עונת 2020 הייתה עונה קצת מוזרה עבור המוטו GP, אליפות מרוצי האופנועים, כמו רוב ענפי הספורט. אליפות מקוצרת של 14 סבבים במקום 20, צפופה בתאריכים ושני מרוצים בחלק מהמסלולים, הכל כדי לקיים אליפות תחת ההשפעות הקשות של נגיף הקורונה. האליפות העולמית נשארה באירופה, סגרה שעריה לא רק עבור קהל האוהדים, אלא גם דרשה קיצוצים בכוח האדם שעובד בתוך הפאדוק, שאלו הם המוסכים ומאחורי הקלעים של המסלול.
התוצאה? אליפות מותחת עם תשעה מנצחים שונים, ביניהם חמישה רוכבים שזו הייתה הפעם הראשונה עבורם ברמה העולמית. חסרונו של מארק מארקז, אלוף העולם שש פעמים בקטגוריה הבכירה, כתוצאה מפציעה שהסתבכה כבר במירוץ הראשון, טרפה את הקלפים וסיימנו עם אליפות של סוזוקי לראשונה מזה שני עשורים וג'ואן מיר, רוכב צעיר בעונתו השנייה, אשר אף אחד לא סימן כמועמד לאליפות כאשר הרמזור התחלף לראשונה ביולי אשתקד, כאלוף העולם.
גם העונה הנוכחית אשר תוזנק בסוף השבוע במסלול לוסייל אשר בקטאר מתחילה תחת שינויים אשר מחייבת המגפה העולמית. רובם הגדול של הרוכבים, חברי הצוות, עובדי הקבוצות והעובדים בארגון האליפות חוסנו במתנה מהרשויות הקטאריות. בהסכם בין קטאר לבין מארגני האליפות העניקו הרשויות את האפשרות להתחסן וההערכה היא שכ-75 אחוזים מהפאדוק יהיה מחוסן בשבועות הקרובים. המהלך הזה התאפשר מאחר ובאופן חריג כל המבחנים המקדימים של העונה נערכו השנה רק בקטאר אחרי איסור כניסה למלזיה ממדינות כמו איטליה וספרד, ממנה מגיעים רוב הרוכבים והעובדים באליפות, ודחייה של הסבב האמריקאי והארגנטינאי שהיו אמורים להיערך בחלקה הראשון של האליפות, מה שאילץ לקבוע סבב נוסף בקטאר שבועיים ברציפות.
כעת לוח המרוצים מונה 19 סבבים, שניים מהם כאמור מרוצי לילה בקטאר, אך אחריהם האליפות נראית רגילה מבחינת מיקום ותאריכים עם 12 סבבים באירופה ואחריהם אם תתאפשר חזרה לאסיה, אוסטרליה ואולי לארה"ב וארגנטינה, המירוצים שכרגע נדחו. הפאדוק והרוכבים התרגלו מהר למכשולים שהעמידה מולם המגיפה ולמרות, ואולי דווקא בגלל עוצר בפיתוח מנועים, נראה שהעונה שבפתח עומדת להיות צפופה בזמנים וסוערת עוד יותר.
למעט הקבוצה שזכתה באליפות, קבוצת סוזוקי אקסטאר ושני הרוכבים שלה ג'ואן מיר, אלוף 2020 ובן קבוצתו אלכס רינס, כל שאר הקבוצות עברו שינויים וריענון. ולנטינו רוסי, לראשונה מאז תחילת הקריירה באליפות העולם, ירכוב עבור קבוצת לווין, כלומר לא עבור הקבוצה הרשמית של ימאהה. זהו אמנם צעד לאחור עבור אלוף העולם תשע פעמים (שבע מתוכם בקטגורייה הבכירה) אך אולי דווקא הקבוצה הקטנה יותר, החלפת חלק מהצוות העובד לצידו ובן קבוצה שהוא בן טיפוחיו, אך גם חבר קרוב, יכול לתת לאגדה המוטורית את הדחיפה שהוא צריך.
פרנקו מורבידלי, אשר נמצא בצידו השני של המוסך של פטרונס ימאהה, סיים את העונה הקודמת כסגן האליפות עם שלושה ניצחונות, ומסומן כאחד המתמודדים על האליפות. אך מורבידלי מקבל מימאהה, כמו בשנה שעברה, רק את הדגם הקודם של ה-M1 ועדיין לא ברור אם כמו בעונה הקודמת זהו חסרון או יתרון עבורו. בקבוצת המפעל של ימאהה ירכבו מאווריק ויניאלס ופאביו קווארטררו, ציוות צעיר יחסית של צמד רוכבים שהתקשו לעמוד בלחץ בעונה הקודמת, אך במבחנים המקדימים לעונה נראו מהירים יותר עם הפיתוחים שהביא היצרן היפני למסלול.
גם דוקאטי הביאו דם חדש אל שורותיהם ושלוש הקבוצות אשר מתחרות עם הדסמוסדיצ'י החליפו את הרוכבים המתחרים עבורם, כאשר היצרן האיטלקי נפרד מאנדראה דוביציוזו עבור ג'ק מילר האוסטרלי. מילר נראה כרגע המתחרה הגדול ביותר של ג'ואן מיר בהגנה על התואר. האוסטרלי התבגר לא רק מנטלית, אלא גם כרוכב על המסלול ומצליח להוציא מ"החיה האדומה" גם מהירות בתוך הפניות, עקב האכילס של היצרן האיטלקי. דוקאטי בחרו העונה גם ביוהאן זרקו הצרפתי ופקו בגנאיה, אשר נראה שעונה זו תהיה עבורם קפיצת מדרגה. לצידם ירכבו על הדוקאטי שלושה רוקיז ביניהם גם אלוף העולם של המוטו 2 אנאה בסטיאניני ולוקה מריני, אחיו הצעיר של ולנטינו רוסי.
בווידאו: היכרות עם אלוף העולם ג'ואן מיר
בהונדה, אחיו הצעיר של מארק מארקז, אלכס, עבר לקבוצת הלויין LCR, אך הוא ובן קבוצתו טאקה נקגאמי יקבלו תמיכה מלאה מהמפעל ביפן. השניים מהווים חיזוק לקבוצת המפעל, עבורה ירכוב פול אספרגארו, שעבר אליה מ-KTM. אספרגארו היה הרוכב הראשון שמצטרף להונדה, מטפס על ה- RC213V ומרגיש בנוח. אחרי ארבע עונות בהן פיתח את אופנוע ה-KTM, הספרדי אוהב את האגרסיביות הנדרשת מההונדה. ומה יקרה בצידו השני של המוסך? עדיין לא ברור. מארק מארקז, שנפצע במרוץ הראשון של העונה שעברה כאשר שבר את זרוע ימין, עבר שלושה ניתוחים מאז. הספרדי סבל מזיהום וקושי של העצם להתאחות ורק לאחרונה קיבל אישור מרופאיו לרכוב על אופנוע אחרי שבעה חודשים. הרוכב הודיע כי לא יתחרה בשני הסבבים הראשונים של העונה וינסה לחזור אל המסלול בסבב השלישי בפורטימאו, פורטוגל. מארקז, שחתום לעוד ארבע עונות בהונדה, יכול עדיין להיות הסוס השחור של האליפות, למרות שיתחיל כבר עם חוב של 50 נקודות אופציונליות בדירוג. כישרון כזה לא הולך לאיבוד, אך הפציעה שלו אינה פשוטה כלל. עד שיחזור, יוחלף מארקז, כמו בעונה הקודמת, ע"י רוכב המבחן של הונדה סטפן בראדל.
ב-KTM התקשו קצת בטרום עונה אחרי שאיבדו את ההקלות בפיתוח בזכות שלושת הניצחונות ושמונה פודיומים במהלך עונת 2020, אך היצרן האוסטרי עדיין יכול להפתיע עם ליין אפ צעיר. באפריליה וקבוצת גרסיני ספגו מכה קשה עם מותו של מנהל הקבוצה פאוסטו גרסיני מסיבוכי נגיף הקורונה לפני כחודש, אך היצרן האיטלקי והקבוצה מביאים אופנוע חדש למסלול וממשיכים לסגור את הפער על שאר היצרנים.
אז מי יהיה אלוף? קשה לדעת. מתוך 22 הרוכבים אשר יתייצבו על המסלול, 16 יכולים לנצח מרוץ וכל אחד מהם יכול לטפס על הפודיום ביום מוצלח. גם בעונת 2021 יהיה קרב לא רק של מהירות, אלא גם קרב מוחות וחוזק מנטאלי כאשר עקביות גם העונה יהיה המפתח לתואר הנכסף.
אם בקטגוריית המוטו GP קשה לצפות כיצד תתנהל העונה, בקטגוריות הקטנוות ה-מוטו 2 (מנועי טריומף זהים, 765 סמ"ק), מוטו 3(250 סמ"ק) ובגביע החשמלי ה-מוטו E עוד יותר מסובך. פערי הזמנים במהלך האימונים המקדימים לעונה היו צפופים מאי פעם עם מספר רב של רוכבים מציגים פוטנציאל לניצחונות והתמודדות על האליפות. במוטו 2 כדאי לשים לב לסם לואס, מרקו בזקי, ארון קנט, ג'ו רוברטס, רמי גרדנר וגם לרכש החדש של קבוצת אמריקן רייסינג אשר בבעלות ישראל, קמרון בובייר אלוף הסופרבייק האמריקאי חמש פעמים. במוטו 3 יהיה קרב צפוף בין רוכבי KTM לרוכבי הונדה בין רוכבים ותיקים יותר כמו דארן בינדר, ג'ון מקפי וחמואה מסייה לרוקיז כמו אלקובה וארטיגס.
כל האימונים, מקצי הדירוג והמירוצים רק ב-SPORT5. מתחילים עם בוא האביב.