מרגע כריתת הסכמי השלום ופתיחת נתיבי התעופה לאיחוד האמירויות, הפכה דובאי ליעד אטרקטיבי שמשך אליו אלפי ישראלים, חלקם הלא מבוטל מחפשי ריגושים מוטורים שביקשו לממש חלומות של האלפיון ולנהוג ברכב אקזוטי תמורת כמה אלפי דולרים בודדים.
למרבה הצער, ביותר ויותר מקרים, הפכו הפנטזיות לנהוג ברכב קיצוני לסיוט בלהות כלכלי, בטיחותי וגם תדמיתי בצד הזה של המפה. כך למשל, מספר לנו אלון על חוויתיו הלא ממש סימפטיות באמירויות: "נסעתי עם עוד חבר ושכרנו BMW M5 ועשינו תאונה שלא באשמתנו - פשוט נהג אחר נכנס בנו בעת שנסע לאחור. חשבנו שנפתור את העניין בלי הרבה כאב ראש, אבל חברת ההשכרה דרשה מאיתנו לשלם כמעט 6 אלף דולר, למרות שאנחנו לא אשמים. איימו עלינו שאם אנחנו לא נשלם - לא נצא מדובאי".
במקרה אחר, הגיע לידינו מקרה על חוסר אונים של הישראלים ששבו מדובאי מול מערכות גביה פשוטות. "אני בא לשלם איזה דו"ח חניה באינטרנט ואני בהלם - לא מבין למה הכרטיס לא עובר. ניסיתי שוב, וכלום – חסימה, תפנה לחברת האשראי כתבו לי. אז פניתי והבנתי מאיפה התקלה – מסתבר שחסמו לי אותו בגלל שחייבו אותי ב-5,000 דולר. כשבררתי מול חברת האשראי אמרו לי שזה חיוב שמקורו בדובאי, משהו שקשור לרכב. הבנתי שעקצו אותי. ככה בלי בושה", מספר אבנר, תושב באר שבע, לעולם הרכב של ערוץ הספורט. "בגדול, שכרתי שם מרצדס מייבאך במשותף עם כמה חברים. החזרתי אותה טיפ טופ, בלי שריטה ואמרו לי בסוכנות שתוך כמה זמן, מקסימום שבוע, אחרי שהם יעשו את כל הבדיקות ישחררו לי את הכסף ששמרו כפיקדון. לא שחררו ולא כלום. עבדו עלי בעיניים. עכשיו אני מתפתל מול חברת האשראי בשביל לסדר את העניין".
הרשת בישראל סוערת
לאחרונה הועלו בפייסבוק פוסטים בהם מתארים הישראלים שנפשו בדובאי ושכרו רכב דפוס פעולה דומה, כאשר השוני בין המקרים הוא בסכום הכסף 'שעקצו' לכאורה סוכנויות ההשכרה. כך למשל, מספר בחור כי שכר פרארי ונעקץ באותה השיטה ב-8,000 דולר. לדבריו רק אחרי סבב שיחות ודיונים, פקסים והתערבות של המשטרה המקומית בדובאי, נאותה החברה להחזיר לו סכום חלקי. "הם טוענים כי קיימת פגיעה בחלק התחתון של הרכב, אבל אני מוכן ללכת גם לפוליגרף אם צריך – הרכב לא חטף שום מכה ושום זעזוע בפרק הזמן שהיה ברשותי. כלום".
קחו אחריות
הטענות להתנהגות מחפירה מגיעות גם מכיוונם של האמירתים. אלה טוענים כי הישראלים נוהגים בצורה שאינה הולמת וגם אינה מקובלת. איברהים, בעל סוכנות להשכרת רכב מקומית בדובאי מספר על מפגשים שהסתיימו בטון צורם. "אני בענף 10 שנים. משכיר רכבים לתיירים מכל העולם. אבל התנהגות כמו שקבלתי מהישראלים – לא ראיתי בחיים שלי. אתן לך דוגמא: חבורה של 4 צעירים ישראלים שכרה ג'יפ, אחרי שעתיים הם מתקשרים אלי ומספרים לי שהג'יפ התהפך במדבר. לא התרגשתי. הגעתי לשטח והם התחילו לצעוק עלי שהרכב ששכרו לא היה תקין ובגלל זה היתה תאונה. וזה לא נכון. שום תייר לא התפרע ככה. הזמנתי משטרה שהגיעה למקום והרגיעה אותם. למזלם הם לא נעצרו כי ריחמתי עליהם".
מקרים שמצביעים על חוסר תרבות משווע מצד ישראלים לא חסרים מסתבר, והאמירתים מנסים לגלות הבנה מול הזלזול הבוטה והתגובות המקוממות, אבל עד גבול מסוים אומר איברהים: "חבורה אחרת שנכנסה אלינו לקחה ג'יפ של מרצדס והזהרתי אותם מלכתחילה, הצבתי בפניהם תנאי ברור -בבקשה אל תאכלו ברכב. הם בחרו שלא למלא אחר בקשתי והחזירו אותו כשהוא נראה כמו פח זבל. לא האמנתי למה שראיתי. באמת גועל נפש. התנהגות שלא ראיתי אף פעם".
אל תהיו תמימים
חלק ניכר מקרב הישראלים שנעקצו, מספרים כי שכרו את הרכב מסוכנות קטנה. "מאיפה אני יודע אם הסוכנות קטנה, גדולה או בינונית, לכולן יש אתר אינטרנט יפה וחלק מהסוכניות הגדולות לא משכירות את הרכבים החזקים באמת", מספר אלון. לדברי אלעד רון, ישראלי שעוסק בתחום השכרת הרכבים בדובאי, הישראלים פשוט מסרבים להתנהג בצורה בוגרת: "הבעיה הגדולה שהישראלים מתווכחים על כל שקל ומסתכלים רק דרך החור של הגרוש. יש לא מעט מתווכים ישראלים שעוסקים בהשכרות רכב מדובאי שלא יעקצו ישראלים אחרים. גם סוכנויות השכרת הרכב הגדולות, אף אחת מהן לא תעקוץ. עדיף לשלם עוד כמה שקלים ולהיות רגוע ובטוח, מאשר לחסוך 500 דירהם ולשלם אחרי זה 5,000. לא מבין את הגישה שלהם".
המשטרה לא עושה הנחות
אם בסיכונים מדובר, כדאי שתפנימו היטב כי השוטרים בדובאי, על סוללת רכבי העל המיירטים שלהם, אינם מחזיקים במנטליות ישראלית, והאפשרות שלכם להיחלץ בלא כלום ממפגש עם רשויות החוק בעקבות נהיגה ביריונית או ביצוע עבירה כזו או אחרת - שואפת לאפס. אחת האזהרות שמוטב לאמץ היא האיסור על נהיגה תחת השפעת אלכוהול. הקנס, שעלול להסתכם צפונית ל-18 אלף שקלים, אותו שילמו כמה וכמה ישראלים עשוי להיות הצרה הקטנה שלכם, שכן אם תתווכחו מול כוחות האכיפה, קיים סיכוי גדול שתמצאו את עצמכם במעצר.
סיכון נוסף שיש להמנע ממנו הוא הניסיון לחסוך כסף ולא לרכוש כיסוי לנזקי גוף. עו"ד אסף ורשה, מומחה לדיני ביטוח ומבכירי עוה"ד בישראל בתחום הנזיקין, מסביר כי מרבית הפוליסות אינן נותנות מענה ביטוחי לנזקי גוף שנגרמים ליושבי הרכב או לנהג. לפיכך, ניתן לרכוש תמורת תשלום נוסף ביטוח תאונות אישיות (PAI) בתחנת ההשכרה. לחלופין, ביטוח הנסיעות לחו"ל שנותן מענה למקרה של פגיעה פיזית כתוצאה מתאונת דרכים וניתן להגדיל את סכום הכיסוי תמורת תשלום נוסף.
לדבריו, טעות נוספת 'וטראגית' שאתם עלולים לשלם עליה ביוקר היא היתר ללא מורשה לנהוג ברכב: "עלות ההשכרה מחושבת גם בהתאם למספר הנהגים המורשים לנהוג ברכב, כאשר הפער יכול להגיע גם למאות שקלים ליום, כתלות בגיל הנהג הצעיר. פוליסה שמוגבלת לנהג יחיד יכולה להתברר כטעות כאשר מדובר על טיול שמשלב נהיגה למשך שעות ארוכות. היה ובחרתם לחסוך - אסור בתכלית האיסור לאפשר לנהג שלא מורשה לנהוג" אומר עו"ד ורשה. בנוסף לכך הוא מעיר, "תאונה בנסיבות כאלה, תוצאתה חמורה - אי מתן כיסוי ביטוחי. או במילים אחרות, אתם בבעיה קשה מאוד".