא באים על חשבון משרות בשוק העבודה בארה"ב, אבל עדיין מדובר במכירה בין שני גושים מתחרים ולא צריך הרבה בשביל להדליק את הנשיא החדש שלא אוהב שהסינים מקבלים משהו מהאמריקנים.
מה אומרים הבוסים?
יו"ר ג'נראל מוטורס, הגבת מארי בארה אישרה בנתיים רק את האפשרות שג'נראל מוטורס תמכור לצרפתים את הארכיטקטורה החשמלית של האמפרה והשברולט בולט ותאפשר לפיז'ו וסיטרואן לבצע אינטגרציה של המערכות שפותחו בג'נראל מוטורס עם המכוניות שלהן. קארל-טומס ניומן, הבוס של אופל היה עסוק בחודשים האחרונים בקריאה ולימוד של מחקרים על אפשרות להפוך את אופל עד שנת 2030 ליצרנית מכוניות חשמליות בלבד והבקשה של פיז'ו וסיטרואן הגיעה בהפתעה מסוימת כי ניומן דווקא מחבב את התהליך הזה. נכון לכתיבת שורות אלה, אין החלטה האם למכור וכנראה שאין פה גם בעיה של מחיר כי פיז'ו תשים את כל מה שיבקשו ממנה בכדי ליישר קו בבית ולהתחיל לייצר מוצרים חשמליים לעולם בשלב שני. בקרוב נדע האם תהיה מכירה והשתלטות או שמא אופל תמשיך לחיות על לחמה שלה.
יכול להיות שהדיון כאן הוא הרבה יותר עמוק ממכירת חברה ועשיית רווחים. ג'נראל מוטורס סגרה את פעילות שברולט באירופה לפני כשנתיים ונשארה עם נוכחות קטנה של אופל בגרמניה ו-ווקסהול בבריטניה. בלי יומרות, בלי שאיפות גדולות ובלי מחשבות או חלומות על כיבוש היבשת הישנה. לג'נראל מוטורס יש פשוט נקודות אחיזה בשני שווקים טובים ותו לא. ברצותם, יזרימו כסף גדול ויסתערו וברצותם אחרת, יאפשרו לשני המותגים הללו לנהל את חייהם בשקט ובשלווה כפי שהיה עד היום.
אז האם ג'נראל מוטורס האמריקנית תמכור חברות בת שלה באירופה ליצרן יריב בבעלות סינית? זאת כנראה אחת הסוגיות שמקבלי ההחלטות בניו יורק במטה של GM צריכים לקבל ולהסביר לאנשי הממשל של דונלד טראמפ את העניין הזה. נכון, לא מדובר בתעשייה אמריקנית טהורה כי דגמי אופל נמכרים כביואיק בארה"ב והמפעלים של אופל ו-ווקסהול לא באים על חשבון משרות בשוק העבודה בארה"ב, אבל עדיין מדובר במכירה בין שני גושים מתחרים ולא צריך הרבה בשביל להדליק את הנשיא החדש שלא אוהב שהסינים מקבלים משהו מהאמריקנים.
מה אומרים הבוסים?
יו"ר ג'נראל מוטורס, הגבת מארי בארה אישרה בנתיים רק את האפשרות שג'נראל מוטורס תמכור לצרפתים את הארכיטקטורה החשמלית של האמפרה והשברולט בולט ותאפשר לפיז'ו וסיטרואן לבצע אינטגרציה של המערכות שפותחו בג'נראל מוטורס עם המכוניות שלהן. קארל-טומס ניומן, הבוס של אופל היה עסוק בחודשים האחרונים בקריאה ולימוד של מחקרים על אפשרות להפוך את אופל עד שנת 2030 ליצרנית מכוניות חשמליות בלבד והבקשה של פיז'ו וסיטרואן הגיעה בהפתעה מסוימת כי ניומן דווקא מחבב את התהליך הזה. נכון לכתיבת שורות אלה, אין החלטה האם למכור וכנראה שאין פה גם בעיה של מחיר כי פיז'ו תשים את כל מה שיבקשו ממנה בכדי ליישר קו בבית ולהתחיל לייצר מוצרים חשמליים לעולם בשלב שני. בקרוב נדע האם תהיה מכירה והשתלטות או שמא אופל תמשיך לחיות על לחמה שלה.