מכירת רכב משומש בישראל היא משימה מורכבת שדורשת התמדה, דמיון, וגם כושר פענוח של תופעות סוציולוגיות שלא מתוארות כנראה בשום מקום. בשנים האחרונות, עם הצפת השוק במכוניות משפחתומטיות שנפלטות מציים, חברות, מגרשים ופסולת מוטורית שלא ראויה למאכל חולדות, המסע למכירת המכונית נעשה מפותל ומוביל לעתים למבוי סתום וייאוש. למעשה, תנאי השוק השתנו מקצה לקצה לקצה כך שרף האמון בין שני הצדדים ירד לאפס - המצב הנוכחי פתח מחדש את ערוצי המיקוח למשא ומתן בקרב המוכרים הפרטיים בשל ירידת קרנו של "מחיר המחירון", והעברת כוח המיקוח בסופו של דבר לידיו של הקונה. זאת בעוד המוכר, ברוב המקרים, נאלץ לבצע פשרות במחיר המכירה עוד לפני שהסתיימה שיחת הטלפון הראשונה.
לאדם שרוצה לשמר את שפיותו, הפתרון הנוח ביותר (אבל לא בהכרח הנכון כלכלית או המהימן ביותר) הוא הפקדת הרכב במגרש טרייד אין ושדרוג לרכב אחר, ונדמה שזו השיטה המועדפת על הישראלי הממוצע. מצד שני, "מכונית משומשת" היא מונח שנמצא בסכנת הכחדה בשל אפיקי המימון הרבים לרכישת רכב חדש ולכן רבים ממגרשי הטרייד מתקשים להיפטר מהסחורה אפילו עם "מבצעים לפרק זמן מוגבל". לאור נתונים אלה, ניסינו להשוות באמצעות מנועי המחקר בגוגל את תכיפות החיפושים בין רכב חדש לרכב משומש בישראל, תוך השוואה למילות חיפוש נוספות, והכל תוך חלוקה עפ"י זמנים. התוצאות לפניכם.
בועטים בגוויה
השוואה בין הביטוי 'רכב חדש' ל 'רכב משומש' מציגה תוצאה חד ממדית כמעט: על פי הניתוח, ממוצע החיפושים לרכב משומש ב-12 החודשים שחלפו מגיע לכדי 8 בעוד שברכב חדש גבוה הנתון במאות אחוזים ועומד על 72. המספרים מייצגים עניין בחיפוש ביחס לנקודה הגבוהה ביותר בתרשים באזור נתון ובזמן נתון. ערך של 100 מציין את רמת הפופולריות הגבוהה ביותר שהמונח הגיע אליה. ערך של 50 משמעו שהפופולריות של המונח היא מחצית מהשיא.
גם בליסינג חל שינוי
במקביל לכרסום שחל בביקוש לרכב משומש, מתגלה שינוי נוסף בהעדפות הצרכניות של הציבור בישראל: תופעה נרחבת של נטישת מסלול הליסינג התפעולי ועליה במספר עסקאות ליסינג פרטי. האנליזה של גוגל מבהירה זאת באופן חד משמעי: בעוד שממוצע החיפושים לליסינג תפעולי בין ינואר-דצמבר החולפים התייצב על 29, הממוצע למינוח ליסינג פרטי הינו 56. המגמה משתקפת בבהירות גם בנתוני חברת עוקץ מערכות שעוסקת באספקת פתרונות ממוחשבים בתחום כוח האדם שנמסרו ל'עולם הרכב'. על פיהם, במהלך שנת 2019, חלה ירידה בשיעור של 2% במספר עובדי ההייטק שהמשיכו להתקשר עם חברת הליסינג בהסכם תפעולי, מרמה של 37.4% לרמה של 36.5%. מנגד, על פי נתוני הייטק זון, בשנה החולפת חלה עליה בשיעור של 4% במספר העובדים שבחרו באפיק של ליסינג פרטי ושיעורם מגיע ל - 33.7. על פי נתוני מועדון הצרכנות של ההיטקיסטים, שיעור העובדים שקנו רכב משומש עמד בשנת 2018 על 21.3% ואילו בשנת 2019 - השיעור עומד על 20.7%. כמו כן, מסלול ה-0 קילומטרים רושם עליה קלה בשיעור של כ 1% ועומד בשנת 2019 על 13.2%.
מדוע הליסינג התפעולי ממשיך לאבד גובה כאשר מנגד, המסלול הפרטי רושם זינוק מרשים? הסיבות לכך רבות ומגוונות:
העובדים משלמים עבור הדלק
בניגוד לעבר, יותר ויותר מעסיקים מחייבים כיום את העובדים בתשלום בגין עיסקת הליסינג ולא מעטים, גם משלמים עבור רכיב הדלק. ממשכורתו של העובד נגרע סכום נוסף בשיעור של 2.48% משוויו של הרכב כחדש, להלן שווי השימוש. דגן רונן, מנכ"ל משותף של מועדון הצרכנות הייטקזון מסביר כי תמו הימים בהם הליסינג התפעולי היווה הטבה חד משמעית וגם כל הפינוקים לכאורה של לקיחת הרכב למוסך לביצוע טיפולים, נתפסים כיום כבעלי משמעות מינורית ביחס למחיר שמשולם עבורם.
לא נלאה אתכם בהסברים מורכבים על רפורמה חשבונאית שנכנסה לתוקף בתחילת השנה שעברה, אולם מבחינת סמנכ"לי הכספים, מדובר על כאב ראש לא קטן: התקן שעוסק בהצגת הסכמי חכירה בספרי בית העסק, מאלץ אותם לרשום את הרכבים כנכס במאזן. בשורה התחתונה – עוד הרבה עבודה, שמבחינתם, אפשר ורצוי לוותר עליה. כל רכב שמוחכר בשיטה של ליסינג תפעולי שנגרע מהמצבה, חוסך להם טרדה.
בוא תוותר על הליסינג התפעולי ותקבל תוספת לשכר החודשי"
המשפט הזה נאמר כמעט לכל עובד שנאלץ במהלך השנה לחדש את חוזה ההחכרה של הליסינג התפעולי או לחתום לראשונה עליו. לדברי צבי ליכטצייגר, "מדובר על טקטיקה של החברות להקטנת הוצאותיהן, באמצעות צמצום צי הליסינג, שמייצר תקורות מאוד גדולות. הן בשמחה מצמצמות אותן" .
המאבק בין היבואנים לחברות הליסינג שיחק לידי הצרכן הפרטי
העליה במספר עיסקאות ה-0 קילומטר הובילה לירידה במספר כלי הרכב החדשים שנמכרו, או במילים אחרות – היבואנים ספגו פגיעה כלכלית. אף אחד לא שיער כי הם יבלעו את הצפרדע ללא מענה, ותגובתם כמובן לא אחרה לבוא. לדברי צבי ליכטצייגר יועץ ליסינג לעסקים גדולים מחברת פתרונות אפקטיביים: "במרוצת השנה החולפת ראינו את המשך כניסתם לקודש הקודשים של חברות הליסינג ונגיסה בבשר החי: היבואנים החלו לשווק עסקאות ליסינג, תוך ניצול היתרון המובנה שלהם שגלום בפריסת המוסכים הארצית וביכולת הלוגיסטית שלהם".
בהערת ביניים נציין, כי מאבק הכוחות בין השניים שיחק במידה מסוימת לידי הצרכן, שכן זה נהנה מתחרות עזה יותר ועסקאות ליסינג פרטי משתלמות יותר. כמו כן, ליבואנים יש יעדי מכירות קשיחים שעליהם לעמוד בהם מול יצרני הרכב בחו"ל, והם מתקשים לממשם רק באמצעות מכירת כלי רכב ועסקאות ליסינג תפעולי. "כפועל יוצא", אומר לנו ליכטצייגר, "הם הגדילו את מספר כלי הרכב שנמכרו לחברות הליסינג, שבתורן מנצלות את יתרון הגודל בשביל לספק עסקאות משתלמות יותר ללקוחות הפרטיים".