sportFive1455876 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5

נאסקאר, חברת מירוצי המכוניות האמריקאית, שזוכה לפופולריות עצומה בעיקר בארצות הברית כולל זכויות שידור שנמכרו בשנה שעברה ב-7.7 מיליארד דולר, עומדת במרכזה של סערת ענק, כאשר החברה ספגה תביעה בטענה להתנהלות מונופולית מלא פחות ולא יותר ממייקל ג'ורדן, לדעת רבים הספורטאי הגדול בכל הזמנים, וכיום אחד מ-400 אנשי העסקים העשירים בארצות הברית על פי 'פורבס'.

אז מה הקשר של ג'ורדן ומירוצי מכוניות? ב-2020, אלוף ה-NBA לשעבר והנהג דני המלין, רכשו קבוצת מירוץ, ונתנו לה את השם 23XI. למרות הוצאות הענק בתחום, עשרות מיליונים בשנה, הם חזו כי ירוויחו את הכסף חזרה בהמשך בשל הפוטנציאל העצום של נאסקאר, שבתחילת המילניום האחרון נהנתה מפופלריות שנייה אך ורק לזאת של ה-NFL.

אך כ-4 שנים אחרי, ג'ורדן ושותפו לא מחזירים את ההשקעה. הסיבה, לטענתם, היא התנהלות מונפולית של החברה שמבטיחה הכנסות גבוהות יותר ל-16 הקבוצות הבכירות, או בשפה אחרת - נתח גדול יותר מהעוגה. המו"מ על הסכם חדש נמשך כבר שנתיים, ולפני כחודש דווח כי 13 בעלי קבוצות מירוץ הסכימו לחוזה החדש של הבעלות הוותיקה והישנה. הבעיה? הקבוצה של ג'ורדן וקבוצת מירוץ ישנה, שהיו בחזית המאבק להשיג חוזה חדש, נותרו מבודדות. "הם גרמו להם להיראות מטופשים", נכתב ב'אתלטיק', וזה לא משהו שאתה עושה עם MJ.

 

מהות התביעה כאמור, היא התנהלות מונופולית של קבוצות המירוץ הוותיקות והנהלת נסאקאר, על מנת למנוע תחרות הוגנת וחלוקה בהכנסות, כאשר הטיעונים הם התנהלות לא שקופה ולא הוגנת מול בעלי הקבוצות ועל חשבון המפרסמים, הנהגים והאוהדים. בהודעה מטעם ג'ורדן וקבוצתו נכתב: "כולם יודעים שאני מתחרה נלהב, ושהרצון לנצח תמיד מוביל אותי. אני אוהב את ענף המירוצים והתשוקה של הקהל, אבל הדרך שבה הענף מתנהלת לא הוגנת לכל האנשים שעוסקים בו. המהלך הזה מוכיח שארני מוכן להיאבק למען ענף תחרותי בו כולם יכולים לנצח".

ב'אתלטיק' סיכמו את הדרמה כשכתבו: "עם כל מה שאנחנו יודעים על מייקל ג'ורדן, לא ברור איך מישהו יכול להרשות לעצמו לזלזל בו ככה, ובהחלט יכול להיות שבעלי הענף חפרו לעצמם את הקבר. הענף יכול להשתנות לנצח".