קצת יותר מחודש חלף מאז שמניית טסלה, יצרנית הרכב החדשנית, הדהימה את המשקיעים בעולם עם זינוק חד ובלתי מוסבר שהביא אותה לשיאים של כל הזמנים ונתן לחברה שווי שוק גבוה משל טויוטה, ענקית רכב מוכחת, רווחית ויציבה. מה נשאר מהעליות הדרמטיות הללו? בואו נצלול לפרטים.
טסלה היא חברה אמריקאית צעירה יחסית המתמחה בייצור מכוניות חשמליות. בשל ההוצאות הגדולות על הקמת פסי הייצור וההשקעות האדירות במחקר ופיתוח החברה רחוקה מרווחיות אשר תושג, לפי הערכותיה, רק בעוד מספר שנים. בסוגריים נציין כי לא מדובר בעניין יוצא דופן בקרב חברות חדשות בכלל ובקרב חברות הייטק בפרט, תחום אשר עימו טסלה רוצה להיות מזוהה. במשך רוב שנת 2018 נסחרה מניית טסלה בטווח שבין 260-350 דולרים למניה אולם לקראת סוף אותה השנה היא החלה לאבד גובה, תהליך שנמשך עד לאמצע שנת 2019 אז הגיעה המניה לשפל של 185 דולרים. משם היא החלה לטפס באיטיות אולם לא הצליחה לשחזר את השיאים של 2018. נקודת השינוי הגיעה בנובמבר 2019 בעקבות ההכרזה על ייצור טנדר עתידי.
העיצוב היה מוזר בלשון המעטה, ההשקה סבלה מפדיחה קשה בעקבות שמשה חסינה שהתנפצה בעת הדגמה של קשיחותה ולא מעט פרשנים טענו שהאפשרות להזמין את הטנדר תמורת דמי רישום מוקדם של מאה דולרים (שאותם ניתן לקבל חזרה) היא תרגיל ביחסי ציבור, אבל המשקיעים הצביעו ברגליים. טסלה החלה בהמראה ששיאה הגיע באמצע פברואר כאשר המנייה נגעה ב-970 דולר. זה גם פחות או יותר הזמן שבו ארה"ב החלה להפנים את העובדה שווירוס הקורונה אינו עניין סיני פנימי וכי הוא צפוי לעשות שמות גם ביתר העולם על כל ההשלכות הכלכליות הנגזרות מכך. מניית טסלה, כמו מניות רבות אחרות, הגיבה בירידות חדות שהחזירו אותה לאזור ה360 דולרים אם כי בסופ"ש האחרון, ועל רקע רכבת ההרים בבורסות, סגרה המניה בשער של 427 דולרים, צניחה של כ-56% בהשוואה לשיא.
חשוב לציין שטסלה אינה לבד והמניות של כל יצרני הרכב בעולם נחתכו בדרמטיות בחודש האחרון. כך למשל מניית טויוטה איבדה כ-18%, מניית ב.מ.וו צנחה כ-30% ומניית GM קרסה ב-48%.