אחרי שנתיים קשות במיוחד, שבהן אוהדי הכדורסל נאלצו להתרחק מהמגרשים לסירוגין, עונת 21/22 נפתחת בסימן הסרת המגבלות (כמעט) וחזרת הקהל למגרשים. ערוץ הספורט אסף את נתוני מכירות המנויים של כל קבוצות הליגה, ונכון לעכשיו נדמה שהמספרים עדיין לא חזרו למה שהיו טרם התפרצות הקורונה, ועל הסיבות נרחיב מייד.
לפני שנגיע לנתונים, כמה הסברים חשובים למספרים שתראו. ראשית, הכדורסל, באופן מסורתי, מעולם לא הציג לראווה כמות גדולה של מנויים, משלל סיבות, ובראשן ההרגל הטבעי של הקהל לקנות כרטיסים ביום המשחק ולא להתחייב מראש. בנוסף, השפעות הקורונה שעדיין נותנות את אותותיהן בכל תחומי חיינו, והציבור עדיין חושש להוציא כסף מראש. יש לזכור כי השנה הכניסה לאולמות היא במסגרת תקנות התו הירוק (בדיקות שליליות בתוקף לילדים ולבלתי מחוסנים) - אלמנט נוסף שמרחיק אוכלוסיות מסוימות מהיציעים.
אלא שהסיבה הקריטית ביותר, שהיא גם ניתנת לשליטה וראוי שהמנהלת תטפל בה בדחיפות, היא העובדה שרוב הקבוצות בליגה לא מוכוונות מלכתחילה כדי להגדיל את נתח המכירות ואת הקהל. לקבוצות רבות אין אפילו מערך דוברות או חשבונות סושיאל מתפקדים - דבר שהמנהלת עצמה חייבת לתת את הדעת עליו. כך יוצא שחלון הראווה של הליגה - הקהל - מגיע בכמויות קטנות, והגרעין היסודי של האוהדים, כפי שתראו כעת, דווקא הולך וקטן.
מעל כולם: מכבי ת״א
כצפוי, מכבי ת״א מובילה בפער עצום בכמות מכירות המנויים עם כ-9,300 מנויים. עם זאת, יש להדגיש כי מדובר במינוי משולב למשחקים היורוליג והליגה, וכי באופן מסורתי התפוסה בהיכל במשחקי הליגה יורדת בכ-50% לעומת משחקי הסולד אאוט ביורוליג. ועדיין, מדובר בנתון מחמיא במיוחד שמצביע על כך שמכבי ת״א היא הקבוצה הכמעט יחידה שלא נפגעה בהיקף מכירות המנויים בעקבות הקורונה.
יש לכך כמה סיבות. מעל כולן, כמובן העובדה שהצהובים מחזיקים בקביעות ביורוליג, הופכת רכישה של מנוי לעסקה משתלמת בגלל הכמות הגדולה של משחקים אטרקטיביים, וזאת בהשוואה לרכישה של כרטיסים בודדים. אבל זה לא רק זה - לאורך כל תקופת הקורונה והסגרים, מכבי ת״א לא הפסיקה לנסות לשמור על קשר עם הקהל, בין אם במהלכים שיווקיים כמו מועדון אוהדים חדש או בין אם בפעולות בסושיאל. האתגר הבא שהיינו רוצים לראות במכבי לוקחים ברצינות, הוא היכולת להביא כמה שיותר מאותם מנויים גם אל משחקי הליגה.
הפועל ירושלים: ירידה, אבל לא התרסקות
במקום השני ניצבת הפועל ירושלים עם כ-3,800 מנויים - נתון שהיה מחמיא מאוד לכל קבוצה שהיא לא הפועל ירושלים: מדובר בירידה של כ-25% לעומת כ-5,000 מנויים טרום עידן הקורונה. בשיא, הפועל ירושלים מכרה לא פחות מכ-7,000 מנויים, אחרי הזכייה באליפות השנייה ב-2017. רבות דובר על הפגיעה המקצועית הקשה שהקבוצה חוותה בקורונה, אך כעת מתגלה הנזק האמיתי - אובדן של עשרות אחוזים מבעלי המנויים.
מהרגע שהקורונה היכתה, נדמה שהמועדון כולו חווה קריסת מערכות, החל מהרמה המקצועית בעונה שעברה ועד חוסר התפקוד ברמה התקשורתית ובעיקר ברשתות החברתיות, שם נרשם קיפאון ארוך של שבועות ארוכים עד לאחרונה. במהלך הסגרים, אוהדים רבים התלוננו על כך שהמועדון לא עושה מספיק צעדים כדי לגרום לקהל להרגיש קרוב, ותוסיפו עונה חלשה אשתקד (שכללה בריחת זרים בעקבות המצב הביטחוני) ותבינו מדוע המועדון הולך אחורה, לפחות בכמות המנויים. עם זאת, הפועל ירושלים היא הקבוצה היחידה בליגה שהשיקה לאחרונה מנוי עם ״ביטוח קורונה״, שמציע לרוכשים החזר כספי על המנוי לפי מפתח קבוע מראש אם חלילה שוב יהיה סגר ולא יהיה ניתן להגיע למשחקים.
היציבות: חולון והפועל ת״א
הסגולים והאדומים יכולים להיות מרוצים, באופן יחסי כמובן, עם כ-1,700 וכ-1,400 מנויים בהתאמה. נכון, חולון כבר עברה את רף ה-2,300 מנויים בעונת 19/20, אך כנראה שהנסיבות שתיארנו בפתח הכתבה תקפות גם לגביה. בהפועל ת״א שומרים על מספרים יציבים, ועדיין, היינו רוצים לראות את הקהל האדום נותן את הטון גם בכמות ולא רק באיכות. גם הפועל ב״ש חצתה את רף ה-1,000 מנויים ולא בפעם הראשונה מאז שעלתה לליגת העל.
שאר הליגה: עניין של מאות
ברוב קבוצות הליגה ניתן לראות קורלציה בין כמות המנויים לבין איכות האולם הביתי. יש לציין כי הנתונים של קבוצות אלו כוללים מנויים שניתנים לעיתים בחינם או בהנחה משמעותית לשחקני מחלקות הנוער, וכן כולל ספונסרים שתומכים בקבוצה ובתמורה מקבלים מנויי VIP כאלו או אחרים.