(צילומים: Getty) (צילום: ספורט 5)
(צילומים: Getty) | צילום: ספורט 5

כניסתן של התקנות החדשות מהווה הזדמנות טובה לטרוף את הקלפים בכל הנוגע לסדר הדירוג של הקבוצות. קבוצות שהיו בתחתית או כאלו שנאבקו על הפירורים יכולות למצוא את עצמן מובילות את המידפילד, קבוצות שניהלו מאבק הרואי על המקום השלישי באליפות היצרנים נמצאות כעת בתמונה על ניצחונות פוטנציאליים. כמו תמיד, ישנה גם אפשרות למקרה בסגנון ברון GP, שבו תגיע קבוצה כמעט משום מקום ותזכה באליפות, אם כי הרושם הוא שהפער בין הקבוצות לא גדול. במיוחד לצד זה שבמסגרת התקנות החדשות הקפידו על סגירת פרצות אפשריות, כך שהתאוריה הזו פחות סבירה לטעמי.

בתום מבחני קדם העונה נותרו לא מעט שאלות פתוחות; האם מרצדס באמת מתקשה או שמדובר באחיזת עיניים אליה התרגלנו בסבב במסגרת הפוליטיקה של מבחני קדם העונה. הפערים בין הקבוצות יצטמצמו כפי שהובטח? או שמא יגדלו, כפי שנהוג בכניסתן לתוקף של תקנות חדשות שמנסות לנער את ההרכיה על הגריד? דבר אחד בטוח: במקצה הדירוג בשבת אחרי שהעשן (המטאפורי) יתפזר ב-Q3, התמונה בכל הנוגע למצב הקבוצות תתחיל להתבהר. אין מה להסתיר יותר.
  
על המסלול
המסלול הבינלאומי של בחריין שהוקם במדבר סאחיר נמצא בסבב משנת 2004 כמעט באופן רצוף, מלבד היעדרות בודדת ב-2011 בעקבות הפגנות נגד המשטר - תוצר של אירועי "האביב הערבי". הוא תוכנן ע"י ה"ארכיטקט" הרשמי של הסבב, הרמן טילקה, ונחשב לאחד המסלולים הטובים שלו. הייחוד של בחריין הוא בהבדל המהותי בתנאי המסלול בין המקצים השונים. בעוד שמקצי האימונים הראשון והשלישי מתקיימים בשעות היום, בטמפ' גבוהה יחסית, המקצה השני מתקיים בשעות הערב בדומה לדירוג ולמרוץ ולכן חשיבותו גבוהה במיוחד בהערכות לסופ"ש ובמציאת האופטימום של המכונית. צניחת הטמפרטורות עם רדת הערב משפיעה על מידת השחיקה של הצמיגים לצד מידת האחיזה במסלול.

הזדמנויות עיקריות לעקיפה הן נקודה מעניינת בהתחשב בתקנות החדשות. יכול מאוד להיות שפתאום נראה עקיפות בנקודות אחרות אבל באופן כללי, פניה מספר 1 בסוף הבלימה הכבידה, פניה מספר 4 עשויה לשמש גם היא בהנחה שעומדים בגבולות המסלול ביציאה ממנה. פניה מספר 10, בהנחה ולא ננעלו הגלגלים הקדמיים ולאמיצים שבנהגים בסקשן של 11-12 שעשוי גם להפוך להזדמנות עיקרית בזכות טבען של המכוניות החדשות בפניות מסוג אלה.

מזג אוויר
בכל הנוגע למזג האוויר לא צפויות הפתעות מיוחדות: יום שישי יהיה הקריר ביותר, במונחים בחריינים, עם 23 מעלות ביום ו-17 מעלות בלילה. בשישי ובשבת לא צפוי שינוי משמעותי. גורם נוסף שצריך לקחת בחשבון הוא רוחות חזקות שעשויות לנשב, וכמובן חול שנסחף למסלול ויפגע במידת האחיזה.
 

צמיגים
לבכורה של צמיגי ה-18 אינץ' החדשים פירלי בחרה להביא את הקשות שבתרכובות,C1-C3 , דרגה אחת מעל השנה שעברה. על פי הנתונים שנאספו במבחנים, הצפי הוא לשתי עצירות במהלך המרוץ. גם על פי המשוב הראשוני שהתקבל מהנהגים, הצמיגים לא התחממו יתר על המידה בזמן הקרבות המעטים שהיו על המסלול בהשוואה לצמיגים הקודמים. השיקולים לבחירה בתרכובות הללו תלויים בטמפ' הצפויות, בתוואי המסלול וכמובן במצב האספלט, שבמקרה של בחריין ידוע כאברסיבי במיוחד, משופשף אם תרצו. המשמעות של זה היא שחיקה גבוהה של התרכובות. בנוסף לכל, מאחר ומדובר במסלול מדברי, וכפי שהזכרנו קודם לכן יש את סחיפת החול אל תוך המסלול.

כך או אחרת, הצמיגים שצפויים לעבוד הכי קשה במהלך הסופ"ש הם הצמיגים האחוריים. מעבר לכך, הנקודה האחרונה שעשויה להשפיע גם על אסטרטגית המרוץ היא המעבר לשמיכות צמיגים ב-70 מעלות במקום 100 מעלות, מה שאומר שייקח קצת יותר זמן להביא את הצמיגים למצב המיטבי שלהם. הסיבה לשינוי היא כחלק ממגמה של ביטול שמיכות החימום לחלוטין באופן הדרגתי כדי לחסוך בעלויות ובאנרגיה הנדרשת לתפעולן.
 
כיול וזרימת אוויר
בחריין נחשב למסלול הצמדה בינונית-נמוכה בעיקר בזכות שלוש הישורות הארוכות בהן נדרשת מהירות סופית גבוהה, משמע התנגדות אוויר נמוכה. אז כנראה שלא תראו כנפיים אחוריות עבות במיוחד. מנגד, בסקטור השני הטכני ברובו נדרשת הצמדה. אז בסופו של דבר מדובר באיזון בין שני הגורמים הללו. המכוניות החדשות שבהן עיקר ההצמדה האווירודינמית מיוצרת על ידי תעלות אוויר שנמצאות תחת המכונית, ולא בהתבסס על המשטחים העליונים בעיקר כפי שהיה בשנים עברו, דורשות תנאים ייחודים כדי להוציא את מרב הביצועים מהן.

אנשי אווירודינמיקה מתייחסים לזה לרוב כייצוב המפה האווירודינמית. לא מדובר במפה שמשמשת להתמצאות או כל דבר אחר. המפה הזאת היא התמונה הכללית של המכונית מכל מיני היבטים: גובה, מידת הגרר, זווית כנפיים ועוד. השאיפה לייצב את אותה המפה היא כדי לאפשר התנהגות צפויה ככל הניתן כדי שהאווירודינמיקה תעבוד בהתאם לתכנון ולא תהיינה הפתעות מורכבות מדי לטיפול. מה לעשות שהעולם איננו אידיאלי וישנם לא מעט גורמים חיצוניים. כבר ראינו תופעות כאלה ואחרות בזמן המבחנים, כמו הקופצנות שחלק מהקבוצות מנסות לפתור.
 
מתלים
המכוניות החדשות הן בעלות כיול מתלים קשיח מבעבר. זה אמנם עוזר בייצוב וכמובן בביצועים של הרצפה וזה בוודאי יסייע בפניות הבינוניות והמהירות אבל זה בהכרח פוגע בפניות האיטיות שבהן נדרש יותר מהלך למתלים כדי לצלוח את הפניה על כל המשתמע מכך: עיקול, אבני שפה גבוהות ושלל מרעין בישין. גם במהלך המבחנים ראינו שחלק מהנהגים לא ששים לתקוף את אבני השפה באותו אופן שהיה עד כה. בנוגע למירוצים עצמם, אם לשפוט על פי מה שראינו בטסט, כנראה שביישורות יהיה קצת יותר קשה לעקוב, אך מסתמן שהעקיבה בפניות אכן השתפרה כמובטח, מחיר ששווה לשלם לטובת מרוצים צמודים בהרבה.
 

סטטוס קבוצות
מאחר ומדובר במרוץ הראשון לעונה, מוקדם עוד לחלק את הגריד לקבוצות אך בהתבסס על מה שראינו במבחנים, זה הצפי הנוכחי. וכמובן שהוא נתון לשינוי. התקווה היא שהחלק התחתון של הטבלה יחדול מלהתקיים ויהיה רק איזור מרכז טבלה צפוף שכל טעות בו עשויה לעלות ביוקר ולגרום לקבוצה לזנק מסוף הטור.
 
מובילות הטבלה
פרארי. אחת הקבוצות הכי מרשימות במבחנים, פשוט באו, הריצו הקפות, המכונית נראתה דבוקה למסלול ונראה שלנהגים יש בטחון בפניות. אם לצטט אחד אלמוני מ. אנדרטי: "אם הכל נראה בשליטה, אתה לא נוסע מהר מספיק". אמנם המשפט נאמר בתקופה שבה המכוניות החליקו מפניה לפניה כמו מרגרינה אך יש בו מן האמת; האם לפרארי יש את מה שנדרש כדי להתמודד על ניצחונות העונה באופן סדיר ולא רק מפעם לפעם? יכול מאוד להיות, השאלה איפה יעמדו השתיים האחרות.

רד בול. רד בול מגיעה למרוץ הפתיחה בעמדה מאוד חזקה,. אולי אפילו פייבוריטית לנצחון. נראה כי היא פתרה את בעיית הקופצנות הידועה לשמצה אז בתור התחלה נותר לה למצוא כיול טוב ולראות איפה היא עומדת ביחס לשאר והאם הם הסירו את שקי החול או שלא. בנוגע לעדכונים כנראה שצפויה מערכת מתלים אחוריים חדשה, בנתיים רק אצל ורסטאפן פרז צפוי לקבל אותה בסעודיה, שמשנה את התנהגותה מעל ל-250 קמ"ש – בנסיון להתמודד עם הקופצנות, מאמין שתיבחן לאורך הסופ"ש ואז יחליטו האם השיפור הכרחי או שלא.

מרצדס. הקבוצה הכסופה נמצאת בסימן שאלה בנוגע למרוץ הפתיחה. הקושי שבו נתקלה במבחנים מסתמן כאמיתי. יחד עם זאת מדובר בקבוצה שיודעת למצוא פתרונות מהירים, ולא נתפלא אם נראה אותם חוזרים לחזית כבר בשבת.

מקלרן. מקלרן מגיעה לבחריין עם גלגלי כרום. לא מדובר בצביעת הכרום הזכורה לנו מהעבר, אלא בעסקה חדשה עם חברת גוגל. באופן כללי, מקלרן התקשתה במבחנים במיוחד עם קירור הבלמים הקדמיים וניסה כל מיני פתרונות שונים בנסיון להתגבר על הבעיה.

כאשר המכונית עבדה, נראה שיש לה פוטנציאל די גבוה, האם מדובר במכונית שתתחרה קרוב לצמרת או תצמד רק אל מרכז הטבלה? נותר לנו לחכות ולראות. בכל אופן נראה שהיא נמצא בפער מסוים מהקבוצות הבאות ברשימה.
 

מרכז הטבלה
אלפין. אחרי שהתגברו על בעיות האמינות, נראה שיש שם פוטנציאל. ועם רצפה חדשה וכונסי אוויר חדשים, נראה לאן אלפין יכולה להגיע הסופ"ש. 

אסטון מרטין. במבחנים הראשונים לא נראו מרשימים במיוחד. ככל שהמבחנים התקדמו נראה שמצאו איזון טוב, נכון לעכשיו לא נראה מספיק טוב לחזית הגריד אבל נחכה ונראה.

אלפא טאורי. ההצלחה השקטה, מכונית שנראית על המסלול לא רע, כל זמן שהיא לא קיפצה לה ביישורת, מעניין אם תצליח לשחזר את ההישג משנה שעברה בתור מתחרה על הובלת המידפילד.

האס. החתמה חדשה ישנה בדמותו של קווין מגנוסן המנוסה תתן לקבוצה לא מעט רוח גבית. הכוכבית (המדומה) ליד הקבוצה היא כיוון שלאורך המבחנים האס הראו ניצוצות של הברקות שעשויות למצב אותם כהפתעת העונה כשתחזור למרכז הטבלה. נקווה שיחזרו לביצועים שהיו להם ב-2017-2018 אחרי כמעט 3 שנים מאכזבות.
 

תחתית הטבלה
צמד הקבוצות שמופיעות כאן עשויות להיות חלק ממרכז הטבלה. הכל שאלה של מיצוי הפוטנציאל של המכוניות שלהן שסך הכל כן נראו כמו צעד קדימה מהעונה שעברה. 

וויליאמס. היעדר מידע על הצמיגים ובעיות אמינות העיבו מעט על המבחנים של וויליאמס, ההצהרות האחרונות של מנהל הקבוצה, יוס קפיטו, על כך שלקבוצה יש הרבה מה ללמוד עשויות לשקף שהקבוצה מתחילה את העונה בעמדת נחיתות מסוימת. מה שנותר לנו לראות הוא איפה וויליאמס תתברג ביחס לשאר, ואיזו התקדמות היא תעשה בפיתוח לאורך העונה.

אלפא רומיאו. על אף התכנון החדשני והפוטנציאל שהראו במבחנים, לאלפא רומיאו היו לא מעט בעיות אמינות שפגעו ביכולת של הקבוצה למצות את הפוטנציאל של המכונית החדשה שנראה שיש לה, היא בקלות יכולה להיות.

 אל תשכחו להצטרף לקהילת הפורמולה 1 הישראלית בפייסבוק.