קיה ספורטאז' (צילום: רונן טופלבררג) (צילום: ספורט 5)
קיה ספורטאז' (צילום: רונן טופלבררג) | צילום: ספורט 5
סיכול גניבת רכב מסוג קיה שנמלט מחניון תת קרקעי (צילום: צוות איתורא (צילום: ספורט 5)
סיכול גניבת רכב מסוג קיה שנמלט מחניון תת קרקעי (צילום: צוות איתוראן) | צילום: ספורט 5

חברת איתוראן, המתמחה במיגון כלי רכב מפני גניבות, מפרסמת את ממצאיה מהשנה החולפת בתחום גניבות הרכב. מפילוח הנתונים, עולה כי במהלך 2020 נגועת הקורונה, חל גידול ניכר במספר הניסיונות לגניבת מכוניות ביחס לאשתקד. בחברה מייחסים זאת לשיתוק המשק והמצב הכלכלי, והתחזית היא שבשנת 2021 אחוז מקרי הפשיעה הכללי יגדל בשל האבטלה, ובמקביל לכך תחול עליה נוספת בתחום עבירות רכוש-רכב.

כדי לקבל תמונת מצב מפורטת, ביצעו איתוראן מחקר פנימי בקרב 600 אלף כלי רכב במטרה להבין מהו מוקד המשיכה העיקרי של העבריינים. על פי הנתונים שפורסמו, נמצא כי הסגמנט המבוקש ביותר על ידי הגנבים הוא ג'יפונים, קרוסאוברים ו-SUV, עם נתח של 32% מכלל הגניבות.

שיטות הפריצה הנפוצות ביותר אינן מפתיעות: ב-60% מהמקרים מדובר בגנבים ששמו ידם על מפתחות המכונית, ב-14% השתמשו הגנבים בפריצה למחשב המכונית באמצעות חיבור ה-OBD (שקע התקשורת המרכזי), ב-13% נקטו בשיטה אלימה, ב-10% מהמקרים העמיסו הגנבים את הרכב על גרר ונמלטו מהמקום וב-3% מהמקרים הרכב נלקח מבעליו בצורה כזאת או אחרת או שהמפתח הושאר ברכב.

מבחינה גאוגרפית, עולה כי שליש מהגניבות מתרחשות בגוש-דן. אחריה אזור השרון עם 24%, הדרום 15%, השפלה כ-10%, ירושלים 8%, הצפון 7% ויהודה ושומרון כ-4%. בחברה מוסרים כי במהלך שנת 2020 ניסו הגנבים למלט את המכוניות לכוון שטחי הרשות הפלסטינית - טול כרם, רמאללה וחברון. עוד עולה, כי הכנופיות המאורגנות מנסות לאתר פרצות במחסומים ובגדרות ההפרדה כי להבריח כלי רכב, וזאת בשטחים הסמוכים לרמאללה וגם לקילקיליה, בין היתר.

סיכול

בממוצע, מסכלים כוחות האיתור והאכיפה של איתוראן כ-130 גניבות רכב בשנה, ומאז הקמתם ב-1995 מנעו 30 אלף גניבות רכב בהיקף של מילארדי שקלים בודדים. במהלך שנת 2020 ביצעו החוליות 120 סיכולים בשטחים שונים בישראל, או בתרגום לכלי רכב - מעל 9,000 מכוניות בשווי כולל מוערך של 840 מיליון שקל. החברה מגייסת מדי שנה פתרונות מעקב מתוחכמים יותר וכיום נעזרת ברחפנים ומצלמות מתקדמות מסוג LPR (זיהוי לוחיות רישוי) בקרב כ-80 חוליות.