על פי נתוני חברת פוינטר, העוסקת בפתרונות מיגון לכלי רכב בישראל והשבת כלי רכב גנובים, הרכב הכי פחות מבוקש בקרב הגנבים בשנת 2018 היה בעל מערכת הנעה היברידית. מנגד, אחוז הגניבות הגבוה ביותר בארץ בשנה החולפת עם שיעור של 63% מכלל כלי הרכב שנפלו בידי הגנבים היה בסגמנט הג'יפונים וכלי הרכב הפרטיים הקונבציונליים - אחוז דומה לערכים שנערמו אצל פוינטר בשנת 2017. במקום השני, כלי רכב מסחריים עם 17% - זינוק דרמטי של 40% ביחס לשנה שלפני כן ובמקום השלישי משאיות עם 14% מכלל הגניבות. כלי צמ"ה (ציוד מכני הנדסי) מהווים 3% מהיקף הגניבות וכלי רכב נוספים עוד 3%.
שעות הפעילות הענפות ביותר של הגנבים הן בין 22 בלילה ל-5 בבוקר. אזור המרכז ממשיך להיות הקרקע החמה ביותר עליה משוטטים הגנבים עם 36% מכלל הגניבות - עליה של 12% ביחס לשנת 2017 ואחריו אזור השרון עם 23% - ללא שינוי. במקום השלישי עם ירידה של 35% ל-11% גניבות אזור השפלה ובמקום הרביעי אזור ירושלים והסביבה עם זינוק בשיעור של 10% ל-11%. בקצה הצפוני של המדינה עליה של 12% במספר הגניבות ל-9% ובקצה הדרומי עליה של 11% ל-10% מכלל הגניבות.
בפוינטר עקבו בשנת 2017 אחר שיטה מתוחכמת לגניבת רכב המבוססת על שכפול מפתח "גולם" שבמהלכו מתחברים הגנבים לשקע מחשב הרכב, מקודדים מפתח חדש ומוחקים את הקיים. תופעה זו הייתה נפוצה רק ב-15% מסך הגניבות באותה העת, אולם בשנת 2018 זינק הנתון ל-45% מהיקף גניבות הרכב בישראל. המשמעות היא שאחד מכל שני כלי רכב שנגנבים בישראל נפרצו כך.
שיטה זו היא רק אחת מתוך כמה בארגז ה"כלים" של הגנבים, שכן 25% מכלל הגניבות בוצעו בשיטה אלימה, בין היתר על ידי החלפת מחשב הרכב (ירידה של 50% ביחס לשנת 2017). עוד מתברר, כי חלה ירידה של 11% בתופעת גניבות מפתח הרכב מהבתים ל-15% מסך הגניבות. כ-13% מסך הגניבות הן בידי "מורשה", כלומר אדם שיש בידו נגישות למפתח הרכב והססמא לקודן. שיטה זו נפוצה ב-13% מהמקרים - גידול בשיעור של 18%.
השיטה הכי פחות נפוצה היא שוד וגניבת רכב מונע - 2% בלבד מכלל גניבות הרכב שדווחו על ידי פוינטר.
איך עוקבים אחרינו:
https://www.facebook.com/carworld5/
פייסבוק
https://www.instagram.com/sport5_car/
אינטגרם
https://twitter.com/car_world5
טוויטר
https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634&lang=HE
חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!