אלוף עולם יכול להיות רק אחד ואלונסו זכה באליפות העולם פעמיים, אבל השפעתו על הסבב הייתה גדולה בהרבה מסכום אליפויותיו. תחשבו כמה מעט מזל היה יכול להפוך אותו לאלוף לפחות גם ב 2007 וב 2010. ״לפחות״ כי אלונסו היה מעורב במאבקי האליפות גם בשנים אחרות, אבל די באליפויות הללו שהוכרעו במירוץ האחרון, לא רק להפוך אותו לאלוף מרובע אלא גם אלוף בשלוש קבוצות שונות, דבר שלא קרה מאז פאנג׳יו (אלפא רומיאו, מרצדס, פרארי ומזארטי).
אלונסו בהחלט לא סבל מעודף מזל במירוצים, אבל רבים יצביעו בעיקר על החלטותיו במעברי הקבוצות כגורם העיקרי למיעוט האליפויות שלו. הישארות של אלונסו במקלארן או לחלופין בפרארי הייתה לעניות דעתי מניבה עבורו אליפויות נוספות. כן. אלונסו יכול היה להיות אלוף במקלארן ואפילו בפרארי במקום פטל. למעשה בדירוג הנהגים האישי שלי, פרננדו הינו הנהג היחיד שנמצא ברף אחד עם המילטון, למרות כל ההצלחה של פטל ברדבול. חשוב לי להדגיש שפטל הוא היחיד שהוכיח את עצמו כאיום קבוע על שני אלה ובהחלט נמצא קרוב מאד אליהם. היתרון של המילטון ואלונסו מתמצא לעניות דעתי בחוסן מנטלי וביכולת בתנאים משתנים.
קשה להעריך מה היו עושים העונה המילטון בפרארי ופטל במרצדס, אבל לדעתי, רק לאלונסו יש יכולות בתנאים משתנים ובגשם להיאבק בלי פחד בלואיס ולא פחות חשוב, שליטה עצמית עדיפה על פטל, למניעת כמות הטעויות תחת לחץ. למעשה יותר קל לי לדמיין את אלונסו בפרארי נאבק בהמילטון במרצדס ובפטל ברדבול מאשר לעשות את השמיניות הדמיוניות באוויר הדרושות ל״הצרחה״ (משחמט) בין לואיס לסבסטיאן בעונות האחרונות. הנקודה היא שלדעתי יש סיכוי טוב שאם אלונסו היה בפרארי בשנתיים האחרונות, הוא היה לוקח את האליפות לפחות בעונה האחרונה.
הרגע שבו למדתי להעריך את פרננדו כבן אדם היה דווקא בעזיבה של פרארי! בכיר בסקודריה נתן תיאור של הפגישה המכריעה לגבי גורל פרארי, בה השתתפו מונטיזמלו, מארקיונה, מועצת המנהלים ועוד ובה אלונסו בחר להישאר נאמן למונטיזמלו ולעזוב איתו את החברה. הסצנה תוארה כמו הדחה של אציל יפני כאשר פרננדו בוחר ליפול יחד עם אדונו ולא להישאר. סמוראי.
באותה מידה זכורה לי התקרית בדירוג למירוץ במונזה ב 2006 כאשר אלונסו עם מכונית רנו פגועה עשה את המיטב שיכול היה אבל ממש מתחת לטריבונה ממנה צפיתי, בכניסה לפארבוליקה, האט טיפה את מאסה בפרארי. פרננדו נענש ונדחק במורד הגריד בדיוק ברגעי ההכרעה של האליפות! במירוץ הוא נתן את אחת התצוגות המרשימות שראיתי במונזה, אבל המנוע התפוצץ לקול מצהלות הטיפוזי. אלונסו היה אלוף העולם בסוף העונה.
נדיר לחזות במצב כמו של פרננדו, בו מסיבות פרסונליות, קבוצות דחו אותו למרות שהוא נהג עדיף. מרצדס שמו את כל הביצים שלהם בסל של המילטון ובוודאי שאינם רוצים סיוט נוסח מקלארן 2007. בפרארי מארקיונה וההנהלה הפכו אותו לפרסונה נון גרטה, כך שדרכו נחסמה גם לכל הקבוצות המקושרות, אפילו אם יכלו לשלם את השכר שלו. רד בול עם אסטרטגיית נהגים קשוחה וזה השאיר את פרננדו להחליט בין קבוצות פרטיות או מקלארן כקבוצה הנבחרת של הונדה. ייתכן שאלונסו יכול היה לעשות את המעבר לרנו כמו ריקארדו או במקומו ובכך לסגור מעגל, אבל הוא באמת רוצה להשלים את חלומו לזכות בכתר המשולש (מונקו, לה-מאן והאינדי 500) ונמאס לו להתבזות בפורמולה 1 עם ציוד נחות. הייתי מת לראות אותו עונה אחת במכונית כמו הסאובר או ההאס, אבל למרות פטירתו של מארקיונה, אין דרך חזרה. נשאר לקוות לראות אותו במיטבו נאבק באמת כסמוראי לנצחון באינדי ולא ״מטייל״ כמו בלה מאן האחרון.
הנה דעתו של נייג׳ל רויבק על אלונסו, מלפני שנה כאשר מקלארן הודיעו על המעבר לרנו.
השתדלתי לבחור כמה מהמירוצים הטובים של אלונסו, לאו דווקא לפי הנצחון, אלא איכות הנהיגה והמאבק:
הונגריה 2003 – הנצחון הראשון
אימולה 2005 – המאבק מול שומאכר
סין 2005
יפן 2005 – אחד המירוצים
הונגריה 2006 – הנצחון הראשון של באטן, אבל אלונסו כיכב.
המירוצים ביו-טיוב הם עניין דינמי. הם מופיעים ונעלמים מידי פעם, כך ששווה לחפש שוב אם לא מוצאים פעם אחת. כרגע אני מתקשה למצא כמה מירוצים טובים אחרים של אלונסו, כגון סילברסטון ומונזה 2010 ובמיוחד ולנסיה ב 2012.
אז הסיפור של אלונסו בפורמולה 1 הוא סיפור חמוץ מתוק בסדר הפוך. קריירה שהתחילה יפה ואז פספוס של כמה אליפויות שיכלו כה בקלות להיות שלו, אך לרב שלא באשמתו, חמקו מבין אצבעותיו. אם זה מעלה חיוך מריר על שפתותיו של אלונסו, הרי שזה גורם לי לחוש מועקה, כיצד אינטרסים והכסף הגדול מעוותים את הספורט עד לרמה שבה הנהג הטוב ביותר לא יכול להתחרות באליפות העולם. בהצלחה פרננדו! שתגרום לתחושת הפספוס הזאת אצל כל האינטרסנטים!
הכתבה הזאת הייתה מוכנה עוד לפני המירוץ בדייטונה בסופ״ש האחרון, חכתה להגהה, אבל מי שראה את המירוץ, יכול רק להיאנח, ההפסד של הפורמולה 1 הוא הרווח של הסבבים האחרים בהם אלונסו ישתתף. כתבתי לחברים במהלך המירוץ: ״יש דרג ויש זרג״. כשנהג ברמה של אלונסו מגיע להתחרות באופן משוחרר, הנהגים המקצועיים בסבבים האלה נראים כמו חובבים. גם על מסלול יבש וגם על מסלול רטוב. נכון שבגלל השיטפון הבלתי נגמר המירוץ הסתיים תחת דגל אדום והניצחון הגיע לקבוצה של אלונסו במזל, אבל איש לא יטען שפרננדו לא היה הנהג הראוי ביותר לניצחון בהפרש אדיר. צפו בסיכום ותהנו!
איך עוקבים אחרינו:
https://www.facebook.com/carworld5/
פייסבוק
https://www.instagram.com/sport5_car/
אינסטגרם
https://twitter.com/car_world5
טוויטר
https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634&lang=HE
חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!