מתי שמעתם בפעם האחרונה מנכ"ל חברה אומר למשקיעים במניה שלו שיירגעו, שהם באופוריה גדולה מדי ושהמניה עולה יותר מדי? זה קרה השבוע לאחר שחברה הודיעה על הכנסות של 1.1 מיליארד דולר ברבעון והמניה שלה קפצה שוב. בשנה האחרונה היא טסה ב-430% (!). זו תופעת NETFLIX.
זוכרים את הטיול לוידיאומט אן לספריה של "בלוקבסטר"? זה לא היה לפני כל כך הרבה שנים. לקחתם את הסרט ליום או יומיים ואוי ואבוי אם הייתם מתעכבים בהחזרה – היה קנס. אלה היום הימים של קלטות ה-VHS ואחר כך ה-DVD. האפשרות האחרת לראות סרטים בבית הייתה כמובן ב"טלוויזיה". כלומר בעיקר בכבלים ובלווין, שלהם הסכמים עתירי ממון עם יצרני הסרטים. אתם משלמים את זה דרך דמי המנוי.
ריד הסטינגס, יליד בוסטון, הלך פעם להחזיר את הסרט "אפולו 13" בכיכובו של טום הנקס לחנות וידיאו. הוא הגיע באיחור וקיבל קנס של 40$. הוא חשב לעצמו "חייבת להיות דרך אחרת".
וכך, יום אחד ב-1997, נולדה בקליפורניה NETFLIX עם רעיון מהפכני: עזבו אתכם מהטיול לחנות, תשכחו מהקנסות על האיחורים. כל מה שאתם צריכים לעשות הוא לבחור סרט באתר אינטרנט ותוך יממה ה-DVD מגיע אליכם הביתה בדואר תמורת 4 דולר. וזהו. תזכרו, אנחנו עדיין לפני עידן הסטרימינג באינטרנט.כבר אז הרעיון הפשוט הזה עבד אש. כעבור 10 שנים NETFLIX מכרה את ה-DVD המיליארד שלה.
המהפכה כן תשודר בטלוויזיה
הסטינגס מייסד ומנכ"ל NETFLIX, הוא טיפוס מהסרטים: גם מתמטיקאי ובעל תואר שני במחשבים, גם קצין במארינס, גם מתנדב ב"חיל השלום" וגם פילנתרופ גדול ואיש חינוך. מודל ה-DVD היה רק ההתחלה. איכשהו כל מה שהוא נגע בו הפך זהב. למעשה NETFLIX היא היום מבשרת המהפכה, יצרנית סדרות טלוויזיה בעצמה ומעל הכול - הצלחה מטורפת מבחינה עסקית. בדרך היא מזעזעת מודלים קיימים, רואה את בלוקבסטר נעלמת, את הפלטפורמות הרב ערוציות מזיעות ואת רשתות הטלוויזיה הגדולות מתקנאות בהצלחה האומנותית.
שיא רודף שיא בשבועות האחרונים. האם אלה המועמדויות ההיסטוריות לפרס ה"אמי"? האם אלה הרווחים האסטרונומיים שהוצגו השבוע בוול סטריט? האם אלה הדיווחים שחברת הכבלים הגדולה באמריקה COMCAST עומדת להיכנע ל-NETFLIX ולהכניס אותה תחת קורתה?
כיום המודל של NETFLIX שונה מימי ה-DVD. היום זהו שרות סטרימינג שמאפשר למנויים לראות סרטים אונליין. כמו קודם, רק בלי DVD ובלי משלוח בדואר. מה קורה? רוחב הפס באינטרנט גדל והולך באופן שמשתווה וכבר עובר את תשתיות הכבלים והלווין. הצופים מקבלים מ-NETFLIX הצע אדיר של סרטים ותוכניות ישירות אליהם בלחיצת כפתור. וזה נעשה בצורה מתוחכמת – ברקע פועלים אלגוריתמים שיודעים להמליץ על סרטים, ללמוד מה צופים אוהבים ולהעביר להם את זה במהירות. זהו איום עקיף אבל משמעותי על תעשיית הכבלים והלווין. לחברה יש כרגע כ-30 מיליון מנויים. השבוע הוכרז חגיגית ש-NETFLIX עקפה במספר המנויים את HBO, רשת הטלוויזיה הכי מצליחה בכבלים/לווין.
לא זו בלבד, NETFLIX עשתה מה שאף אחד לפניה לא עשה. היא נכנסה למגרש של הגדולים והתחילה להפיק סדרות טלוויזיה משלה. ולא סתם סדרות, אלא הצלחות גדולות. "בית הקלפים" בכיכובו של קוין ספייסי היא הבולטת שבהן. לראשונה בתולדות המדיום, "בית הקלפים" הייתה מועמדת ל-9 פרסי "אמי" למרות שלא הופקה על ידי אחת מרשתות הברודקאסט או ערוצי הכבלים. ויש סדרות נוספות בהן הלהיט "כתום הוא השחור החדש" ועוד רבות בדרך. אנשים אהבו מאוד את הגימיק של NETFLIX, שכנראה היה מקרי: כל הפרקים הועלו לאתר מההתחלה, כך שאפשר היה לראות את הסדרה בבת אחת ולא פרק בשבוע כפי שנהוג בערוצים הרגילים. ההבדל הקטן הזה עשה לו כנפיים.
יותר מכל NETFLIX הוכיחה שיש דלת נוספת לעיניו של הצופה. יותר ויותר אנשים צופים בסרטים על מסכי מחשב וקל יותר ויותר להקפיץ את הסרט למסך הגדול דרך מכשיר נייד. האיכות הטכנית היא כבר לא מכשול. זה לא פלא שחברת הכבלים הגדולה באמריקה COMCAST החלה במגעים עם NETFLIX להעלות אותה על הפלטפורמה הרב ערוצית שלה. זה לא פשוט בכלל. כל העסק הוא משחק סבוך של זכויות שידור. זו גם הסיבה שאתם לא מקבלים את NETFLIX בישראל.
באנגליה, אירלנד, שוודיה, דנמרק, נורבגיה, פינלנד, איסלנד והולנד יש NETFLIX בגרסאות שונות – הכל לפי מפת זכויות השידור בכל מדינה. בישראל רוב זכויות הסרטים והטלוויזיה כבר מעוגנות בהסכמים של "יס" ו"הוט". השוק קטן. בינתיים, סדרות כמו "בית הקלפים" נרכשות על ידי "יס" ו"הוט" ממפיצים בינלאומיים שלהם זכויות הפצה במדינות שאין בהן NETFLIX. משחק קצת סבוך, אבל הכללים שלו משתנים כל הזמן. NETFLIX מתרחבת באופן מדהים. ביום שלישי, אחרי תחנוניו של הסטינגס למשקיעים הוא הצליח להפיל את המניה של עצמו ב-10%. גם כן הצלחה.