אין מקום בכדורגל העולמי שמעצים באופן בולט יותר את ההבדלים בין קבוצות קטנות לגדולות מאשר ליגת האלופות. שוויון ההזדמנויות שעליו מדבר מישל פלאטיני, נשיא אופ"א, מתבטא בסופו של דבר בניסיון שלו להוסיף עוד כמה נציגות למדינות הקטנות. אבל כשבודקים את שורת ההכנסות, מתברר שיש שוות ויש שוות יותר. הקבוצות שמגיעות מהמדינות הגדולות - ובעיקר אנגליה ואיטליה - מקבלות מאופ"א נתח גדול הרבה יותר ביחס לקטנות, ללא קשר להישגיהן על המגרש.
איך זה יכול להיות? בסופו של דבר אופ"א עושה חשבון פשוט: מדינה שמביאה יותר כסף מזכויות שידור ומגיעה משוק טלוויזיה גדול תקבל יותר כסף. מדינה שמביאה כסף קטן תיאלץ להסתדר עם הבונוסים עבור כניסה למפעל ועוד כמה אירו בודדים מזכויות שידור. קפיטליזם במיטבו.
סתם לצורך הדוגמה, בעונת 2007/08 הודחו ליון וסלטיק בשמינית הגמר. התוצאות שלהן בשלב הבתים היו כמעט דומות, אבל את המפעל סיימה האלופה הצרפתית עם בונוסים של 27.29 מיליון אירו מאופ"א, בעוד שהאלופה הסקוטית נסעה הביתה עם 13 מיליון אירו.
איך עובדת חלוקת הכספים? למה הקטנות תמיד נדפקות? ואיך אפילו בתוך המדינות עצמן אופ"א מחלקת את הכסף באופן שונה בין הקבוצות?
1. כמה "שווה" הטלוויזיה.
ליגת האלופות הכניסה לאופ"א בעונת 2007/08 סכום של 820.3 מיליון אירו. מתוך הסכום האמור 625 מיליון אירו הגיעו מזכויות טלוויזיה (76%), בעוד שהנתח שנכנס מספונסרים במפעל הסתכם ב-187 מיליון אירו (22%). למרות הרצון העז להפוך את ליגת האלופות למוצר גלובאלי הרחק מעבר לגבולות אירופה, הרי שהשווקים עדיין לא מראים נכונות או יכולת לשלם כסף גדול עבור המוצר הזה. 93% מהסכום שמכניסה אופ"א מטלוויזיה בליגת האלופות מגיע ממדינות אירופה. מיתר המדינות בעולם (כולל שווקי כדורגל מתפתחים כמו אסיה וארה"ב) השיגה אופ"א בעונת 2007/08 סכום של 43 מיליון אירו בלבד.
2. איך הולכת החלוקה.
אופ"א מחזירה ל-32 הקבוצות המשתתפות בצ'מפיונס ליג סכום של 585.6 מיליון אירו. אלא שמבחינה "שוויונית" היא קבעה כי רק 52% מהסכום יוקצה עבור בונוסים קבועים מראש עבור הישגים. כלומר, מלבד בונוס של כניסה למפעל והשתתפות בששת המשחקים בשלב הבתים שמסדר לכל קבוצה - לא משנה מאיזו עיר ומאיזו מדינה - 5.4 מיליון אירו, כל משחק "שווה" סכום מסוים קבוע מראש (ניצחון בשלב הבתים שווה עוד 600 אלף אירו, תיקו שווה 300 אלף אירו, ניצחון בשמינית הגמר שווה עוד 2.2 מיליון וכו' וכו').
עם 48% הנותרים (277 מיליון אירו) משחקת אופ"א על פי שיקול דעתה. שיטת חלוקת התמלוגים של אופ"א לקבוצות עבור זכויות השידור (Market Pool) עובדת לפי עיקרון פשוט: ככל שתחנות טלוויזיה ממדינה מסוימת משקיעות יותר כסף בשידורי צ'מפיונס ליג, כך נציגותיה של אותה מדינה במפעל יקבלו נתח גדול יותר מהסכום הכולל. אותו נתח מחולק לאחר מכן בין המועדונים מהמדינה המדוברת, בהתאם לכמות הפעמים שבהן שודרו במהלך העונה.
מנתונים שהגיעו לידי "גלובס", עולה כי המרוויחות הגדולות מהשיטה הזאת הן הקבוצות האנגליות והאיטלקיות. למשל באנגליה, משלמים הערוצים Sky ו-ITV יותר מ-90 מיליון ליש"ט בשנה עבור שידורי הצ'מפיונס. כתוצאה מכך ארבע הנציגות של אנגליה במפעל קיבלו מה-Market Pool סך של 58 מיליון אירו (כ-21% מהסכום הכולל). קצת במפתיע, הקבוצות האיטלקיות שוות לאופ"א מעט יותר כסף מטלוויזיה, והן קיבלו בעונה האחרונה 58.4 מיליון אירו. איך קרה שהאיטלקיות שוות יותר? מסיבה פשוטה, ירידת הערך של הליש"ט ביחס לאירו גרמה לכך שמחירי הזכויות באנגליה הפכו לנמוכים מעט יותר עבור אופ"א שמתמחרת את הכסף באירו.
שוק הטלוויזיה החזק בגרמניה הביא לכך שאופ"א משלמת יותר כסף לשלוש נציגות גרמניות (37 מיליון אירו), לעומת ארבע נציגות ספרדיות בצ'מפיונס (34.9 מיליון אירו).
החלוקה בתוך המדינות גם היא נתונה לשיקול דעתה של אופ"א. מנצ'סטר יונייטד היא הקבוצה הכי משודרת והכי אטרקטיבית בעולם, ולכן מקבלת מבין ארבע הנציגות האנגליות את הנתח הגדול ביותר - 33% ששווים 19.47 מיליון אירו, בעוד שליברפול הסתפקה בנתח של 11% בלבד ו-11.6 מיליון אירו. בספרד העיוות גדול עוד יותר: ריאל מדריד, הקבוצה העשירה בעולם, לא עברה את שלב שמינית הגמר מאז 2004, אבל הפופולריות שלה בעולם תמשיך להעניק לה יתרון על יתר הספרדיות בחלוקת הכספים של אופ"א.
בעונה שעברה קיבלה ריאל 11 מיליון אירו מה-Market Pool למרות ששיחקה רק 8 משחקים בצ'מפיונס ליג (הודחה בשמינית הגמר), בעוד שסביליה שהודחה באותו שלב קיבלה רק 6.7 מיליון אירו. ברצלונה, שמשכה את העונה האירופית עד חצי הגמר, קיבלה מאופ"א סכום כמעט זהה לזה של ריאל (11.4 מיליון אירו).
3. בלעדיות שווה יותר.
יש עוד משהו מעניין בהקשר של שיטת החלוקה של ה-Market Pool: השיטה מבטיחה לקבוצה שמייצגת בלעדית מדינה מסוימת את כל הכסף שמוקצה לאותה מדינה. הדוגמה הטובה ביותר היא הולנד. בעונה שעברה נכנסה פ.ס.וו איינדהובן לשלב הבתים, בעוד שהנציגה ההולנדית השנייה - אייאקס - הודחה במפתיע במוקדמות והותירה את הולנד עם נציגה אחת בלבד. מאחר ששוק הטלוויזיה ההולנדי הוא חזק יחסית, פ.ס.וו איינדהובן קיבלה את כל הסכום שהוקצה לנציגות ההולנדיות על ידי אופ"א - 20.2 מיליון אירו. זהו הסכום הגבוה ביותר שקיבלה קבוצה כלשהי בעונה שעברה מאופ"א מה-Market Pool, וזה כלל לא משנה את העובדה שאיינדהובן אפילו לא הצליחה לעבור את שלב הבתים.
אגב, ההדחה של אייאקס קבעה שאיינדהובן סיימה את דרכה אחרי שלב הבתים עם בונוסים מאופ"א בסך 27.1 מיליון אירו, בעוד שליברפול שהגיעה לחצי הגמר סיימה את העונה האירופית עם בונוס כולל של 26.8 מיליון אירו.
4. המקופחות.
המקופחות העיקריות של השיטה הן המדינות משווקי הטלוויזיה החלשים. באוקראינה וברוסיה יש אולי אוליגרכים והרבה כסף לרכוש שחקנים, אבל רשתות הטלוויזיה לא מוכנות להשקיע כסף בזכויות שידור - מה שמשפיע באופן ישיר על הנציגות שלהן באירופה. אוקראינה ששלחה שתי נציגות בעונה שעברה לצ'מפיונס ליג (דינמו קייב ושחטאר דונייצק) קיבלה בחזרה עבור זכויות טלוויזיה מיליון אירו בלבד - כאשר שחטאר קיבלה מה-Market Pool את הנתח הקטן ביותר: 480 אלף אירו.
ויש גם מדינות שהצמיחה של הכדורגל מורגשת היטב גם בפידבק שהן מקבלות מאופ"א. שוק הכדורגל ביוון מתעורר בשנים האחרונות ורשתות הטלוויזיה מוכנות לשים סכומי כסף שהולכים ועולים עבור הליגה המקומית ועבור הנציגות האירופיות. אולימפיאקוס, הנציגה היוונית היחידה בליגת האלופות בעונה שעברה, קיבלה מאופ"א עבור טלוויזיה סכום של 9 מיליון אירו. זאת בזמן ששתי הנציגות הטורקיות ביחד (בשיקטאש ופרבחצ'ה) קיבלו ביחד מאופ"א 8.2 מיליון אירו.
5. ואיפה אנחנו?
בהמשך לדברים שנכתבו כאן על העובדה שבעונה הבאה יהיה לקבוצות הישראליות קל בהרבה להעפיל לצ'מפיונס ליג עקב שינוי שיטת המוקדמות, הנה שתי דוגמאות לקבוצות קטנות מהיבשת שיוכלו אולי לשכנע את בעלי הבית של קבוצות ליגת העל להכניס את היד לכיס במטרה להיות חלק בכסף הגדול של ליגת האלופות.
דוגמה ראשונה היא סלאביה פראג. שני הניצחונות שהצליחה נציגת צ'כיה להשיג בשלב הבתים, יחד עם הנתח שלה מזכויות שידור (798 אלף אירו), הבטיחו לה 7.3 מיליון אירו מאופ"א אשתקד. ויש גם את הדוגמה של רוזנבורג הנורבגית, שהכניסה 10.7 מיליון מהמפעל - 3.8 מיליון מטלוויזיה והיתר מבונוסים. נתונים שלא כוללים מכירת כרטיסים וספונסרים מקומיים שמוכנים להיכנס בסכומים גדולים יותר בזכות ההעפלה לליגת האלופות.
7.3 מיליון אירו זהו סכום שנכון להיום שווה ערך ל-38.7 מיליון שקל. קרוב מאד לתקציב השנתי של מכבי חיפה, הפועל תל אביב ומכבי נתניה. העפלה ישראלית לצ'מפיונס ליג, ולפחות קבוצה אחת בכדורגל כאן לא תדבר בעונה הבאה על משבר כלכלי וצמצומים.