ביום הרביעי של תערוכת הצילום פוטוקינה 2012, באחד המסדרונות האינסופיים המובילים לכניסה הראשית צדו את עיננו משקפיים מוזרים על אחד מהאנשים בתערוכה. בלי לחשוב פעמיים רצנו אחר הדמות אשר עשתה את דרכה לכיוון היציאה וירינו לעבר הזר המנסה להתרחק, "Are you wearing the Google Glass?" (אתה מרכיב משקפי גוגל?). האיש הופתע מאוד כי מישהו זיהה בכלל את ההתקן המשונה אותו חבש, ואישר כי אכן מדובר במשקפיים החדשים והמדוברים של גוגל.
למותר לציין כי כל אותה העת נעו מסביבנו עשרות ומאות אנשים אשר נכנסו ויצאו מן התערוכה והתעלמו לחלוטין מהגבר עם המשקפיים המוזרים. בכלל, ניכר כי גם הוא עצמו הופתע מאוד מכך שזיהינו את המשקפיים. אחרי הכל מדובר במוצר שלא נמצא בשוק ולמרות הסיקור הרב שלו, האנשים שראו אותו במציאות מחוץ לקבוצה המצומצמת של עובדי גוגל הינה קטנה ביותר.
>> מה עוד היה בתערוכת הצילום הגדולה?
לאחר שיחה קצרה התברר לנו כי בעל המשקפיים הוא פרופסור מארק לאבוי (Mark Levoy), מרצה בכיר למחשבים מאוניברסיטת סטנפורד שבארה"ב, אשר נמצא כעת בשנת שבתון לטובת ביצוע פרויקט כלשהו עבור גוגל (לא שאלנו איזה והוא לא סיפק פרטים). חיפוש קצר ברשת לימד אותנו מאוחר יותר שפרופסור לאבוי מעורב בצורה רצינית בכמה מן הפרויקטים החשובים ביותר של גוגל, בין השאר היה אחד משני היוצרים של מערכת סריקת הספרים המתקדמת של החברה (הבסיס לפרויקט Google Books) וסייע בפיתוח פרויקט Google Street View (פרויקט נפלא למיפוי רחובות ערים ברחבי העולם אשר הגיע לאחרונה גם לישראל).
אי הבנה קטנה שהובילה לתוצאה נפלאה
לאחר שיחה קצרה ולאחר שצילמנו את תמונתו עם המשקפיים שאלנו בתמימות "can we use it"? (האם אנחנו יכולים להשתמש בזה?).
כאן היתה אי הבנה קטנה, שהניבה תוצאה נפלאה. כששאלנו "האם אנחנו יכולים להשתמש בזה", התכוונו לתמונה שצילמנו, אמנם מדובר במקום ציבורי אבל לא רצינו לגרום צרות לפרופסור. הפרופסור מצידו חשב שהתכוונו למשקפיים, "האם אנחנו יכולים להשתמש במשקפיים?".
פרופססור לאבוי היסס תחילה ואמר שהוא צריך לברר עם אנשי יחסי הציבור אבל אז נזכר כי לגוגל יש נהלים חדשים המתירים לשתף אחרים בשימוש בהן. התוצאה המפתיעה, אנו זכינו להרכיב את ה-Google Glass ואף להתנסות בשימוש בהם לפרק זמן קצר. וכך אגב קרה שגם הפכנו לישראלים הראשונים (ככל הידוע לנו לפחות) מחוץ לגוגל, אשר זכו להתנסות במשקפיים.
משקפי גוגל, איך זה באמת מרגיש?
קצת מצחיק לדבר על מה שעברנו כעל התנסות, אחרי הכל היה מדובר בשניות ספורות של שימוש, ובכל זאת למדנו מספר דברים:
- המשקפיים עצמם קלים מאוד וכמעט אינם מורגשים (לא מדובר למעשה במשקפיים אלא במסגרת מתכת קלה מאוד עם מסך זעיר).
- איכות המסך בו עשתה גוגל שימוש נמוכה למדי (הוא אפילו הרגיש מעט מרצד). אפשר להניח כי בגרסה שתגיע בסופו של דבר לצרכן תבחר גוגל במסך איכותי בהרבה (אם כי יש כאן שיקולים של גודל ובעיקר צריכת חשמל).
- המסך אינו מפריע במיוחד לשדה הראיה וממוקם בפינה הימנית העליונה ומציג מספר אייקונים קטנים.
- כפתור בלתי נראה בצד המשקפיים מאפשר ביצוע פעולות (למעשה סוג של משטח מגע) כמו דפדוף בין תפריטים או תמונות.
- למכשיר כבר כעת (ולמרות משקלו הזעום) יכולות אלחוטיות ופרופסור לאבוי צילם תוך כדי המפגש שלנו תמונה שלנו והעלה אותה בזמן אמת לרשת בלי שהיינו מודעים לכך אם לא היה אומר לנו (איך זה בתור עתיד מקוון?).
יותר משהתרשמנו מן המשקפיים עצמם (שהן עדיין לדברי גוגל מרחק שנה פחות או יותר משיווק מסחרי, לא מעט זמן בעולם הטכנולוגיה, בעיקר עבור חברת ענק כמו גוגל), התרשמנו מהחזון שהם מייצגים ומן המהפכה האדירה שהם עשויים להביא עימם.
היכולת לתעד באופן כמעט בלתי מורגש כל רגע בחיינו בסטילס או בווידאו ולשתף אותו עם שאר העולם באופן מיידי צפוי ליצור מהפכה אדירה שעשויה להאפיל אפילו על מהפכת הצילום הסלולרי (טוב, אנו אולי מפריזים מעט אבל מדובר במהפכה שבשלב זה עוד קשה לחזות את השלכותיה על כל היבט בחיינו – מן הצדדים האישיים ביותר והיצירתיים ביותר ועד השלכות עמוקות על סוגיות של פרטיות).
>> בשיתוף אתר הצילום הישראלי MegaPixel.co.il