הרכישה של מיקרוסופט ב-68.7 מיליארד דולר של Activision Blizzard לא הולכת טוב עם רגולטורים במספר מדינות מפתח, כאשר ענקית התוכנה (והגיימינג) צריכה להגיב הן לוועדת הסחר הפדרלית של ארה"ב (FTC), ל-CMA (רשות התחרות והשווקים) בבריטניה, ועוד מספר מדינות בקשר לצורך באישור העסקה. בהגשתה בפני מועצת המנהלים של ברזיל להגנה כלכלית (CADE), מיקרוסופט טענה עוד שסוני מנסה בכוונה לדכא את צמיחת שירות הגיים פאס של מיקרוסופט על ידי עיסוק במהלכים אנטי-תחרותיים בנוגע לשירותי המנויים של החברה.
כפי שטוענת מיקרוסופט, סוני מעכבת באופן פעיל את צמיחת השירות על ידי תשלום לאולפני פיתוח על מנת למנוע ממפתחים להוסיף תוכן בגיים פאס ובשירותי מנויים מתחרים אחרים, על פי מסמכים שהוגשו לרגולטור הברזילאי. מיקרוסופט אפילו הרחיקה לכת והזכירה את ארבעת המשחקים שסוני רוצה להשאיר כבלעדיים לפלייסטיישן. המשחקים האלה הם ה-Final Fantasy VII Remake , Bloodborne ובנוסף, Final Fantasy XVI , והחידוש של Silent Hill 2.
למרות שמשחקים כמו הגרסה המחודשת של FFVII הם תחת בלעדיות זמנית. הם בדרך כלל פשוט הולכים למחשב האישי תחת פלטפרמות כגון Steam או החנות של Epic, אבל בחיים לא יגיעו לאקס בוקס. Final Fantasy XVI הוא ללא ספק הדוגמא הטובה ביותר מבין רביעת המשחקים. זהו משחק פופולרי מזיכיון עם מיליוני מעריצים ברחבי העולם. למנוע מהמשחק לא רק להשיק באקס בוקס אלא אף פעם לא לצאת לקונסולה, וזה ללא ספק מגבה את הטיעון של מיקרוסופט.
MS has already told CMA that Final Fantasy VII Remake cannot be released on Xbox. This is because Sony has signed a "Xbox exclusion" agreement with some third-party publishers for several games including FF VII Remake.https://t.co/g5URqGI2HA https://t.co/jbk6hXoQej pic.twitter.com/caChLDNkrH
— Xbox News for Koreans - 네이버 Xbox 정보 카페 (@KoreaXboxnews) December 22, 2022
מיקרוסופט מצידה מתנהלת בצורה דומה. הרי החששות של ה-FTC עם רכישת אקטיוויז'ן באים בעקבות ההחלטה של מיקרוסופט להפוך כותרים כגון Starfield ו-Redfall יחד עם עוד כותר עתידי בלעדי לשירותי אקס בוקס למיניהם ולמחשב. עם זאת, מיקרוסופט הצהירה בתגובתה שהיא תמשיך לתמוך בכותרי Bethesda מרובי פלטפורמות כגון Fallout 76 ומיינקראפט. לפי מיקרוסופט, המניע העיקרי לרכישת אקטיוויז'ן הוא לא רק בשביל משחקים כמו קול אוף דיוטי, אלא להתחבר לשוק המשחקים הנייד הענק עם King המפתחת את משחקי הנייד הפופולרי Candy Crush.
מצד סוני, חלק מהתלונות של התרכזו בעובדה שסוני חוששת שזיכיון רווחי כמו קול אוף דיוט יהפוך לבלעדי ויפגע בהכנסות החברה. מיקרוסופט התנגדה וענתה שסוני היא מובילת שוק ברורה, והיא צריכה להפסיק "לבכות" על כך שהיא לא עושה את זה בעצמה. עוד נטען מסוני, סדרת קול אוף דיוטי נמצאת קטגוריית בפני עצמה, וזה נכון מבחינה כספית. מכיוון שעתיד סדרת המשחקים כמוצר רב פלטפורמות הוא הנושא המרכזי בבדיקה של הרגולטורים העולמיים, מיקרוסופט אמרה השבוע שהיא הציעה לסוני חוזה מחייב ל-10 שנים המאפשר לסוני לקבל כל כותר חדש בסדרה ביום שהוא מגיע לאקס בוקס. סוני כמובן, התנגדה.
עסקת מיקרוסופט-אקטיוויז'ן צפויה להסתיים עד יוני 2023, עד לאישור הרגולטור, וככל הנראה, מלחמת ההתשה הזו בין שתי החברות לא תיגמר עד אותו תאריך. אחרי מספר שנים שבוא חברות הקונסולה התנהגו בצורה "מכובדת" אחת לשנייה. כל מה שצריך הוא ניצוץ קטן של וויכוח כדי להחזיר את מלחמת הקונסולות בכל הכוח. המפסידים היחידים פה הם משתמשי הקונסולות, שהם לא בעצם מפסידים כלום כי הם כבר רגילים לכאלה פעולות משתי חברות הקונסולות כבר שנים. אותם גיימרים ככל הנראה בחרו את הקונסולה האהובה עליהם, עם זה בגלל נוסטלגיה, העדפה של המערכת והשלטים, או פשוט משחק ספציפי שהיו לשחק. לסוני יש מגוון של כותרים כאלה, אצל מיקרוסופט הם עדיין בתנור.
לשחקני המחשב האישי אין צד כי ככל הנראה, הם יוכלו להשיג את אותם משחקים בלי בעיה, ודרך מספר פלטפורמות במחשב. חברת סוני כבר הודיעה כי היא תשחרר משחקים בלעדיים שלה אל המחשב, האולם, לא ביום ההשקה של המשחק. מיקרוסופט עם מערכת השליטה על עולם ה-PC מבחינת מערכת הפעלה,
כמובן שתמשיך לשחרר משחקים, במיוחד עם השיתוף הפעולה והמעניין בין החברה לבין Valve ופלטפורמת סטים. חברת Epic ניסתה להכניס את המלחמה הזו לתחום המחשב האישי, ולמרות הצלחה יחסית, יותר ויותר חברות מעדיפות לוותר על התשלום ועל הבלעדיות לפלטפורמה. דוגמא טובה היא טקס פרסי הגיימינג שחשפו משחק בלעדי יחיד ל-Epic, בזמן שעשרות אחרים יוצאים ביחד לסטים או רק לסטים.