לראשונה מזה תקופה ארוכה, הגיע מיץ' גולדהאר לדבר עם התקשורת. אומנם בזום, אבל לאור הסיטואציה זה מובן בהחלט. את המסרים שעלו במצגת, העברתי לחבריי יום לפני בקבוצת הוואצ'אפ שלנו. תצטרכו להאמין, אבל באמת שמסרים של תמיכה במערכת, תמיכה בישראל, עטיפה מהודקת לנראטיב ומיצוב כבעלים מוביל, היה אפשר לנחש מראש. כתמיד, מערכת יח"צנית מהודקת תביא את הדברים כפי שהביא אותם.
אולם כשצוללים פנימה אפשר לזהות את העקרונות שמלווים את המותג מיץ' גולדהאר בפעילות שלו כבעלים של קבוצת כדורגל ישראלית.
עיקרון ראשון – הפרדה בין המותג גולדהאר למותג מכבי.
הדבר הכי נכון עבור בעלים בסיטואציה כזו היא לבנות לצד המותג הספורטיבי את המיתוג האישי במנותק מהמועדון. המותג האישי מבוסס על תרבות ניהול, ערכים, 100% לא ישראלי והצגת הפעילות בקבוצה כפעילות פילנתרופית.
לכן דרך אגב, הפעולה שבה התנתקה מכבי של מיץ' מהאירוע שבו שחקנים מובילים בקבוצה ביצעו את מה שביצעו היה ברור. מיץ' ניתק את עצמו מהאירוע וניתק את מכבי מהאירוע, הניתוק לא היה מקביל, המיצוב האישי גדול מהמיצוב של המועדון שבו קרו הדברים.
עיקרון שני – בריחה מכישלונות
השתיקה התקשורתית הקבועה מובילה לסיטואציה ברורה. במועדון כדורגל יש הפסדים ויש ניצחונות, יש שנים טובות ויש שנים רעות, יש משברים ותקלות, מיץ' גולדהאר לעולם לא ייתפש כמו בעלים אחר של קבוצה שיושב ביציע, מתעצבן אחרי גול או רחמנא ליצנן מגיב בסושיאל.
כאשר הקבוצה כושלת זה לעולם לא יידבק לבעלים, כאשר הקבוצה מסוגלת לייצר חוויה חיובית של הצלחה (זכייה בתארים) או דרך חדשה (הצגת מאמן חדש) – אז נראה את גולדהאר, אומנם בסביבה סטרילית ומהונדסת, אבל נראה.
עיקרון שלישי – מעורבות גבוהה מאוד מאחורי הקלעים
כל האינדיקציות שיוצאות ממכבי הם שגולדהאר מעורב בפרטים הקטנים: מאשר החתמות, בוחר אנשים, יורד לפרטים בהתנהלות השוטפת, זה מאוד דומה להתנהלות של יענקל'ה שחר במכבי חיפה, אבל בעוד שאצל שחר כולם יודעים ומבינים את זה, אצל גולדהאר זה תמיד יהיה מאחורי הקלעים.
אם ההחתמה טובה, מיץ' אישר, אם ההחתמה לא טובה, יש צוות ניהולי. למכבי יש מנהל מחלקת כדורגל שלא בוחר לבד את המאמן. את המאמן בוחר הבעלים בעזרת כוורת מצומצמת, אבל בניגוד לניסנובים או לאלונה או לאייל סגל, שם ההתערבות המקצועית זוכה לביקורות שליליות, במכבי היא מוחבאת, לקבוצה עם הצוות הניהולי והמקצועי הכי גדול בישראל אין באמת יכולת להסביר את העיכובים הקבועים בכל חלון העברות בעומס ניהולי של הבעלים, מלבד העובדה שהבעלים בסופו של דבר מנהל מקצועית את המועדון.
עיקרון רביעי – תקשורת מתמסרת
במכבי ת"א יש מערכת תקשורת חזקה. היא שומרת על המועדון, למרות שיש הדלפות ויש ידיעות, אך בכל הקשור לבעלים, היא מגינה עליו בצורה חזקה. מסיבת העיתונאים הייתה הכל חוץ מתקשורת נשכנית: השאלות היו מלטפות, המסרים התמקדו בחיובי ומסרים מכובסים ויח"צניים הפכו לכותרות. המערכת הסגורה מסוגלת למדר את מי שיכול לפגוע במותג.
גם פה אני מזהה קווים מקבילים עם מכבי חיפה ושחר. אפשר לראות מערכת דומה ואת התקשורת החיפאית מחליפה תקשורת ארצית, אי אפשר להשוות לנשכנות התקשורתית שמלווה כל בעלים אחר בליגה ודרך אגב מרחיקה אנשי עסקים רבים, שפוחדים לפגוע במותג ובעסקיהם כתוצאה מההתנהלות הזו.
עיקרון חמישי – העוצמה הפיננסית
בסופו של דבר הפרמטר הכי משמעותי בהצלחה של גולדהאר במכבי מגיע מהיכולת הכספית. למכבי יש הן תקציב ענק ביחס לתחרות ויש לה תקציב עיקבי וקבוע, זה דבר אחד להוציא הרבה כסף בעונה בודדת ודבר אחר לבנות מערכת שכבר 13 שנה נהנית מיתרון תחרותי עצום.
בשנים האחרונות אחרי שמנגנוני ההוצאה נופחו באופן היסטורי והיסטרי מעל כל פרופורציה, הגיע העונש ואיתו הגבלות הפייר פליי. למזלה של מכבי, ההשקעה העצומה בשנים הקודמות הובילה למצב שבו סגל הקבוצה היה עשיר בשחקנים (שחקני בית שגדלו במערכת נוער והשאלות יקרה להחריד) ומצב הניקוד האירופאי היה מעולה (תוצאה של הישגים שהגיעו מעוצמה פיננסית) ומכבי כארגון יכולה לבצע התאמות לענישה היחסית נוחה.
היא גייסה מבעל הבית חסות לחברה שלא פעילה בישראל, היא הורידה הוצאות וניצלה את המעבר לבלומפילד המחודש והמעבר של אירופה למפעל נוח כדי לצלוח את זה, אבל כנראה שהקיצוץ היה מוגזם.
עכשיו כשברור שנעשו טעויות מקצועיות, מכבי תיאלץ לפתוח את הכיס ובגדול, ויש לה את היכולות. מיץ' גולדהאר צפוי להשקיע סכומים גדולים כדי לחזור לעמדת המובילות, כן, מזכיר את החזרה של מכבי חיפה לקדמת הבמה דרך שורה של השקעות, למיץ' גולדהאר יש את היכולת לתקן תוך כדי תנועה טעויות בזכות עוצמה פיננסית.
הכותב הינו חבר פאנל בפודקאסט צבע אדום, פודקאסט אוהדי הפועל ת"א