פרארי בישראל (צילום: רונן טופלברג) (צילום: ספורט 5)
פרארי בישראל (צילום: רונן טופלברג) | צילום: ספורט 5

בסרטון: פרארי F12

לוקה די מונטזמולו, יו"ר פרארי בדימוס ואחת הדמויות המעצבות של קבוצת הפורמולה 1 של האיטלקים, נשאל במסגרת ראיון לתכנית מוטורית מהי הפרארי האהובה עליו בכל הזמנים? "אם אתה שואל אותי דבר כזה אז טרם פענחת את המסורת של פרארי. אנחנו תמיד מסתכלים קדימה כך שהתשובה שלי לעולם לא תשתנה – הפרארי הבאה, זו שעוד לא הומצאה. המטרה שלנו היא שכל פרארי מיום יציאתה מהמפעל אל הכבישים, תהיה מכונית קלאסית".

האם כל מכונית פרארי הופכת בעל כורחה לקאלסיקה על-זמנית ששומרת על שוויה ואינה מושפעת מכוחות השחיקה? ובכן, תלוי באיזו פרארי מדובר. הרבה תנאים השתנו ב-30 השנים האחרונות בענף הרכב וכן, מכוניות-על כמו למבורגיני, פרארי ופורשה רשמו ירידות ערך חדות בשנות ה-80 כמו כל מכונית אחרת. הסיבות לכך מגוונות, אבל הנימוק המשכנע ביותר טמון ברף הבלעדיות של מכוניות הקיצון ודגמי ההייפר-קאר המופרכים של העשור הנוכחי בהשוואה לזמינותן הנרחבת בעבר.

מנתונים של חברת 'הגרטי' העולמית שעוסקת בשקלול שווין של מכוניות קלאסיות מכל הזמנים, עולה כי בממוצע, מקבץ מובחר של מכוניות-על בנות 30 שנה ומעלה נמכרו במחירי "מציאה" בתחילת שנות ה-2000. כך למשל, יגואר XJ220 – פעם המכונית המהירה ביותר בעולם, שנשאה תג מחיר של 600 אלף דולר ב-1992, נמכרה ב-2001 תמורת פחות מ-110 אלף דולר (קיטון של 82% מערכה). עוד דוגמא בולטת היא פרארי F40. זו נמכרה בשנת 1988 ב-400 אלף דולר, אולם בשנת 1997 ניתן היה לרכוש אותה במחצית מהמחיר הזה. מצד שני, בניגוד ליגואר שמעולם לא הצליחה לשחזר את שוויה המקורי, פרארי F40 תגלגל מעל 1.5 מיליון דולר בימינו.

כמו בכל תחום צרכני מסתתרות יוצאות מן הכלל, אומרים בהגרטי, שתיים מהן – פרארי 288 ו-מקלארן F1 הגדילו את שווין בשוק כמו ישויות נפרדות; פרארי 288 GTO משנת 1985 נמכרה בשנת השקתה תמורת 85 אלף דולרים, אולם לאחרונה נמכרה תמורת 2.7 מיליון דולר, כלומר פי 32 משוויה המקורי.  המקלארן לעומתה – עוד מכונית שניפצה שיאי מהירות ובכלל הכתיבה דור חדש של ביצועים מוערכת כיום ב-10 מיליון דולר, פי 8 משוויה בשנים 1993-1997.

מכונית העל המודרנית

"אם תחטט קצת בקולקציה של מכוניות הקצה משנות הייצור האחרונות, תמצא שכולן שומרות על שווין או מגדילות אותו מיידית", אומר בריאן ראבולד מ'הגרטי'. "יש לכך כמה סיבות: הראשונה היא כמובן היוקרה, בלעדיות - כלומר האפשרות לרכוש אותן כרוכה בחציית שורה של חסמים ולפעמים גם עמידה בתנאים  – אתה מחויב בפני היצרן להחזיק את המכונית ולא לנצל אותה ככלי לעשיית רווחים. הסיבה השניה היא מכסת הייצור; רכבי על מוגבלים במספרם – מה שאוטומטית מזניק את שווים בחוץ בזכות הידיעה שהם יהיו נדירים בעתיד. אתה כבר לא יכול לשבת על הגדר ולחכות; אנשים קונים היום מכוניות על בהזמנה מיוחדת עוד לפני שהן בכלל נחשפות בפני הציבור. זו עשויה להיות ההזדמנות האחרונה שלך להניח יד על מכונית אקזוטית, במקרים מסוימים".   

הגרטי לא סבור שקיימת נוסחה אחידה לכלל מכוניות העל החדישות ושאף אחת לא תחוש כרסום בשוויה; דינה של פרארי 4 נוסעים כגון פרארי GTC4 אינו כשל פרארי סופר נדירה מסדרת ה-FXX. כל מכונית נבחנת לגופה, אולם אין מחלוקת שנוצרים פערים גדולים בביקוש בין כלי רכב כאשר מכניסים למשוואה ביצועים ואטרקטיביות חיצונית, סטטוס המותג בעיני הקהל ואת מספר המכוניות שתיוצרנה בסופו של דבר.  

זוהר ואבי צדיק (צילום: יחצ) (צילום: ספורט 5)
זוהר ואבי צדיק (צילום: יחצ) | צילום: ספורט 5

כמה זה עולה בארץ?

קשה לחלץ נתוני טיפולים מפרארי העולמית או מהשלוחה המקומית 'אוטו איטליה' בלי להיות בפורום הלקוחות. אולם ב'חשב רכב', ניסו לבצע תחשיב "קר" של המספרים עבור המכונית היקרה ביותר של פרארי בישראל, ה-F12  שמחירה נושק ל-3 מיליון שקלים. בה בעת, ביקשנו מהם לגלגל פנימה עלויות אחזקה של מזרטי לבנטה ו-ב.מ.וו 760 כי בכל זאת אתם יודעים, צריך קצת פרופורציות בחיים.  

ראשית כמה ערכים; פרארי F12 נמכרת בישראל תמורת 2.9 מיליון שקלים. היא בעלת מנוע בנפח 6.2 ל' עם תריסר צילינדרים המפיקים 740 כ"ס ו-70.4 קג"מ ב-6,000 סל"ד. היא מאיצה באמצעות תיבת הילוכים אוטומטית שבע מהירויות ל-100 קמ"ש ב-3.1 שניות ועד 340 קמ"ש. צריכת הדלק היא בסביבות 4.5 ק"מ לליטר.

על פי נתוני חשב רכב, ביטוח שנתי, כלומר מקיף ו-חובה נאמד ב-80 אלף שקלים. ביקורים במוסך גם הם לא בדיוק עממיים עם עלויות של עד 35 אלף שקלים בשנה. לכך אתם צריכים גם להוסיף גזירות שמנות של צריכת בנזין בהיקפים של יותר מ-20 אלף שקלים בשנה ואם לא תרחמו על הצמיגים זה יגבה מכם עוד 5,000 שקלים בשנה. ירידת הערך של המכונית איננה מדידה כפי שציינו אך אילו הייתה זו מכונית יוקרה "קונבציונלית" שנבחנת לפי הערכים הממוצעים, היא הייתה מאבדת מערכה קרוב לחצי מיליון שקלים בשנה. בסך הכול, ובהתייחס לכל הנתונים שאוזכרו - הוצאה יומית על פרארי כזו, כולל אובדן ערך, היא מעל 1,800 שקלים, בעוד הוצאה חודשית נאמדת ב-55 אלף שקלים. סה"כ הוצאה שנתית – קרוב ל-650 אלף שקל.

האלפיון העליון

נחזור רגע ל"קרקע". כאמור, ביקשנו לבחון עוד 2 מכוניות יוקרה שעבורן קל הרבה יותר לגלם את ירידת הערך הריאלית ועלויות התחזוקה בהיעדר תקרת ייצור או הגבלות אחרות. בסגמנטים האלו - ולא רק במחוזותינו, הכלל הוא כמעט אוניברסלי: כמה שהם גדולים יותר, כך הם מתרסקים בצורה הרבה יותר ספקטקולרית במחיר המחירון שלהם. נתחיל ברכב הכביש-שטח המפואר של מזרטי;

הדגם היקר ביותר של מזרטי לבנטה בישראל הוא ה-3.0 ל' S. גרסה זו מתומחרת בארץ ב-840 אלף שקלים. מה מקבלים תמורת מחיר קצת דרומית למיליון שקלים? מאחורי הקלשון האיטלקי מפמפם לו מנוע 3.0 ל' ששה צילינדרים בהספק מרבי של 430 כ"ס ו-59.2 קג"מ בחיבור אל תיבת 8 מהירויות אוטומטית. מעמידה, מאיץ לבנטה ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות ועד 264 קמ"ש.

עלויות התחזוקה אינן מופרזות כמו בפרארי, אבל אובדן הערך עדיין צורם – 122,333 שקלים בשנה. לכך תוסיפו פרמית ביטוח מקיף בשווי 23 אלף שקלים בשנה, טיפולים בסך כולל של 15 אלף שקלים בשנה, תחזוקת צמיגים ב-1,900 שקלים בשנה ועלויות דלק בהיקף של 20 אלף שקלים בשנה. בסך הכול, עלות תחזוקת מזרטי לבנטה ב-12 חודשים היא 181 אלף שקלים (כולל אובדן הערך), כלומר מדי חודש 15,000 שקלים וביום אחד - 503 שקלים.

קרוב יותר ל-2 מיליון שקלים אנחנו פוגשים את ב.מ.וו 760 החדשה בגרסתה הארוכה ועם הנעה כפולה. לימוזינת הפאר ממינכן נמכרת כאן ביחידות בודדות, אבל מי שרוכש אותה יודע שלא מדובר במכונית שתהפוך ביום מן הימים לפריט אספנות. תמורת "סטיקר" של 1.75 מיליון שקלים לפני תוספות, תקבלו בתמורה מכונית באורך 5.25 מ', רוחב של 1.90 מ' ובסיס גלגלים של יותר מ-3 מ', שלא להזכיר את כל הטכנולוגיות שהיא נושאת על סיפונה המרווח והחרישי. בחרטום – מנוע 6.5 ל' עם 12 צילינדרים בהספק מרבי של 610 כ"ס והאצה ל-100 קמ"ש ב-4 שניות.  

כמה כסף יגרע מכיסכם ב-12 חודשים? לא מעט. אובדן הערך של המכונית הוא 267 אלף שקלים בשנה. לכך תוסיפו פוליסת ביטוח בשווי 45 אלף שקל, טיפולים בהיקף של 20 אלף שקלים, טיפולים בצמיגים בעלות של 2,500 שקלים בשנה ו-עלויות גמיעת בנזין במחיר של 21 אלף שקלים לשנה. סך ההוצאות ליום אחד של שימוש במכונית הזו עומד על 1000 שקלים, או 30 אלף שקל בחודש. היקף ההוצאה השנתית (כולל אובדן ערך) קרוב ל-355 אלף שקלים.

ואם יש לכם ילדים שנוהגים בפרארי

מי מבין הגולשים שמתחזק תא משפחתי עם נערים שברשותם רשיון נהיגה, מוטב לו לדעת כי עלות פרמיית המקיף השנתית תהיה גבוהה יותר. זוהר ואבי צדיק, מבעלי סוכנות הביטוח 'צבר' שמתמחה בין היתר ב-ביטוח רכב  יקר אומרים ל'עולם הרכב': "במידה ומדובר על מבוטח עם עבר ביטוחי נקי ושני נהגים שנקובים בפוליסה, מעל גיל 40, ניתן להגיע לפרמיה של 2.2% מערך הרכב ( שעל בסיס שיעור זה בוצע התחשיב). במקרים אחרים, הפרמיה תחושב על בסיס שיעור של 3%. לצד זאת, בעל רכב שמבקש לכלול בביטוח של רכב זה, ולמעשה, בכל רכבי היוקרה גם נהגים צעירים - צריך לקחת בחשבון כי הפרמיה יכולה לעלות במקרים מסוימים גם לשיעור של עד 5%."

התחשיבים נעשו באמצעות חברת חשב רכב, בהתבסס כי המכונית גומעת מידי שנה 24,000 קילומטר כאשר 50% מנסיעותיה – מחוץ לעיר. מחיר הטיפולים והחלפים מוצג כהערכה. 

איך עוקבים אחרינו:

https://www.facebook.com/carworld5/

 פייסבוק

https://www.instagram.com/sport5_car/

אינסטגרם

https://twitter.com/car_world5

טוויטר

 

https://www.sport5.co.il/articles.aspx?FolderID=7266&docID=299634&lang=HE

חדש: "עולם הרכב" מעכשיו גם בוואטספ שלכם!