אחרי שהמדינה הגדירה את רשת הביטחון שהעניקה לכדורגל ולכדורסל הישראלי, כעת ממתינים במכבי ת"א לראות כיצד ייבנה התחשיב של משרד הספורט, ממנו ייגזר הנתח שכל קבוצה תקבל. ואולם, ההערכות מדברות על סדר גודל של כ-17 מיליון שקלים שהאלופה תקבל, כמחצית מסכום הסיוע הכולל שעומד על 35 מיליון שקלים. ועדיין, מדובר ב-25 מיליון שקלים פחות מאובדן ההכנסות שהקבוצה תספוג אם לא ייכנס קהל למשחקי היורוליג, אותו מפעל שהאוצר סרב לכלול בתחשיבי הסיוע הכולל. אז כיצד הצהובים יתמודדו עם הבור התקציבי שנוצר?
1. היורוליג ייכנס מתחת לאלונקה?
ככל הידוע, ביורוליג לא מתכוונים לסייע כלכלית לקבוצות, אך ההערכה היא שהליגה כן תקצה משאבים שיוכלו לעזור לקבוצות להגדיל את הכנסותיהן מחסויות וספונסרים. איך זה יקרה? בכל משחק יורוליג, ישנן מגוון פלטפורמות שבהן נותני החסויות מקבלים במה: שלטי הלדים, קוביית המסך הענק ופעילויות שיווקיות נוספות. כל מפרסם מקבל נתח קבוע מראש של דקות חשיפה, כאשר ישנם מפרסמים שהם נותני חסות של היורוליג, ומפרסמים שהם ספונסרים של הקבוצות עצמן.
ההערכה היא שביורוליג יסכימו לשנות את "רוטציית החשיפה", כך שהמפרסמים של הקבוצות יקבלו נתח דקות גדול יותר וחשיפה גדולה יותר, וכך הקבוצות יוכלו לבוא למפרסמים ולמעשה למכור להם חשיפה גדולה יותר. איך כל זה מיתרגם לכסף? כאן זה כבר יהיה תלוי בכישורים ובמיומנות של אנשי השיווק במכבי, שיצטרכו להגדיל את עסקאות החסויות בערבות החשיפה המוגדלת שכל מפרסם צפוי לקבל.
2. אין קהל? אין הוצאות
הנחמה היחידה שהקבוצות יכולות למצוא במשחקים לעיני כיסאות ריקים היא העובדה שהפקת האירוע הופכת לזולה במיוחד: אין הוצאות שיטור, אין סדרנים, התשלום על שירותי אבטחה הוא מזערי וכולל רק כמה מאבטחים בודדים הכניסה לאולם.
ההערכה היא כי הוצאות השיטור והאבטחה עבור מספר גדול כל כך של משחקים וצופים מגיעה לכ-3 מיליון שקלים בשנה - סכום בלתי מבוטל בתקופה שבה מכבי צפויה להפסיד הכנסה של כ-25 מיליון שקלים. עם זאת, היעדר הקהל הוא גם פספוס הזדמנויות להגדלת נתח המכירות: חנות המרצ'נדייז של הקבוצה נשארת מיותמת, וחלק מהמפרסמים שאולי יקבלו נתח פרסום גדול יותר בשלטי הלדים, מפסידים פעילויות שיווקיות שנערכת בדרך כלל בין הרבעים ובפסקי הזמן בשיתוף הקהל.
3. מו"מ קשיח על חוזים חדשים
המציאות החדשה מביאה את מכבי ת"א למצב שבו היא לא תוכל לשלם חוזי עתק כמו שעשתה בעבר, וכל שקל שייצא מקופת הקבוצה צריך להיות באופן מחושב וזהיר. נגמרו הימים שבהם מכבי היתה יכולה להרשות לעצמה להחזיק בסגל שחקן אימונים ב-500 אלף דולר. ברגע שתמונת התקציב תיוודע במלואה, ניקולה ווייצ'יץ' והצוות שלו יקבלו נתח תקציבי מוגדר מראש, והכי חשוב - פחות גמיש מבעבר.
המשמעות היא שגם שחקנים שממתינים לחידוש חוזה, כמו ג'ון דיברתולומיאו וג'ייק כהן, ככל הנראה יקבלו הצעות נמוכות ממה שקיוו, ושחקנים חדשים שמכבי תצטרך להביא יצטרכו להיות זולים יותר. כך למשל, קשה מאוד לראות כיצד הסנטר שיבוא במקומו של טאריק בלאק, יוכל לקבל משכורת דומה לקודמו בתפקיד שמוערכת ביותר מממיליון דולר לעונה. ואם זה כן יקרה, זה יבוא על חשבון החיזוק בעמדות אחרות.
מכבי בהחלט יכולה למצוא נחמה בכך שיש לה כבר 8 שחקנים חתומים, עוד 2 שהיא רוצה לראות ממשיכים (כהן ודיברתולומיאו), מה שמשאיר מקום בסגל לעוד 2-3 שחקנים: רכז מחליף, סנטר, ופורוורד נוסף לעמדה 4 - קווינסי אייסי, שלא ברור כרגע מה מעמדו, או שחקן אחר.
4. שעתו של "הכסף מהבית"
כאמור, ישנו פער של כ-25 מיליון שקלים בין ה-17 שמכבי ככל הנראה לקבל ל-42 מיליון השקלים שהיא ידעה לייצר ממכירת המנויים והכרטיסים. אז אם חלק יגיע מהגדלת חשיפה למפרסמים, וחלק מהחיסכון שבהוצאות אבטחה, עדיין יהיה בור של כ-20 מיליון שקלים בין התקציב של העונה הנוכחית לזה של העונה הבאה.
וגם כאן מכבי לא לבד. למעט ההשתוללות של מילאנו, צסק"א וגם זניט - התקציב של רוב קבוצות היורוליג צפוי לרדת גם היא בצורה דרמטית, בטח ובטח של מועדונים שנשענים על הקהל שלהם, כמו ז'לגיריס, באסקוניה, פנאתיניאקוס שעל פי דיווחים תקציבה נחתך ביותר מחצי, אולימפיאקוס שנמצאת בצרות כבר תקופה, וקבוצות נוספות שצפויות להתמודד עם מכבי על מקום בפלייאוף.
כדי שמכבי תהיה תחרותית ביורוליג ותמשיך ליהנות מהבסיס הטוב שנבנה השנה, זה שהיה אמור להביא אותה לפלייאוף ואולי מעבר לכך, הבעלים יודעים שהם יצטרכו להביא יותר כסף מהבית. ההערכה היא כי זה אכן יקרה, אבל אי אפשר לצפות שהם יכסו את כל 20 ומשהו מיליון השקלים שהמועדון הפסיד, ולכן גרסת 2021 של מכבי תצטרך להיות יעילה מאי פעם.