sportFive1043211 (צילום: ספורט 5)
צילום: ספורט 5
אוחדה. מייחל למצב של מכבי ת
אוחדה. מייחל למצב של מכבי ת"א (Getty) | צילום: ספורט 5

אלבה ברלין היא הקבוצה הראשונה העונה שתגיע להיכל מנורה-מבטחים, ואנחנו כישראלים בדרך כלל מתבוננים בקנאה על איך שהספורט מתנהל באירופה, ובמיוחד בגרמניה. אלא שמשיחה עם המנהל המקצועי של אלבה, הימאר אוחדה, עולה כי דווקא הגרמנים נתקלים בלא מעט קשיים שהמדינה מציבה בפניהם, והם אלה שעוקבים אחרי מה שקורה בישראל ומייחלים להתנהלות דומה גם אצלם.

כך למשל, כל נושא ההחרגה שהקבוצות שמשתתפות במסגרות בינלאומיות קיבלו בישראל, הוא בגדר חלום רחוק בגרמניה. ״המצב כאן אצלנו השתפר מאוד בחודשים האחרונים, אבל זה עדיין לא מקנה לנו כקבוצת ספורט אפשרות להתנהל בצורה שונה מאיך שכל המדינה מתנהלת", מסביר אוחדה, ״הבעיה העיקרית שלנו היא שאנחנו צריכים לחזור מישראל הישר לבידוד מכיוון שישראל היא מדינה אדומה. המצב כאן שונה, זה לא כמו בישראל שקבוצה עם השפעה גדולה כל כך כמו מכבי, או האיגודים עצמם, יכולים להרים טלפון למקבלי ההחלטות ופשוט לבקש החרגות. אין לנו כוח פוליטי כזה. אנחנו מתנהלים מול הרשויות בגרמניה כבר המשך שבועות על גבי שבועות, וכרגע הדרך היחידה שנוכל לתפקד אחרי שנחזור בישראל היא אם נערוך בדיקת קורונה לכל השחקנים והצוות מייד עם הנחיתה, ואז כעבור יומיים כולם יעברו בדיקה נוספת. רק אם כולם ייצאו שליליים, נוכל לחזור להתאמן. עד שהתוצאות יתקבלו, אנחנו ניאלץ לשהות בבידוד מוחלט״.

לדברי אוחדה, באלבה עקבו בקפדנות אחר הנעשה במכבי, כולל מחשבה של הצהובים להעתיק את ההכנה ליוון: ״היה שלב שבו מכבי שקלה לעבור לתקופה מסוימת ליוון ולהתאמן ולקיים כמה משחקי יורוליג שם. במצב כזה אנחנו לא היינו חייבים לחזור לבידוד כי יוון לא מדינה אדומה. כמובן שלבסוף אנחנו נשחק בישראל. יש לנו אמון מלא בנהלים שהיורוליג גיבשה, אנחנו נבוא במגע אך ורק עם אנשי מכבי ועם כמה מאנשי הצוות בבית המלון, וצברנו הרבה ניסיון בבועה שהיתה לנו במינכן, אז אנחנו לא חוששים להגיע לישראל״.

בלאט.
בלאט. "מאוד אוהבים את האיכויות שלו" (מנהלת הליגה) | צילום: ספורט 5

הבעיה שמטרידה יותר מכל את אלבה, ולא מעט קבוצות נוספות ביורוליג, היא נושא הטיסות. אלבה תגיע לישראל בטיסה פרטית, אבל אוחדה מדגיש שלקבוצה אין תקציב ל-17 טיסות כאלה במהלך העונה. ״אני יודע שמכבי חתמו הסכם הטסה והם יגיעו לכל מקום בטיסת צ׳רטר, אבל אנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו. רק הטיסה לתל אביב עולה לנו 70-80 אלף דולרים, זה לא משהו שאנחנו יכולים לשלם לאורך כל העונה. במכבי ניסו לעזור לנו למצוא סידור טוב דרך החברה שלהם, אבל בסוף זה לא הסתדר. אנחנו מקווים שעם הזמן יהיו טיסות מסחריות וסדירות לכל היעדים שנצטרך, אחרת אנחנו נהיה בבעיה גדולה מאוד שאני לא רואה איך נפתור אותה״.

כמו מכבי, גם אלבה מסתמכת על האוהדים בבניית התקציב. ״אנחנו, מכבי, ז׳לגיריס ובאסקוניה הן קבוצות שנשענות באופן מובהק על הכנסות מאוהדים. בגרמניה מותר כרגע להכניס רק 800 אוהדים לאולם וזה לא מכסה כלום, זה אפילו יעלה לנו יותר כסף. אז יש לנו כל כך הרבה אתגרים ואני מאוד מודאג. מכבי היא כמו קבוצה לאומית אצלכם, אז יש הרבה הקלות, אבל אצלנו בגרמניה וגם אצלי בבית בספרד (אוחדה ספרדי - ר.כ) זה לא עובד ככה. בגרמניה ההקלות והתנאים משתנים על פי עיר. לבאיירן יש תנאים שונים ממה שיש לנו, אז זה מצב מאוד מורכב. יש גם תרבות מאוד קשיחה שלפיה אין סיכוי שקבוצת ספורט תקבל תנאים טובים יותר ממקומות עבודה אחרים, זה לא עובד ככה בגרמניה״.

לסיכום, אוחדה התפנה לדבר גם על הרכש העתידי של אלבה, תמיר בלאט, והסביר מדוע המועדון בחר להשאיל אותו לירושלים בעונה הקרובה ולא להשתמש בו מיידית: ״הרעיון הוא לתת לו עוד שנה אחת של צבירת ניסיון ברמת ליגת האלופות. אנחנו מאוד אוהבים את האיכויות שלו, את קבלת ההחלטות, את יכולת המסירה, את הקליעה. רצינו להחתים אותו לחוזה ארוך טווח כי יש לנו חזון לגבי איך הקו האחורי שלנו ייראה בשנים הבאות, ושנה נוספת שלו בירושלים היא הדבר הטוב ביותר לכל הצדדים״.