שנת 2017 בתחום הרכב הייתה אחת השנים המיוחדות בהיבטי מיזוגי חברות, רכישות ענק ואיחוד מותגים. אצלנו זה קרה עם הרכישה של מובילאיי על ידי אינטל בסכום של 15 מיליארד דולר ואילו באירופה זה קרה בעסקת ענק אך בקנה מידה קטן יותר עם רכישתה של אופל על ידי פיז'ו-סיטרואן מידיה של ג'נרל מוטורס אמריקנית.
רוב העולם מכיר את אופל הגרמנית ופחות את ווקסהול הבריטית, אך הרכישה שערכה 1.3 מיליארד יורו העבירה למעשה את שני המותגים לבעלות של פיז'ו-סיטרואן והעלתה את דירוגה של החברה הצרפתית למקום השני ברשימת גודלן של חברות הרכב באירופה אחרי תאגיד פולקסוואגן.
מבט קצר להיסטוריה מראה שרוב הרכישות עברו בהצלחה ומקרה פולקסוואגן, שרכשה את סיאט, סקודה, אאודי, פורשה, בנטלי ועוד כמה חברות רכב כבד וכדומה, הצליח בסופו של דבר, וכך גם הרכישה של ג'ילי הסינית שרכשה את וולוו או טאטא ההודית שהכניסה תחת כנפיה את יגואר ולנדרובר. אבל לא תמיד זה מסתיים בהצלחה ובסוף הדרך קיים חשש אצל הלקוחות הקיימים והלקוחות הפוטנציאלים לגבי עתיד המותג שזה אומר עתיד השירות שהם יקבלו.
"אני יכול להבין לגמרי את החשש הזה והוא לא רק כאן בקרב לקוחותינו בישראל אלא גם במדינות אחרות", אמר וויליאם מוט, סמנכ"ל המכירות הבינלאומי של אופל שקפץ לבקר כאן בשבוע שעבר. "אנחנו מודעים לחשש הזה אבל יכולים להרגיע את כל הלקוחות בזכות הקשרים המצוינים שלנו עם הנציגות המקומית ולהבטיח שהלקוחות לא ייפגעו משום דבר בתהליך של מיזוג החברות"
מוט הוא אדם חביב ומנוסה מאוד בתעשיית הרכב העולמית. הוא הגיע לאופל אחרי קריירה בחברת האם הקודמת, ג'נרל מוטורס, ולמרות שהוא איננו גרמני, הוא השתלב בצמרת החברה ומשמש בשנים האחרונות כאיש המכירות הבכיר שלה. "במבט רחב על השווקים העולמיים שאני עובד איתם, אין עוד שוק רכב כמו בישראל מבחינת העושר והמגוון של המותגים, הדגמים והגרסאות", אומר וויליאם. "יש כאן שוק מאתגר ומעניין ואופל רואה בו מקום חשוב להצליח בין כל המתחרים ויש לנו סימנים טובים להצלחה בישראל במיוחד עם דגמים מקוריים וחשובים כמו אדם, אסטרה ולאחרונה גם אינסיגניה החדשה".
האם יש כאן משבר זהות?
שאלתי את וויליאם לגבי הזהות של הלקוחות עם המותג לאור העובדה שהוא לא ציין מפורשות את האופל מוקה שהיא אחות תאומה לדגם אחר בשוק. "אנחנו מאמינים דרך הראייה שלנו כי המוקה היא מוצר אמיתי של אופל למרות שאחרים יטענו שהיא מוצר של ג'נרל מוטורס. יש בה הרבה נקודות שמבדילות בינה לבין הגרסה האחות ואם היה מדובר בשתי מכוניות זהות לגמרי, אז המצב היה שונה. אנשים מחפשים את היתרונות של אופל עצמה באיכות ובהנדסה הגרמנית ואז מחליטים".
בנקודה הזאת החלטתי להקשות מעט על המרואיין שלי ולשאול ישירות: קשה למצוא מקוריות מלאה בחלק ניכר מהמכוניות שלכם, החל בויוארו המסחרית (בשיתוף רנו) דרך המוקה (בשיתוף שברולט) ואפילו האופל אמפרה החשמלית המצוינת שנמכרת באירופה והיא האחות התאומה של השברולט בולט. אנשים מבקשים היום יחודיות במכוניות שלהם וכפי שהיה בעבר עם אופל קדט ואופל רקורד.
התשובה של מוט כללה הסברים כלכליים והסברים מסחריים אחרים. "בשורה התחתונה אתה יכול להבין שקרלוס טבארס (נשיא פיז'ו-סיטרואן) יזם את מהלך הרכישה בכדי להגדיל את המכירות של החברה ולהעלות אותה על פסים רווחיים ויש כבר תכנית אופרטיבית עם יעד של רווח ראשוני של 2% וגם תהליך של איחוד כפילויות והתהליך יתחיל במחלקות האדמיניסטרטיביות מבלי שמפעלי הייצור ומחלקות ההנדסה והעיצוב יחושו בכך".
מוט לא נקב בלוחות זמנים אך מהראיון שפורסם מיד אחרי תחילת השנה עם נשיא פיז'ו, אמר טבארס כי הגיעה העת להעלות הילוך עם אופל ולשנס מותניים ולהעלות את החברה על דרך המלך ללא דיחוי מיותר. "האם נראה בעתיד יותר דגמים מעורבים עם פיז'ו?". התשובה של מוט היא שהנסתר רב על הגלוי וגם כאן החברה הגרמנית עשויה לבצע אינטגרציה עם המחלקה ההנדסית של פיז'ו ולהיעזר בבסיס המידע והניסיון הרחב שקיים בצרפת לפני שמהנדסי אופל יתחילו לפתח דברים בעצמם אך יחד עם זאת, אין זה אומר שהמכוניות בעתיד תהיינה תאומות של החברה מפריז. "יש לנו חופש לרכוש מכלולים (מנועים) ממקומות אחרים ולהתקין אותם במכוניות שלנו, אחת הדוגמאות הטובות היא עסקת מנועים נוספת דווקא עם ג'נראל מוטורס, חברת האם שלנו לשעבר שעכשיו הפכנו להיות לקוחות שלה".
רוב העולם מכיר את אופל הגרמנית ופחות את ווקסהול הבריטית, אך הרכישה שערכה 1.3 מיליארד יורו העבירה למעשה את שני המותגים לבעלות של פיז'ו-סיטרואן והעלתה את דירוגה של החברה הצרפתית למקום השני ברשימת גודלן של חברות הרכב באירופה אחרי תאגיד פולקסוואגן.
מבט קצר להיסטוריה מראה שרוב הרכישות עברו בהצלחה ומקרה פולקסוואגן, שרכשה את סיאט, סקודה, אאודי, פורשה, בנטלי ועוד כמה חברות רכב כבד וכדומה, הצליח בסופו של דבר, וכך גם הרכישה של ג'ילי הסינית שרכשה את וולוו או טאטא ההודית שהכניסה תחת כנפיה את יגואר ולנדרובר. אבל לא תמיד זה מסתיים בהצלחה ובסוף הדרך קיים חשש אצל הלקוחות הקיימים והלקוחות הפוטנציאלים לגבי עתיד המותג שזה אומר עתיד השירות שהם יקבלו.
"אני יכול להבין לגמרי את החשש הזה והוא לא רק כאן בקרב לקוחותינו בישראל אלא גם במדינות אחרות", אמר וויליאם מוט, סמנכ"ל המכירות הבינלאומי של אופל שקפץ לבקר כאן בשבוע שעבר. "אנחנו מודעים לחשש הזה אבל יכולים להרגיע את כל הלקוחות בזכות הקשרים המצוינים שלנו עם הנציגות המקומית ולהבטיח שהלקוחות לא ייפגעו משום דבר בתהליך של מיזוג החברות"
מוט הוא אדם חביב ומנוסה מאוד בתעשיית הרכב העולמית. הוא הגיע לאופל אחרי קריירה בחברת האם הקודמת, ג'נרל מוטורס, ולמרות שהוא איננו גרמני, הוא השתלב בצמרת החברה ומשמש בשנים האחרונות כאיש המכירות הבכיר שלה. "במבט רחב על השווקים העולמיים שאני עובד איתם, אין עוד שוק רכב כמו בישראל מבחינת העושר והמגוון של המותגים, הדגמים והגרסאות", אומר וויליאם. "יש כאן שוק מאתגר ומעניין ואופל רואה בו מקום חשוב להצליח בין כל המתחרים ויש לנו סימנים טובים להצלחה בישראל במיוחד עם דגמים מקוריים וחשובים כמו אדם, אסטרה ולאחרונה גם אינסיגניה החדשה".
האם יש כאן משבר זהות?
שאלתי את וויליאם לגבי הזהות של הלקוחות עם המותג לאור העובדה שהוא לא ציין מפורשות את האופל מוקה שהיא אחות תאומה לדגם אחר בשוק. "אנחנו מאמינים דרך הראייה שלנו כי המוקה היא מוצר אמיתי של אופל למרות שאחרים יטענו שהיא מוצר של ג'נרל מוטורס. יש בה הרבה נקודות שמבדילות בינה לבין הגרסה האחות ואם היה מדובר בשתי מכוניות זהות לגמרי, אז המצב היה שונה. אנשים מחפשים את היתרונות של אופל עצמה באיכות ובהנדסה הגרמנית ואז מחליטים".
בנקודה הזאת החלטתי להקשות מעט על המרואיין שלי ולשאול ישירות: קשה למצוא מקוריות מלאה בחלק ניכר מהמכוניות שלכם, החל בויוארו המסחרית (בשיתוף רנו) דרך המוקה (בשיתוף שברולט) ואפילו האופל אמפרה החשמלית המצוינת שנמכרת באירופה והיא האחות התאומה של השברולט בולט. אנשים מבקשים היום יחודיות במכוניות שלהם וכפי שהיה בעבר עם אופל קדט ואופל רקורד.
התשובה של מוט כללה הסברים כלכליים והסברים מסחריים אחרים. "בשורה התחתונה אתה יכול להבין שקרלוס טבארס (נשיא פיז'ו-סיטרואן) יזם את מהלך הרכישה בכדי להגדיל את המכירות של החברה ולהעלות אותה על פסים רווחיים ויש כבר תכנית אופרטיבית עם יעד של רווח ראשוני של 2% וגם תהליך של איחוד כפילויות והתהליך יתחיל במחלקות האדמיניסטרטיביות מבלי שמפעלי הייצור ומחלקות ההנדסה והעיצוב יחושו בכך".
מוט לא נקב בלוחות זמנים אך מהראיון שפורסם מיד אחרי תחילת השנה עם נשיא פיז'ו, אמר טבארס כי הגיעה העת להעלות הילוך עם אופל ולשנס מותניים ולהעלות את החברה על דרך המלך ללא דיחוי מיותר. "האם נראה בעתיד יותר דגמים מעורבים עם פיז'ו?". התשובה של מוט היא שהנסתר רב על הגלוי וגם כאן החברה הגרמנית עשויה לבצע אינטגרציה עם המחלקה ההנדסית של פיז'ו ולהיעזר בבסיס המידע והניסיון הרחב שקיים בצרפת לפני שמהנדסי אופל יתחילו לפתח דברים בעצמם אך יחד עם זאת, אין זה אומר שהמכוניות בעתיד תהיינה תאומות של החברה מפריז. "יש לנו חופש לרכוש מכלולים (מנועים) ממקומות אחרים ולהתקין אותם במכוניות שלנו, אחת הדוגמאות הטובות היא עסקת מנועים נוספת דווקא עם ג'נראל מוטורס, חברת האם שלנו לשעבר שעכשיו הפכנו להיות לקוחות שלה".
שנת המפנה
"שנת 2017 הוכרזה כשנת מפנה באופל עם 7 דגמים/גרסאות חדשות. האם אתם כבר רואים באופל ניצנים ראשונים לתקוות שנטעתם בדגמים הללו והאם הרכישה השפיעה על התחזיות?"
התשובה של מוט הייתה כי התהליך של הרכישה לא השפיע על התחזיות כי החברה לא נרכשה במהלך בזק אחד קצר ומהיר אלא אחרי בדיקות ארוכות ומו"מ ארוך בין הצדדים. יחד עם זאת, האופל אינסיגניה ספורט החדשה בהחלט מהווה עבור אופל סיפור הצלחה לא קטן והמכירות של הגרסאות והדגמים השונים של הרכב בהחלט משביעות רצון לרבות הקליטה של המכונית החדשה כאן בישראל. "זה מהלך מאוד משמעותי שהתוצאות שלו תגענה בשלבים. אנחנו שבעי רצון מהשלב הזה שבו אנו נמצאים כתקופת זמן קצרה אחרי השקת המהלך כולו, אנו מאמינים כי החיבור עם פיז'ו יחזק את התוצאות".
העתיד יהיה חשמלי, אך זה ייקח עוד הרבה זמן
כידוע, האימפרה של אופל היא אחת המכוניות המדוברות בשוק המכוניות החשמליות באירופה (במיוחד בסקנדינביה) ועם זאת, המכירות של המכוניות החשמליות בכלל באירופה אינן נוסקות לשמיים, מה לדעת וויליאם מוט הסיבה לכך והאם עדיין יש מקום למכירה של מכוניות עם מנועי דיזל? "זאת שאלה טובה שמרבים לעסוק בה", אומר מוט, "כמובן שהמפתח העיקרי נמצא בידי הרגולטורים ובכל פעם התקנות הולכות ומתהדקות אך שים לב, עדיין רוב המדינות באירופה מוכרות מנועי דיזל והסיפור רחוק מסיום.
"רוב האנשים מסתכלים על המדינות החזקות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה אבל אל תשכחו שיש גוש ענק של מדינות כמו מדינות הבלקן לרבות רומניה וחלק מהמדינות שנמצאות מזרחית יותר ליד רוסיה ושם יש שוק עצום וחזק לדגמי דיזל ויותר מכך, בשונה ממדינת ישראל שלא מאפשרת פינוי מכוניות ישנות ומכירתן למדינות אחרות, באירופה יש אפשרות להעביר את כל מכוניות הדיזל הישנות לאותן מדינות והשוק הזה ממשיך לצרוך מאות אלפי מכוניות מדי שנה. אין לי ספק שהעולם יגיע להנעה חשמלית בעתיד, אבל העתיד הזה רחוק יותר מכפי שנראה לעין".
מבט לעתיד מבטיח
שאלתי את וויליאם מוט (שיותר מעדיף שקוראים לו ביל) מה ברצונו למסור ללקוחות של אופל בהיבט עתידה של החברה ואולי גם הדגמים הבאים שיגיעו בשנים הבאות. "אני באמת ובתמים יכול למסור מסר מרגיע לאלה שחוששים שהרכישה תביא להעלמת המותג, ההיפך הוא הנכון, פיז'ו רכשו את אופל כי הם רצו אחיזה בשוק הגרמני ובשווקים שבהם הלקוחות מחשיבים מכוניות גרמניות לטכנולוגיות וטובות. אנחנו נראה שיתופי פעולה עם פיז'ו אך הרעיון הוא להיעזר בהם ולא להיתמך על ידם.
"אינני יכול למסור מידע כעת לגבי גרסאות חדשות בשנה הקרובה בתערוכות ז'נבה או פריז, אבל אני מניח שבתערוכת פרנקפורט 2019 תוכלו לראות ניצנים של השת"פ בין החברות. עוד הוסיף וויליאם מוט כי אופל וחברת שלמה בוחנים אפשרות להרחיב את מגוון המכוניות בשוק המסחרי ולהחזיר לישראל דגם שיענה על הצרכים של השווקים המוסדיים ובעלי מקצועות חופשיים כפי שהיה כאן לפני שנים בדמות אופל קומבי".
"שנת 2017 הוכרזה כשנת מפנה באופל עם 7 דגמים/גרסאות חדשות. האם אתם כבר רואים באופל ניצנים ראשונים לתקוות שנטעתם בדגמים הללו והאם הרכישה השפיעה על התחזיות?"
התשובה של מוט הייתה כי התהליך של הרכישה לא השפיע על התחזיות כי החברה לא נרכשה במהלך בזק אחד קצר ומהיר אלא אחרי בדיקות ארוכות ומו"מ ארוך בין הצדדים. יחד עם זאת, האופל אינסיגניה ספורט החדשה בהחלט מהווה עבור אופל סיפור הצלחה לא קטן והמכירות של הגרסאות והדגמים השונים של הרכב בהחלט משביעות רצון לרבות הקליטה של המכונית החדשה כאן בישראל. "זה מהלך מאוד משמעותי שהתוצאות שלו תגענה בשלבים. אנחנו שבעי רצון מהשלב הזה שבו אנו נמצאים כתקופת זמן קצרה אחרי השקת המהלך כולו, אנו מאמינים כי החיבור עם פיז'ו יחזק את התוצאות".
העתיד יהיה חשמלי, אך זה ייקח עוד הרבה זמן
כידוע, האימפרה של אופל היא אחת המכוניות המדוברות בשוק המכוניות החשמליות באירופה (במיוחד בסקנדינביה) ועם זאת, המכירות של המכוניות החשמליות בכלל באירופה אינן נוסקות לשמיים, מה לדעת וויליאם מוט הסיבה לכך והאם עדיין יש מקום למכירה של מכוניות עם מנועי דיזל? "זאת שאלה טובה שמרבים לעסוק בה", אומר מוט, "כמובן שהמפתח העיקרי נמצא בידי הרגולטורים ובכל פעם התקנות הולכות ומתהדקות אך שים לב, עדיין רוב המדינות באירופה מוכרות מנועי דיזל והסיפור רחוק מסיום.
"רוב האנשים מסתכלים על המדינות החזקות כמו גרמניה, צרפת ובריטניה אבל אל תשכחו שיש גוש ענק של מדינות כמו מדינות הבלקן לרבות רומניה וחלק מהמדינות שנמצאות מזרחית יותר ליד רוסיה ושם יש שוק עצום וחזק לדגמי דיזל ויותר מכך, בשונה ממדינת ישראל שלא מאפשרת פינוי מכוניות ישנות ומכירתן למדינות אחרות, באירופה יש אפשרות להעביר את כל מכוניות הדיזל הישנות לאותן מדינות והשוק הזה ממשיך לצרוך מאות אלפי מכוניות מדי שנה. אין לי ספק שהעולם יגיע להנעה חשמלית בעתיד, אבל העתיד הזה רחוק יותר מכפי שנראה לעין".
מבט לעתיד מבטיח
שאלתי את וויליאם מוט (שיותר מעדיף שקוראים לו ביל) מה ברצונו למסור ללקוחות של אופל בהיבט עתידה של החברה ואולי גם הדגמים הבאים שיגיעו בשנים הבאות. "אני באמת ובתמים יכול למסור מסר מרגיע לאלה שחוששים שהרכישה תביא להעלמת המותג, ההיפך הוא הנכון, פיז'ו רכשו את אופל כי הם רצו אחיזה בשוק הגרמני ובשווקים שבהם הלקוחות מחשיבים מכוניות גרמניות לטכנולוגיות וטובות. אנחנו נראה שיתופי פעולה עם פיז'ו אך הרעיון הוא להיעזר בהם ולא להיתמך על ידם.
"אינני יכול למסור מידע כעת לגבי גרסאות חדשות בשנה הקרובה בתערוכות ז'נבה או פריז, אבל אני מניח שבתערוכת פרנקפורט 2019 תוכלו לראות ניצנים של השת"פ בין החברות. עוד הוסיף וויליאם מוט כי אופל וחברת שלמה בוחנים אפשרות להרחיב את מגוון המכוניות בשוק המסחרי ולהחזיר לישראל דגם שיענה על הצרכים של השווקים המוסדיים ובעלי מקצועות חופשיים כפי שהיה כאן לפני שנים בדמות אופל קומבי".