ליגת האלופות של אופ"א, טורניר הכדורגל היוקרתי בעולם, לפחות ברמת הקבוצות, שחזר השבוע לאחר פגרה לשלב שמינית הגמר, לא נפגע מהמשבר הכלכלי, להיפך.
הרווחים של אופ"א מהמפעל הגיעו בעונה שעברה לשיא של 1.55 מיליארד דולר מזכויות שידור וספונסרים, שיתחלקו בין הקבוצות המשתתפות. מדובר בעלייה של 33 אחוז מהשנה שעברה.
לפי חישוב אחר, פרי מחקר שעשתה אחת הספונסריות המרכזיות של ליגת האלופות, חברת "מאסטרקארד", ההשפעה של המפעל בשנת 2009 על הכלכלה האירופית נאמד בכ-6 מיליארד יורו.
לעלייה בסכומים שאופ"א מחלקת עבור ההשתתפות יש חלק בנתון, כשרוב הכספים מגיעים מזכויות שידור, חסויות, פרסום, מכירת כרטיסים, הימורים וחבילות נסיעות לאוהדים.
כל מועדון שמשתתף בליגת האלופות מקבל מענק של 3 מיליון יורו, כאשר עלייה לשלב הבתים מזכה בבונוס של 2.4 מיליון יורו. ניצחון בשלב הבתים שווה 600 אלף אירו ותיקו 300 אלף יורו. העפלה לרבע הגמר תזכה ב-2.5 מיליון יורו, חצי גמר שווה 3 מיליון יורו, ההשתתפות בגמר מבטיחה 4 מיליון יורו ואילו זכייה בגביע תלווה בבונוס נוסף של 7 מיליון יורו.
בנוסף לכך מעבירה אופ"א לקבוצות 481 מיליון דולרים עבור זכויות השידור, עלייה של 91 מיליון דולר לעומת שנה שעברה. כצפוי, המועדונים משלוש הליגות הבכירות ביבשת, הפרמייר ליג האנגלית, הליגה הספרדית והאיטלקית, הכניסו מכספי השתתפות וזכייה של אופ"א לא פחות מ- 330 מיליון יורו.
בשנה שעברה הרוויחה מנצ'סטר יונייטד הפיינליסטית את הסכום הגבוה ביותר במפעל, 53.8 מיליון דולר. השדים האדומים עקפו את הזוכה, ברצלונה, בשל רווחים שונים מזכויות השידור, שהינם גבוהים יותר באנגליה מאשר בספרד.
המועדון שהרוויח את הסכום הגבוה ביותר עבור זכויות שידור בעונה שעברה היה דווקא באיירן מינכן. הקבוצה הבווארית הכניסה 30.6 מיליון דולר, בעיקר בשל היותה המועדון היחיד מגרמניה - מדינה עשירה ובעלת האוכלוסייה הגדולה באירופה המערבית - בשלב הבתים. לעומתה, לדוגמא, הכניסה באטה בוריסוב, המייצגת את השוק הקטן של בלארוס, 60 אלף אירו בלבד.
אז מה עושה אופ"א בכול הכסף הזה? ב-285 מיליון דולר מהרווחים השתמש האירגון לשם כיסוי חובותיו, ולהעברת כספים ל-53 ההתאחדויות המרכיבות אותו.
לצד "מאסטרקאד", נותנות החסות העיקריות הן "סוני", תאגיד הבנקאות "יוניקרדיט", וחברות "פורד" ו"היינקן". האחרונה אינה משמשת כספונסרית בנורווגיה, רוסיה, צרפת ושוייץ, בשל האיסור במדינות אלה על חברות שמייצרות אלכוהול להעניק חסויות. ספקית הכדור הרשמי למשחקים, "אדידס", משמשת כספונסר משני, כמו גם חברת "קונאמי", מייצרת ומשווקת משחק המחשב הרשמי של ליגת האלופות, "פרו אבולושן סוקר".