כל כך הרבה אנשים מחכים לרגע הזה. יום חמישי בערב, בסמוך למרינה במונטה-קרלו, בזו אחר זו יעלו ויבואו מכוניות הראלי החדשות, יטפסו באיטיות אל הבמה הצבעונית, הנהג והנווט יצאו לשנייה מהרכב, ינופפו לקהל וימשיכו הלאה, לקו הזינוק של הסטייג' הראשון של אחת מהעונות הכי מרתקות בשנים האחרונות באליפות העולם בראלי.
אבל רגע לפני שמתחילים לנסוע, מה זה בעצם ראלי? זוהי תחרות בת שלושה ימים, בה מתחרים צוותים (נהג ונווט) במירוץ נגד הזמן בסדרה של קטעים תחרותיים, הצוות שיצליח לעשות את הזמן המצטבר המהיר ביותר ינצח. אליפות העולם הנוכחית כוללת 14 מירוצים במהלך העונה על סוגי משטח שונים - קרח ושלג, אספלט, עפר, בוץ, סלעים ואבנים שרק רוצים לנגוס ולקרוע את המכוניות הללו.
כל חובבי ההיסטוריה והנוסטלגיה חיכו בסבלנות לראלי שיפתח את העונה, ולו רק בזכות ההכרזות על המכוניות החדשות של הקבוצות. בעקבות שינוי התקנון, שהמכוניות הללו יהיו הדבר הכי קרוב שיכול להיות ל"גרופ-B" האהובות מאמצע שנות השמונים. המכוניות חזקות יותר, כ-380 כוחות סוס, קלות יותר, בעלות עזרים אווירודינמיים ומראה אגרסיבי יותר, ובקיצור, כל מה שחובב רכב מצוי יאהב. אין ספק שצפויה לנו אליפות מרתקת.
ההפתעה הגדולה שהתרחשה במהלך הפגרה מגיעה מכיוון קבוצת פולקסווגן. אלופת העולם בארבע השנים האחרונות פרשה מהאליפות וגרמה להרבה אנשים לעצור לרגע נשימה, אבל תשומת הלב עברה בצורה חדה לאלו שיזנקו במונטה-קרלו והציפיות עלו לשמיים. מזמן לא הייתה אליפות פתוחה כל-כך, לפחות עד שהעניינים יתחילו להתבהר ונראה לאיזה כיוון נושבים אדי הדלק ולאן עף הבוץ.
אבל רגע לפני שמתחילים לנסוע, מה זה בעצם ראלי? זוהי תחרות בת שלושה ימים, בה מתחרים צוותים (נהג ונווט) במירוץ נגד הזמן בסדרה של קטעים תחרותיים, הצוות שיצליח לעשות את הזמן המצטבר המהיר ביותר ינצח. אליפות העולם הנוכחית כוללת 14 מירוצים במהלך העונה על סוגי משטח שונים - קרח ושלג, אספלט, עפר, בוץ, סלעים ואבנים שרק רוצים לנגוס ולקרוע את המכוניות הללו.
כל חובבי ההיסטוריה והנוסטלגיה חיכו בסבלנות לראלי שיפתח את העונה, ולו רק בזכות ההכרזות על המכוניות החדשות של הקבוצות. בעקבות שינוי התקנון, שהמכוניות הללו יהיו הדבר הכי קרוב שיכול להיות ל"גרופ-B" האהובות מאמצע שנות השמונים. המכוניות חזקות יותר, כ-380 כוחות סוס, קלות יותר, בעלות עזרים אווירודינמיים ומראה אגרסיבי יותר, ובקיצור, כל מה שחובב רכב מצוי יאהב. אין ספק שצפויה לנו אליפות מרתקת.
ההפתעה הגדולה שהתרחשה במהלך הפגרה מגיעה מכיוון קבוצת פולקסווגן. אלופת העולם בארבע השנים האחרונות פרשה מהאליפות וגרמה להרבה אנשים לעצור לרגע נשימה, אבל תשומת הלב עברה בצורה חדה לאלו שיזנקו במונטה-קרלו והציפיות עלו לשמיים. מזמן לא הייתה אליפות פתוחה כל-כך, לפחות עד שהעניינים יתחילו להתבהר ונראה לאיזה כיוון נושבים אדי הדלק ולאן עף הבוץ.
מה השתנה בעונה הזו?
לאחר שנה של "חצי-פרישה", סיטרואן חוזרת באופן מלא לאליפות, עם ה-c3 wrc. את הקבוצה הצרפתית מוביל כריס מיק, שזכה בעונה הקודמת בניצחון בכורה, ונראה שהבריטי הוכיח שהתבגר, צבר ניסיון והשנה הוא אחד המועמדים הבכירים לזכיה. לצידו, ינהגו האירי קרייג ברין והצרפתי סטפן לפברה ותהיה גם מכונית רביעית שבה ינהג בכל ראלי נהג אחר.
פורד מיוצגת באליפות העולם בראלי על ידי קבוצת m-sport של מלקולם ווילסון הוותיק והמנוסה, בעברו נהג ראלי בעצמו. ווילסון עשה את הצעד המשמעותי ביותר במהלך הפגרה כאשר הצליח להחתים לקבוצתו את אלוף העולם בארבע השנים האחרונות, סבסטיאן אוג'ייר, שנותר ללא כסא לאחר הפרישה של פולקסווגן. הצרפתי עצמו בחן את כל המכוניות המשתתפות באליפות לפני שהחליט להתחייב לקבוצה הבריטית, מה שאומר הרבה על הפוטנציאל הגדול אשר קיים בפיאסטה wrc שנבנתה עבורו. לצידו ינהג האסטוני הכשרוני אוט טאנאק שהוכיח שאת המהירות כבר יש לו וכל מה שהוא צריך זה לרסן את האגרסיביות שלו ולשמור על עקביות. אם יצליח לעשות זאת, הוא יוכל להיות אתגר מעניין עבור אלוף העולם מצרפת. הנהג השלישי של הקבוצה יהיה אלווין אוונס הבריטי, שחוזר לאליפות לאחר שנה בקטגוריה נמוכה יותר.
אחת הקבוצות שכבר הוכיחה את יכולתה באליפות העולם בראלי ושתנסה השנה להשיג יותר היא יונדאי. הקוריאנים הוכיחו התקדמות הדרגתית בשנתיים האחרונות, כולל טיפוס למדרגה הגבוהה על הפודיום ואיום אמיתי בעונה הקודמת על פולקסווגן וזמנים מהירים בתנאי שטח שונים. את הקבוצה מוביל הבלגי טיירי נויביל, כישרון אדיר שידע עליות וירידות ביכולת שלו והרבה ביקורת, אולם מאמצע העונה הקודמת הביטחון חזר לו וכמו מיק, גם הוא נחשב לאחד מהמועמדים לאליפות. איתו בקבוצה ינהגו הספרדי הוותיק דני סורדו והיידן פאדון שהוכיח בעונה הקודמת כי הוא ראוי לכל מחמאה שקיבל. השנה יצטרך הניו זילנדי להמשיך ביכולת שלו ולהצדיק את האשראי הגבוה שהוא מקבל מהקבוצה, יש למה לצפות.
לאחר שנה של "חצי-פרישה", סיטרואן חוזרת באופן מלא לאליפות, עם ה-c3 wrc. את הקבוצה הצרפתית מוביל כריס מיק, שזכה בעונה הקודמת בניצחון בכורה, ונראה שהבריטי הוכיח שהתבגר, צבר ניסיון והשנה הוא אחד המועמדים הבכירים לזכיה. לצידו, ינהגו האירי קרייג ברין והצרפתי סטפן לפברה ותהיה גם מכונית רביעית שבה ינהג בכל ראלי נהג אחר.
פורד מיוצגת באליפות העולם בראלי על ידי קבוצת m-sport של מלקולם ווילסון הוותיק והמנוסה, בעברו נהג ראלי בעצמו. ווילסון עשה את הצעד המשמעותי ביותר במהלך הפגרה כאשר הצליח להחתים לקבוצתו את אלוף העולם בארבע השנים האחרונות, סבסטיאן אוג'ייר, שנותר ללא כסא לאחר הפרישה של פולקסווגן. הצרפתי עצמו בחן את כל המכוניות המשתתפות באליפות לפני שהחליט להתחייב לקבוצה הבריטית, מה שאומר הרבה על הפוטנציאל הגדול אשר קיים בפיאסטה wrc שנבנתה עבורו. לצידו ינהג האסטוני הכשרוני אוט טאנאק שהוכיח שאת המהירות כבר יש לו וכל מה שהוא צריך זה לרסן את האגרסיביות שלו ולשמור על עקביות. אם יצליח לעשות זאת, הוא יוכל להיות אתגר מעניין עבור אלוף העולם מצרפת. הנהג השלישי של הקבוצה יהיה אלווין אוונס הבריטי, שחוזר לאליפות לאחר שנה בקטגוריה נמוכה יותר.
אחת הקבוצות שכבר הוכיחה את יכולתה באליפות העולם בראלי ושתנסה השנה להשיג יותר היא יונדאי. הקוריאנים הוכיחו התקדמות הדרגתית בשנתיים האחרונות, כולל טיפוס למדרגה הגבוהה על הפודיום ואיום אמיתי בעונה הקודמת על פולקסווגן וזמנים מהירים בתנאי שטח שונים. את הקבוצה מוביל הבלגי טיירי נויביל, כישרון אדיר שידע עליות וירידות ביכולת שלו והרבה ביקורת, אולם מאמצע העונה הקודמת הביטחון חזר לו וכמו מיק, גם הוא נחשב לאחד מהמועמדים לאליפות. איתו בקבוצה ינהגו הספרדי הוותיק דני סורדו והיידן פאדון שהוכיח בעונה הקודמת כי הוא ראוי לכל מחמאה שקיבל. השנה יצטרך הניו זילנדי להמשיך ביכולת שלו ולהצדיק את האשראי הגבוה שהוא מקבל מהקבוצה, יש למה לצפות.
טומי מאקינן נחשב לאחד מנהגי הראלי הטובים בהיסטוריה וזכה בארבע אליפויות עולם. כאשר פרש מנהיגה, הקים האלוף הפיני סדנת מירוצים וקבוצתו התחרתה בהצלחה באליפויות שונות. השנה היא תהיה המוקד להרבה עיניים ולא בכדי. מאקינן נבחר להריץ את קבוצת טויוטה שחוזרת לאליפות העולם לאחר היעדרות רבת שנים. היאריס החדשה שנבנתה נראתה מצוין במבחני טרום העונה, אולם מנהלי הקבוצה מיפן מנמיכים ציפיות וטוענים שייקח עוד קצת זמן, עוד הרבה קילומטרים עד אשר יגיעו לתוצאות המצופות.
את טויוטה יוביל יארי-מאטי לאטבלה, עוד פליט של קבוצת פולקסווגן. לאטבלה נהג מהיר מאד, אולם מתקשה לשמור על יציבות לאורך עונה שלמה, מה שמונע ממנו לאיים על אליפות העולם. השנה, כנהג שמוביל קבוצה אחריו יידרש לגלות מעט בגרות ליד ההגה. לצידו ישנם שני נהגים פינים נוספים - יואה האנינן אשר שימש כנהג המבחן של הקבוצה וסייע רבות בפיתוחה והכישרון הצעיר שהגיע מסקודה, אסטפקה לאפי.
את טויוטה יוביל יארי-מאטי לאטבלה, עוד פליט של קבוצת פולקסווגן. לאטבלה נהג מהיר מאד, אולם מתקשה לשמור על יציבות לאורך עונה שלמה, מה שמונע ממנו לאיים על אליפות העולם. השנה, כנהג שמוביל קבוצה אחריו יידרש לגלות מעט בגרות ליד ההגה. לצידו ישנם שני נהגים פינים נוספים - יואה האנינן אשר שימש כנהג המבחן של הקבוצה וסייע רבות בפיתוחה והכישרון הצעיר שהגיע מסקודה, אסטפקה לאפי.
יריית הפתיחה בריביירה הצרפתית אבל האקשן האמיתי יתרחש בהרים
ראלי מונטה-קרלו הוא אחד הוותיקים והמיוחדים באליפות. התחרות עצמה מתקיימת במשך ארבעה ימים, מיום חמישי בערב ועד ליום ראשון בצהריים, לאורכם של 17 סטייג'ים, קטעים תחרותיים אשר נערכים בהרים שמעל לנסיכות הקטנה, כבישי אספלט מכוסי קרח ושלג חלקלקים ביותר המזמנים למתחרים תנאים מפתיעים ולא פשוטים. אחד התנאים להצלחה בראלי הזה הוא בחירת צמיגים נכונה ולא תמיד כזה שמתאים לקטע אחד, יתאים גם לאחד שאחריו, אתגר לא פשוט. לאורך השנים נחשב הראלי הזה ליוקרתי שבאליפות, בדומה לאחיו הגדול, הגראן-פרי של מונקו. ניצחון עדיין לא יאמר כלום על האליפות, אנחנו רק בתחילת הדרך, אבל בהחלט יוכל לאותת ולתת מושג קטן לאן פנינו מועדות השנה.
למרות מזג האוויר הקר וההפכפך לאורכו של הראלי, ניתן לראות במקומות רבים קהל רב שנאסף משעות הבוקר המוקדמות, מצויד באוכל ויין כמובן, כדי לצפות במתחרים מחליקים את המכוניות לרוחב הפניות ומכשכשים בזנב המכונית מצד לצד במטרה למצוא מעט אחיזה.
על כבישי הקרח והשלג של מונטה קרלו בעבר נסעו אגדות ראלי ממונעות כמו הפיג'ו 205 טורבו 16, הלנצ'יה דלתא s4 והאאודי קוואטרו, וכעת כל חובבי הראלי בעולם מצפים לראות את המכוניות החדשות משחזרות את התקופה ההיא. כן, כולנו אוהבים להיות רומנטיקנים, להתרפק על דפי ההיסטוריה בערגה ולהיזכר איך קאנקונן, רוהל וארי ואטנן נלחמו ביניהם על היוקרה בראלי הזה בתקופת גרופ B. הכל יהיה אחרת, חדש, חזק, אגרסיבי ומרהיב ובעיקר בטיחותי יותר, יש הרבה למה לצפות.
ראלי מונטה-קרלו הוא אחד הוותיקים והמיוחדים באליפות. התחרות עצמה מתקיימת במשך ארבעה ימים, מיום חמישי בערב ועד ליום ראשון בצהריים, לאורכם של 17 סטייג'ים, קטעים תחרותיים אשר נערכים בהרים שמעל לנסיכות הקטנה, כבישי אספלט מכוסי קרח ושלג חלקלקים ביותר המזמנים למתחרים תנאים מפתיעים ולא פשוטים. אחד התנאים להצלחה בראלי הזה הוא בחירת צמיגים נכונה ולא תמיד כזה שמתאים לקטע אחד, יתאים גם לאחד שאחריו, אתגר לא פשוט. לאורך השנים נחשב הראלי הזה ליוקרתי שבאליפות, בדומה לאחיו הגדול, הגראן-פרי של מונקו. ניצחון עדיין לא יאמר כלום על האליפות, אנחנו רק בתחילת הדרך, אבל בהחלט יוכל לאותת ולתת מושג קטן לאן פנינו מועדות השנה.
למרות מזג האוויר הקר וההפכפך לאורכו של הראלי, ניתן לראות במקומות רבים קהל רב שנאסף משעות הבוקר המוקדמות, מצויד באוכל ויין כמובן, כדי לצפות במתחרים מחליקים את המכוניות לרוחב הפניות ומכשכשים בזנב המכונית מצד לצד במטרה למצוא מעט אחיזה.
על כבישי הקרח והשלג של מונטה קרלו בעבר נסעו אגדות ראלי ממונעות כמו הפיג'ו 205 טורבו 16, הלנצ'יה דלתא s4 והאאודי קוואטרו, וכעת כל חובבי הראלי בעולם מצפים לראות את המכוניות החדשות משחזרות את התקופה ההיא. כן, כולנו אוהבים להיות רומנטיקנים, להתרפק על דפי ההיסטוריה בערגה ולהיזכר איך קאנקונן, רוהל וארי ואטנן נלחמו ביניהם על היוקרה בראלי הזה בתקופת גרופ B. הכל יהיה אחרת, חדש, חזק, אגרסיבי ומרהיב ובעיקר בטיחותי יותר, יש הרבה למה לצפות.