הלילה, בערך ב-1:30 שעון ישראל בטמפה ביי, פלורידה, יחל האירוע הגדול ביותר בספורט האמריקאי – סופרבול 43. נציגת ה-AFC, פיטסבורג סטילרס, תתמודד מול אלופת ה-NFC, אריזונה קארדינלס. למדריך הצפיה לפוטבול.
כ-70 אלף צופים יגיעו לריימונד סטאדיום בטמפה ויהיו אורחים במגרשה הביתי של טמפה ביי באקנירס (פיראטים). גולת הכותרת באצטדיון היא ספינת השודדים, 31 מטרים אורכה ו-43 טון משקלה. הספינה יורה כדורי פוטבול ומטח קונפטי בכל פעם שהקבוצה הביתית כובשת, ומציגה אווירת פיראטים אמיתית.
למרות שהמיתון הכלכלי מורגש, מחירי הכרטיסים מרקיעים שחקים. הזולים ביותר נעו באזור ה-1500 דולר, ואילו היקרים סבבו סביב 5 אלפיות. סביר להניח שאם קבוצה מושכת יותר מאריזונה, דוגמת הדאלאס קאובויס או האלופה היוצאת, ניו יורק ג'איינטס (או כל קבוצה אחרת כמעט) הייתה מעפילה למשחק אזי אפילו המיתון לא היה מצליח לשחק תפקיד.
אריזונה קארדינלס תגיע לסופרבול בפעם הראשונה בתולדותיה. הקבוצה הוקמה ב-1898 בשיקגו, תחילה תחת השם "מורגן אתלטיק קלאב". ב-1960 עברה לסנט לואיס שם שהתה עד 1987, עת עברה לאריזונה. 20 שנה לפני שהתחילו לשחק סופרבולים, ב-1947, זכו הקארדינלס באליפות הליגה. זהו הסופרבול הראשון של הקבוצה.
הסיפור המפורסם ביותר מאריזונה הוא הנס של הקוורטרבק קרט וורנר, פעם מעמיס מדפים בסופרמרקט, ועכשיו מטיס כדורים בסופרבול. וורנר 'חזר לתחייה' ובגיל 37 מוביל את הציפורים להופעת בכורה שלהם באירוע הגדול מכולם.
בניגוד לציפורים, הפיטסבורג סטילרס לא זרים למעמד. זהו הסופרבול השביעי של הקבוצה שהוקמה ב-1933, מתוכם זכתה בחמישה. אם תזכה השנה, פיטסבורג תהיה לקבוצה המעוטרת ביותר בהיסטוריה של הסופרבולים. הקבוצה של אנשי המפעלים היא אחת האהודות בארצות הברית. נדיר למצוא קהל אמריקאי רב נודד עם קבוצתו למשחקי חוץ, אך הסטילרס ידועים כאוהדים נאמנים. בכל חור ופינה באמריקה תמצאו אוהד סטילרס. הם נודדים למשחקים במערב ארצות הברית בשיירות של קרוואנים. כותב שורות אלה ראה במו עיניו איך מעל 20,000 פלדות באו למשחק ליגה בסן דייגו, ועם נפנופי המגבות הצהובות המפורסמות שלהם גרמו לשחקנים שלהם להרגיש הכי בבית שאפשר.
הסטילרס פייבוריטים
על הנייר הסטילרס פייבוריטים, וכנראה שלא רק עליו. סוכנויות ההימורים נותנות לקארדינלס 7+. לאריזונה זה רק מוסיף. לקבוצה המסכנה מהמדבר לא נתנו שום סיכוי בתחילת העונה, ובכל שלב ושלב בפלייאוף. כולם טעו. קרט וורנר, לארי פיצג'ראלד והמאמן הראשי קן ווייזנהאנט הוכיחו אחרת, והקארדינלס שלהם העיפו פייבוריטית אחר פייבוריטית בדרכם לטמפה ביי. המהמרים הכבדים עסוקים בחישובים אחרונים. המלצה – אחרי הסופרבול האחרון, בו הג'איינטס הדהימו את הניו אינגלנד פטריוטס שהגיעו לסופרבול במאזן מושלם, אי אפשר כבר לדעת כלום.
שתי הקבוצות מחזיקות בהיסטוריה משותפת. ב-1944, זמן מלחמת העולם השנייה, נשלחו גם שחקני פוטבול רבים לחזית. כתוצאה מכך, נאלצו לאחד את שתי הקבוצות החסרות לכדי קבוצה אחת. הקארדינלס והסטילרס אוחדו, וכינוי האיחוד היה "קארדפיט". האיחוד נכשל, בלשון המעטה, והקבוצה המאוחדת סבלה מעונה מחרידה ומאזן עלוב של 0 ניצחונות ו-10 הפסדים. מקים הסטילרס ארט רוני אמר אז: "זו הייתה הקבוצה הגרועה בהיסטוריה של הפוטבול". לפרשני הליגה ואוהדיה היה כינוי מתאים יותר לקבוצה – "קארפטס" (שטיחים). אחרי עונה, הקבוצות התפצלו.
2.6 מיליון דולר לחצי דקה
על-פי הועדה המארגנת של הסופרבול, עשר התוכניות הנצפות בהיסטוריה של הטלוויזיה היו משחקי סופרבול. מיליארד צופים ישימו ישבניהם על הספה ויחזו באירוע. 232 מדינות וטריטוריות ישדרו את המשחק בטלוויזיה (אצלנו ב-ESPN וב-METV). המשחק ישודר ב-34 שפות,כשעברית לא תהיה אחת מהן. מעל מיליון מכשירי טלוויזיה נמכרו בשבוע שלפני הסופרבול. יותר אמריקאים חוגגים את האירוע הזה מאשר את ראש השנה הנוצרי.
אחד מעמודי התווך של האירוע הנוצץ הוא נושא הפרסום. בסופרבול הראשון, לפני יותר מארבעים שנה, 30 שניות של פרסומת עלו כ-40 אלף דולר. היום, פרסומת של 30 שניות תעלה כ-2.6 מיליון דולר בממוצע. רשת NBC, המשדרת את המשחק בפעם הראשונה ב-11 השנים האחרונות, מסרה כי היו גם מפרסמים ששילמו יותר מ-3 מיליון דולר על ספוט. "בהתחשב במצב הכלכלי, אנחנו לא יכולים להיות יותר מרוצים ממה שהשגנו", אמר דיק אברסול, יו"ר שידורי הספורט של הרשת.
משרדי הפרסום השונים עובדים על הפרסומות במשך חודשים ארוכים לפני המשחק והתוצאות מדברות בעד עצמן. כבר בשנות ה-70 החלו הפרסומות לעניין את הקהל, כשמפרסמים הבינו את ההזדמנות הכלכלית הטמונה בפרסום מוצריהם בזמני צפיית השיא.
שנת 84' תיזכר כשנה המהפכנית בתחום. מאז, הסופרבול הוא לא רק אירוע ספורטיבי, אלא גם חג לכל קופירייטר. חברת "אפל" פרסמה את בואו לעולם של המקינטוש החדש, בפרסומת שערורייתית בתחום המחשבים. ESPN מגדיר את היצירה של "אפל" כפרסומת הסופרבול הטובה בכל הזמנים. בשנת 93' מקדונלדס העלתה פרסומת בה מייקל ג'ורדן ולארי בירד משחקים משחק מטורף של "חיובים". מייקל ולארי מאתגרים אחד את השני במשימות קליעה בלתי אפשריות, וכראוי למייקל ולארי, הכל הולך פנימה. הגדילה לעשות חברת הבירה "באדווייזר", כשלאורך שנות התשעים הציגה פרסומת מאוירת בהמשכים, ה"באדבול", בו בקבוקי בירה מונפשים משחקים פוטבול. בכל סופרבול היה גם באדבול, כשהצופים עוקבים באדיקות אחר התוצאות בשני המשחקים.
כראוי לאמריקאים חובבי 'המסביב', לאחר כל סופרבול העיתון USA TODAY עורך סקר מקיף כדי לקבוע מהי הפרסומת הטובה ביותר. עיון בתוצאות הסקרים מראה שחברת באדווייזר שולטת ללא עוררין, עם 10 שנים רצופות בראש הטבלה.
ואיך אפשר בלי איזו שערורייה קטנה. NBC פסלה לשידור את הפרסומת של "הארגון לטיפול מוסרי בחיות", PETA. בפרסומת נראות דוגמניות שלא לובשות יותר מדי, כשאת גופן מכסים מיני ירקות. המסר של הפרסומת: מחקרים מראים שאנשים צמחוניים נהנים מסקס טוב יותר. הביטול זכה להרבה הדים באמריקה, כשאפילו הבדרנית וופי גודלברג נתנה גרסא משלה לפרסומת, והפילה את כל היאנקים מצחוק.
כל האמריקאים דרוכים ומצפים לראות אילו פרסומות יכבשו את המסך בסופרבול הנוכחי. ישנם צופים רבים שמחכים לפרסומות יותר מאשר למשחק עצמו, והולכים לשירותים בזמן המשחק כדי שחס וחלילה לא יפסידו את הפרסומות.
ברוס ספרינגסטין במחצית
הרבה מים חלפו במיסיסיפי מאז שמקהלת אוניברסיטת אריזונה עלתה להופיע במחצית הסופרבול הראשון, ב-1967. עם הזמן האמריקאים השתכללו גם בתחום הזה, כשהם מעלים את האמנים הגדולים ביותר בעולם לתת הופעות בלתי נשכחות ב-12 הדקות בהן השחקנים מפנים את מקומם. ב-1993 הופיע מייקל ג'קסון, ומאז כל שנה מנסים המארגנים להביא שמות גדולים וחשובים יותר. ומי לא היה שם. האחים בלוז, סטיבי וונדר, פיל קולינס, כריסטינה אגילרה, בריטני ספירס, אירוסמית', בן סטילר, אדם סנדלר, סטינג, פול מקרטני, פרינס. הליגה מסרה שבשנה שעברה צפו כ-150 מיליון אמריקאים במופע המחצית של טום פטי.
זכורה לשמצה הפיטמה המבצבצת של ג'נט ג'קסון בהופעת המחצית ב-2004 ביוסטון. זמן פיטמה של 9/16 השנייה עלה ל- CBS ששידרה את האירוע מעל לחצי מיליון דולר קנס.
את מופע המחצית של סופרבול 43 יעטר ברוס ספרינגסטין, שכבר הבטיח 12 דקות של מסיבה אנרגטית. עיתונים ואתרי אינטרנט הריצו סקרים המנסים לנבא עם איזה פלייליסט יופי ה"בוס" בן ה-59, ובקשות שירים הציפו את כל כלי התקשורת באמריקה. גם שחקן הסטילרס, היינס וורד, לא נשאר אדיש לתופעה ולהופעה: "אני אוהב את ברוס. אני ממש מקווה שהוא ישיר את 'Born in the USA'. יש לו קול נהדר".
לפני שריקת הפתיחה ג'ניפר הדסון תשיר את ההמנון האמריקאי. הדסון הייתה פינליסטית ב'כוכב נולד 3' האמריקאי, אמריקן איידול. כמה שעות אחר כך, ייוולדו כוכבים אמריקאים חדשים.