sportFive1175528 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

רנו ביצעו לאחרונה ניקוי אורוות מוטורי וסילקו מהסגל דגמים לא מוצלחים (כלכלית) כמו מכונית המנהלים הכושלת רנו טליסמן ואת המיניוואן הקומפקטי, חלוץ הבשורה באמצע שנות ה-90, רנו גרנד סניק. את מקומם וגם את נעליו של רנו קדג'אר, שהתבסס על ניסאן קשקאי וייצג את היצרן שבע שנים בקבוצת C, ימלא החל מהמחצית השניה בישראל רנו אוסטרל, ה-SUV המוביל של החברה הצרפתית בשנים הקרובות ומי שאמור להוות נקודת מפנה במיצוב של היצרן בקטגוריה הגרעינית בשוק הרכב האירופי וגם כאן בארץ.

העיצוב השמרני, האפרורי של הקדג'אר לא סייע לו להתבלט ולכן רנו נקטו בגישה הרבה יותר נועזת עם האוסטרל שמסתיר את רצפת ה-CMF CD המודולארית; הוא כן שואל אלמנטים מסוימים מרנו מגאן הנוכחית כמו הפס הבולט מעל חלונות הצד שבולעים את חלון הצד האחורי, אולם הבדל חשוב מול ה-E-Tech הוא כמובן שלאוסטרל יש גריל, עם מילוי מסורג מוכסף וגדול שנותן לו חזות אגרסיבית. ניתן, אם רוצים לבחור בגרסת Esprit Alpine. חבילה זו מדמה את מה שנקרא עד עכשיו נקרא RS-line אם כי אנחנו רואים בעיקר ערכת צבעים שונה וקישוט פנים ייחודי במקום פגושים שעברו שינוי.

כמה גדול? האוסטרל הוא רכב כביש שטח ממוצע יחסית לפלח שלו; אורכו 4.51 מטר, רוחבו 1.83 מטר וגובהו 1.62 מטר, עם בסיס גלגלים של 2.67 מטר. זה הופך אותו ל-1 או 2 ס"מ ארוך מהקדג'אר, וכ-8 ס"מ יותר מקשקאי ובערכים בעומק הזנב, דווח כי יש 1,525 ליטר באוסטרל, מול 1,447 לקשקאי, כאשר השורה מאחור מקופלת. הרנו מפגרת קצת עם 500 במקום 504 ליטר כאשר שורה שנייה עומדת אבל הוא טיפה יותר מחוכם: הספסל האחורי זז על מסילה עד 16 סנטימטרים. אפשרות זו מעמיקה את נפח תא המטען ל-575 ליטר. מרווח הגחון סמלי עם 17 סנטימטרים אך רנו דואגת למגן אותו עם קצת חיפויים לנהיגת שבילים.

מנועים
ב'גרסה היברידית' אנו מתכוונים להיברידית מלאה, אך ישנה גם היברידית מתונה. מדובר בשלוש גרסאות של מנוע 1.2 ליטר שלושה צילינדרים בנזין טורבו חדש לגמרי. הראשון נקרא Mild Hybrid Advanced ומספק 130 כ"ס בשילוב עם מערכת היברידית מתונה 48V. כלומר 10 כ"ס פחות ממנוע הבסיס של הקדג'אר והקשקאי אבל מצד שני, מערכת ההנעה הזו חסכונית יותר. רנו מבטיחה נתון של 1 ל-18.9 ופליטת CO2 של 123 גרם לקילומטר. שלוש הבוכנות פועלות לפי מה שנקרא מחזור 'מילר' ובזכות ציר איזון מיוחד, אמור לפעול בצורה חלקה כמו ארבעה צילינדרים (כלומר בלי רעידות בעת עמידה ממושכת).  

ה-Mid Hybrid Advanced זמינה רק עם תיבת הילוכים ידנית. דגמים אוטומטיים מוצמדים רק אל הנעה היברידית מלאה, שבדיוק כמו בקליאו ובארקנה, נקראת E-Tech Hybrid. לדגם ההיברידי הרגיל תהיה מערכת הנעה באותו תכנון בסיסי וחמוש עם תיבת הילוכים 7-מהירויות דו-מצמדית. יחד עם זאת, יש לאוסטרל כמה שינויים בקרביים: ה-Austral E-Tech Hybrid זמין עם 160 או 200 כ"ס ומציע ביצועים די נחושים;  הגרסה המהירה ביותר דוהרת מ-0 ל-100 קמ"ש תוך 5.9 שניות בלבד. בנוסף לכל זה, ולא פחות מעניין הוא שהאוסטרל זמין גם עם בקרת 4Control, היגוי אחורי אלקטרוני - טכנולוגיה שהוצגה עוד בלגונה עליה השלום בשנת 2007 ומיושמת כאן בפעם הראשונה ב-SUV משפחתי "עממי". מדובר בגרסה חדשה של המערכת, עם סרן אחורי לו היגוי של עד 5 מעלות במהירויות מתחת ל-50 קמ"ש. זה נותן לאסטרל רדיוס סיבוב של 10.1 במקום 11.5 מטר ומסייע מאוד במקומות צפופים. בנוסף, גרסאות עם 4Control מצוידות מתלה רב חיבורי מאחור שצריך להעניק לו קורטוב דינמי מסוים, כאשר גרסאות אחרות משתמשות בקורת פיתול.

בפנים
בנוסף לצריכת דלק מבוקרת, ועוד כוח בצינורות, ל-E-Tech Hybrid יש יתרון נוסף, שכן תיבת ההילוכים האוטומטית "משחררת" מקומות אחסון. השינוי בהנדסת האנוש מאפשר להזיז רכיבים מסורתיים ולפנות שטח שימושי. בדומה למגאן החשמלית, רנו מרכיבה ידית שליטה על עמוד ההגה, כך שהמרכז נשאר פנוי לכל מיני חפצים או טלפונים סלולרים ומזון. בכל הקשור למערכות המדיה, הותקן צג בגודל של לא פחות מ-12 אינץ', יחד עם לוח מחוונים דיגיטלי מלא שגם הוא בגודל 12 אינץ'. ברנו אומרים שהתוכנה דומה לזו שקיימת במגאן החשמלית, ומכילה כאן גם מערכת חדשה המבוססת על Android Automotive. המשמעות היא שהאסטרל זמין כל מיני פונקציות שימושיות של גוגל, אינטגרציה יפה עם סמארטפונים ואפשרות להלביש תמות עם אפליקציות לפי הטעם. בחלק מהחבילות היקרות יותר ניתן להוסיף גם תצוגה עלית, וכמובן שלאסטרל כל מערכות ההגנה האקטיביות עם נהיגה אוטונומית דרגה 2.

האוסטרל יהיה זמין רק עם מנועים היברידיים ומיקרו היברידיים ככל הנראה, ולא צפוי כרגע לקבל חשמול 100%. המחירים שלו באירופה ינועו באזור ה-35-40 אלף יורו. הוא יגיע לישראל כאמור במחצית השניה של 2022, כך מסרה ל'עולם הרכב' היבואנית קרסו מוטורס.