נסו לנחש באיזו מדינה באירופה יש את יחס השימוש הגבוה ביותר במכוניות פרטיות? רגע, לפני שאתם קופצים עם שמות מובנים מאליהם כמו צרפת, ספרד, איטליה או גרמניה ובטח בריטניה, תנסו לחשוב קצת יותר קטן ו..לא, זאת לא ישראל כי אם מדינה אחרת ביבשת אירופה.
אם הגעתם עד כאן וטרם פיצחתם את התשובה אז נסייע לכם בעניין הזה ונאמר כי מדובר בלוקסמבורג, אותה מיני מדינה שנמצאת במפגש הגבולות עם צרפת וגרמניה ותושביה מאוד גאים ביין הריזלינג המשובח שלה וגם במוסדות הפיננסיים שאליהם נוהרים אנשי עסקים מהעולם כולו. שטחה של המיני מדינה איננו גדול אבל התושבים שלה אוהבים מאוד את המכוניות שלהם ומהסקר האחרון שנערך באירופה התגלה כי שיעור השימוש הכולל במכוניות ביחס למספר התושבים בלוקסמבורג הוא מהגבוהים ביבשת ו-48% מכל בעלי המכוניות נוסעים איתן לעבודה ובחזרה מדי יום ואילו 71% נוסעים במכוניות שלהם לעיסוקים אחרים במהלך היום כאשר רק 32% מכלל בעלי המכוניות מעדיפים להשאיר אותן בבית ולהשתמש בתחבורה ציבורית. שיעור המשתמשים ברכבות נמוך אף יותר והוא עומד על 19% בלבד וכל זה במדינה בעלת רמת המינוע (כמות מכוניות לאלף תושבים) הגבוהה ביותר באירופה.
כאמור, שטחה המצומצם של המיני מדינה איננו מאפשר התחדשות חתבורתית והקמת רשת כבישים נוספת לאור הגידול במספר המכוניות של התושבים ושל המכוניות שעוברות במדינה מדי יום. לפיכך, משרד התחבורה של ממשלת לוקסמבורג ערך סקר ובו התגלה כי 40% מהמשפחות במדינה מוכנות לשנות את אורח החיים ולעבור לתחבורה ציבורית. שר התחבורה מאמין כי סבסוד מלא של נסיעה באוטובוסים לתושבי המדינה יועיל וישכנע את האזרחים לנסוע בקווים השונים. מחיר נסיעה באוטובוס בלוקסמבורג הוא 2 יורו וההכנסות למדינה מדי שנה הן 40 מיליון יורו שהם 8% בלבד מהכנסות המדינה. הסבסוד לנסיעה חינם החל בתחילת חודש מרץ ואם התוצאות תהיינה חיוביות, יתכן כי מדינות ומחוזות נוספים ילכו אחרי לוקסמבורג. מצד האזרחים נחסך מחיר הנסיעה, עלות הנסיעה ברכב, העמידה בפקקים ומחירי החניה ולצד כל אלה הקטנת זיהום האוויר.