בשלוש-ארבע השנים האחרונות נחשף שוק הרכב הישראלי לתופעה חדשה: מכוניות מהניילונים ללא קילמוטרז'. זה התחיל בקטן באחוזי מכירות בודדים ובעיקר בדגמים מהם נאלצה היבואנית "להיפתר" לאחר שלא הצליחה למכור אותן במהלך 12 חודשים. אבל בשנה-שנתיים האחרונות התופעה התרחבה ועפ"י הערכות בענף היקפה בסגמנטים מרכזיים מגיעה לכ-20% ממכירות רכב חדש.
כיצד פועלת השיטה?
מכירת מכונית יד ראשונה ללא קילומטראז' היא למעשה ערוץ מכירה חלופי למכונית חדשה מהניילונים. בשיטה זו יבואנית רכב מוכרת לחברת ליסינג מכונית חדשה לחלוטין. המכונית נרשמת על שם חברת הליסינג, כנדרש בחוק, וברישיון הרכב מופיעה הערה לפיה חברת הליסינג היא 'יד ראשונה'. הלקוח שירכוש את המכונית כעת יהיה 'יד שנייה מליסינג' על אף שהמכונית חדשה לחלוטין וזהה לזו שנמכרת באולם התצוגה של היבואנית.
למה יבואניות הרכב מוכרות בשיטה זו?
בעבר חלק מיבואניות הרכב לא ראו בעין יפה את ערוץ הרכב החדש שקם להם כמתחרה. אולם נתוני המסירות והדו"חות הכלכליים של חברות הליסינג, מגלים שיותר ויותר יבואניות השלימו עם המצב. בנוסף תנאים שונים בשוק אפשרו את פריחתו של הערוץ. למשל החלשות האירו, ובעבר גם הין היפני, אפשרו ליבואניות להעניק הנחות גדולות יותר לחברות ליסינג. הנחות שהגיעו ל-25%-30% וזאת מבלי לפגוע במחיר המחירון הרשמי של הדגם, שממנו נגזר מחיר המכירה העתידי. סיבה מרכזית נוספת היא האשראי הזול והרבית הנמוכה שאפשרו לחברות הליסינג להצטייד בכמויות גדולות של מכוניות ולהגדיל את ההיצע הדגמים שיכולים להימכר בערוץ. בנוסף הערוץ הזה מהווה מקור אלטרנטיבי למכירת דגמים שהיבואניות לא מצליחות למכור במשך קרוב ל-12 חודשים.
כמה עולה מכונית 0 ק"מ?
שיטוט פשוט ברשת יגלה אתרים שעוסקים במכירת מכוניות 0 ק"מ. קל להשוות ביניהם רק שימו לב שאתם משווים את אותה מכונית באותה רמת אבזור. לפניכם כמה דוגמאות למחירי 0 ק"מ בחלוקה לקטגוריות גודל. בחלק מהדוגמאות תוכלו לראות שמדובר בהפרשי מחיר גדולים ואילו באחרים מדובר באחוזי הפחתה צנועים. הסיבות לכך מגוונות ויכולות לנבוע מדגם וותיק שמסיים את חיו לעומת דגם חדש בשוק, דגם שסחירותו כיום גבוהה לעומת דגם אחר שנחלש וכו'.
יתרונות חסרונות
היתרון הגדול ביותר של רכישת מכונית ב-0 ק"מ מבחינת הצרכן הוא המחיר. בגדול מדובר על 15% הנחה ממחיר המחירון הרשמי של יבואנית, כשלעיתים בדגמים מסוימים ובתקופות שונות ההנחה יכולה להיות גדולה יותר. החיסרון הבולט הוא אי-ודעות בנוגע לאופן שבו יקבל שוק המשומשות את מכוניות 0 ק"מ כשתרצו למכור. חיסרון נוסף שצריך להילקח בחשבון, נוגע למקרה בו המכונית עמדה תקופה ממושכת בחברת הליסינג. מקרה שכזה משפיע על מחיר המחירון וגם על משך תקופת האחריות ואז יש להתחשב גם בתאריך העליה לכביש של אותה מכונית. תאריך זה קובע את מחיר המחירון ובהתאם לכך יש להפחית את מחיר הרכישה. הוא גם זה שקובע את מועד תחילת האחריות, כך שאם מכונית עמדה חצי שנה בחניית חברת הליסינג, היא למעשה "ביזבזה" חצי שנת אחריות יצרן.
מה יקרה כשתמכור את המכונית?
החלפת בעלות של מכוניות יחסית חדשות בישראל, נעשית לרוב אחת לשלוש שנים, כך שכיום מתחילות לצוץ במגרשי טרייד-אין מכוניות יד ראשונה 0 ק"מ רבות. אמנם על פי מחירון הרכב של לוי יצחק, יש להפחית 10% לרכב יד שנייה שהיה במקור 0 ק"מ מחברת ליסינג, אולם עפ"י רישיון הרכב לא ניתן לדעת אם זה המצב או שמדובר ברכב ליסינג ששימש נהג יחיד (הפחתה של 14%) או שימש חברה או עמותה ואז יש להוריד 22%. בפועל מחירן של מכוניות "0 ק"מ" מופחת הרבה יותר, בין 14%-20%, תלוי בדגם ובהתאם לביקוש. גם במקרים שלבעל הרכב יש מכתב מאשר שרכבו נרכש כ-0 ק"מ מופחת אחוז גדול מהמומלץ במחירון לוי יצחק.
שווה או לא?
אין על כך תשובה חד משמעית - הכל תלוי במחיר ביחס לדגם ולסחירות. גם צריך לקחת בחשבון את משך התקופה בה תחזיקו את המכונית. ככל שהתקופה ארוכה יותר, כך המשמעות הכלכלית של רכב יד שניה מליסינג קטנה.
הצעת רכישת מכונית 0 ק"מ ב-25% מתחת למחיר המחירון הרשמי יכולה להיות מאוד מפתה, ולפעמים גם כדאית. אבל צריך לזכור שבשנים האחרונות הפך מחיר המחירון הרשמי למספר פיקטיבי שמטרתו העיקרית היא חישובי מחירן של מכוניות משומשות. כבר קרו מקרים בהם ההנחה אצל היבואנית עבור מכונית חדשה, היתה גדולה יותר מההנחה שניתנה אצל חברת הליסינג עבור אותה מכונית ב-0 ק"מ. אצל היבואניות לפעמים מדובר בהנחה כספית ממש, ובמקרים אחרים בהטבות שוות כסף כמו אבזור מתנה, טיפולים חינם, טרייד-אין ומימון במחירים עדיפים וכו'.