דיווחנו כאן בכמה הזדמנויות שמותג Cupra צובר תאוצה מסחררת; לא רק בארץ גדלו מכירותיו אלא גם באירופה מדובר בעליות בשיעור חד; בשנה הקודמת, קרוב ל-40% מהכנסות בעלת הבית סיאט זרמו מחברת Cupra, כך פורסם בכינוס של מנהלי החברה ביום חמישי האחרון.
על אף משבר השבבים והמוליכים, שפגע בזמינות הדגמים, וגרם לירידה של 19% בהיקף המסירות הכולל, קופרה שברו שיאי מכירות ובשנה הנוכחית התחזית כבר מדברת על נתח של מחצית מכירות כלל רכבי סיאט. נתונים אלה, בהחלט מעודדים את בכירי היצרן הספרדי שההימור על פלח "יוקרתי", מרוחק משהו מהחברה האם היה נכון. אבל במקביל לכך, ניצבים הרבה סימני שאלה לגבי המשך דרכה של חברת סיאט במתכונת המקורית שלה.
על פי קווי היסוד של בכירי פולקסווגן, "לא מתוכנן רכב חשמלי תוצרת סיאט", אומר ווין גריפיתס, מנכ"ל שני המותגים בקונצרן. בהמשך לדבריו הוא מעיר כי "העתיד חשמלי - והעתיד של Cupra מובטח לפיכך", לאור הצגת דגמים חשמלים בהם קופרה בורן למשל. החשיבות הכלכלית של קופרה מגולמת בנתוני המכירות של היצרן; מאז שנת השיווק הראשונה ב-2018, הרווח לכל דגם גדל מ-15 אלף יורו ל-20 אלף יורו השנה, מה שתורגם לצמיחה של 38% בהכנסות החברה.
כל זה, מסביר מדוע בסיאט משוכנעים שקופרה, למרות מיצובו כמותג יוקרתי, מחזיר תמורה גדולה להשקעה ומשרת אותם גם ברמה התדמיתית. בהרכב הדגמים העתידי צפויים עוד כמה רכבים - טארמאר, טווסקאן וב-2025 יחבור אליהם גם אורבן רבל - רובם מחושמלים, האחרון אגב נחשב מבחינתם ליהלום שבכתר ויצא מהמפעל המרכזי במרטורל, שמצוי ברפורמה טכנולוגית לקליטה ועיבוד של כלי רכב על פלטפורמה חשמלית מלאה. "2023 תהיה שנה שבה אנחנו מכינים את מתקפת הדגמים הגדולה שלנו", אומר גריפיתיס, שרומז שהחברה בוחנת אפילו כניסה לשוק הצפון אמריקני, מקסיקו וגם אוסטרליה.
סיאט, עם כל הסנטימטים כלפיה, לא תהיה כפי שאנו מכירים אותה יותר, הוא מוסיף. בפולקסווגן רוצים להפוך את סיאט למותג ניידות עירוני מתוחכם ונגיש. "אנחנו שמחים שהצלחנו להתאושש מהמשברים וסיאט מחוזקת; יש ביקוש ושני המותגים מחמיאים אחד לשני. יחד עם זאת, אנחנו לומדים כיצד סיאט נדרשת להראות בעתיד. היא חייבת להמציא את עצמה מחדש - ויכול להיות שהיא תהפוך להיות המותג שמספק כלי רכב חשמליים קומפקטיים לערים הצפופות".