ספרה של שריל סנדברג, סמנכ"ל התפעול של פייסבוק, "Lean in" ראה אור לראשונה אתמול בארה"ב. אך עוד לפני שהונח על מדפי חנויות הספרים, החל הספר והתבטאויותיה של סנדברג לעורר מחלוקת ולהעלות שוב את השיח בנושא מעמדן של הנשים בשוק העבודה לכותרות ברחבי העולם.
בראיון לתוכנית "60 דקות" אמרה סנדברג כי "גברים עדיין שולטים בעולם" וציינה כי לתפיסתה חלק לא מבוטל מהמצב נגזר מהפסיביות הנשים בשוק העבודה. "כשזה מגיע לשאיפה להנהיג, להיות מנהיג או כל דבר שאתה עושה, גברים תמיד עולים במספרם על נשים", אמרה. בספרה היא קוראת לנשים שלא לוותר על תפקידים בכירים ולשים דגש רב יותר על נושא הקריירה שלהן.
נשים בכירות בחברות שונות ברחבי העולם בירכו את סנדברג על קידום הנושא החשוב. "היא מעלה נושא שרבים מעוניינים לדבר עליו", אמרה בלייר כריסטי, סמנכ"ל השיווק של "סיסקו מערכות" העולמית, "זה לא משנה באיזה צד של המתרס אתה נמצא". גם מייסדת חברת התוכנה המשגשגת ASK, סנדי קורציג, האישה הראשונה שהנפיקה את חברה שהקימה בבורסה של ניו יורק, הביעה תמיכה בסנדברג. "היא בחרה לתרום על ידי חשיפה עצמית", אמרה אשת העסקים המצליחה, "אנחנו זקוקים לדמויות נוספות לחיקוי".
"אישה המנהלת חברה עושה יותר עם החיים שלה מאשר זאת שמקיימת שבוע של 3 ימי עבודה?"
אבל בכלי תקשורת רבים אחרים דווקא הביעו ביקורת נוקבת. חלקם ביקרו את סנדברג בטענה שאם הנושא נוגע כל כך לליבה עליה לדאוג שגם בצמרת פייסבוק יוצבו נשים רבות יותר, אחרים טענו שממרום מעמדה של סטנדברג ומצבה הכלכלי, הרבה יותר פשוט עבורה להטיף לאחרות. בטור של הסופרת והעיתונאית מורין דאוד בניו יורק טיימס היא כתבה:"סנדברג לא מבינה את ההבדל בין תנועה חברתית לקמפיין ברשת חברתית. רק בגלל שטכנולוגיה דיגיטלית עוזרת לחבר בין אנשים, זה לא אומר שאתה באמת נוגע באנשים".
גם אריאנה הפינגטון, מייסדת ה"הפינגטון פוסט" לא נותרה אדישה לדברים ופרסמה טור אישי משלה בו התייחסה לספר והסבירה שהדגש בנושא הנשים בשוק העבודה ובשוק העבודה בכלל לא צריך להיות על המאמץ הפיזי הנוסף של הנשים, אלא דווקא על שינוי עולם העבוד
ההתבטאויות של שריל סנדברג בספרה החדש ובראיון ל-60 דקות, גרמו ללא מעט ביקורת בקרב נשים. בעלת האתר "האפינגטון פוסט", אריאנה האפינגטון, פירסמה טור תגובה ואמרה שבכלל צריך לחשוב על שינוי שוק העבודה ולא לבקר דווקא את הנשים. עיתונאית בכירה שעזבה את עבודתה למען המשפחה כתבה: "עבור כל אישה שמנסה לאזן בין משפחה וקריירה, מגיע הרגע שבו היא מתנגשת בקיר"
ה בכללותו. "זאת הזדמנות גדולה עבור כולנו, נשים וגברים, להכיר בכך שהמודל הנוכחי של הצלחה הנשלט על-ידי גברים לא עובד עבור נשים, וגם לא עבור הגברים", כתבה. "העולם צריך את הנשים כדי להגדיר מחדש את המושג הצלחה מעבר לכסף ולעוצמה. אנו זקוקים למדד שלישי, המבוסס על רווחתנו, בריאותנו ויכולתנו להתנתק ולהטעין את עצמנו מחדש... הצלחה אינה מבוססת על כסף או תפקיד, אלא על הצורך לחיות את החיים שאתה מעוניין בהם, לא חיים שאתה מתפשר עליהם".
"במשך זמן רב מדי, גברים ייחסו הצלחה לעבודה סביב השעון, לעבודה עד התשה, מניעת שינה ושחיקה", כתבה, "נשים צריכות להוביל את הדרך לשינוי המצב - גם למענם ולמען גברים מצליחים שזקוקים נואשות ללמוד איך להישען אחורה", כתבה.
גם השדרנית והסופרת האמריקאית מרי לואיס קלי, שכיהנה בעבר ככתבת הבכירה של לפנטגון של הרדיו הציבורי, פרסמה טור ביקורתי ב-"daily beast" תחת הכותרת "כשגישתה של שריל סנדברג נכשלת". "חוששתני שאצל כל אישה שמנסה לאזן בין משפחה וקריירה, מגיע הרגע שבו היא מתנגשת בקיר", היא פותחת את הטור האישי. בטור מספרת קלי על היום בו "התנגשה בקיר" בעצמה, בדרך למסיבת עיתונאים בבגדאד, אירוע שאחריו החליטה להתפטר מעבודתה התובענית. "זה קרה כשחגרנו חגורות לקראת המראה כשהטלפון שלי החל לרטוט. גיששתי אחריו תחת האפוד שלי והסרתי את הקסדה כדי לענות", היא מתארת על הרגע בו נמסרה לה שבנה סובל מקוצר נשימה והוא נלקח לרופא או לביה"ח. "שבעה חודשים אחרי בגדאד התפטרתי מעבודתי ברדיו". "עם כבוד כן ועצום להישגיה של סופרוואמן כמו שריל סנדברג, אני תוהה אם אין מקום להגדרה רחבה יותר של המושג הצלחה מקצועית של נשים. כל כך הרבה מהנשים שאני מכירה משלבות עבודה ומשפחה באופן שהאימהות והסבתות שלנו לעולם לא חלמו שאפשריות. זה נראית לי כמו סיבה לחגיגה", כתבה, "האם עלינו להניח אוטומטית שהאישה המנהלת את החברה עושה יותר עם החיים שלה מאשר האישה שמקיימת שבוע עבודה של שלושה ימים?".
עופרה שטראוס: "נשים לא מחונכות להיות נשות עסקים"
במגזין האופנה "ווג" בחרו אף הם להתייחס לנושא ופנו לשמוע את עמדתן של מכתיבות האופנה בנושא. המעצבת קרולינה הררה למשל, כתבה את עצות משלה לסוד ההצלחה הנשית. "מעולם לא התייחסתי לקריירה שלי כמאבק בו אני צריכה לבצע כיבושים", כתבה, "בסוף היום, הסוד הוא להשאר חזקה, להאמין בכנות במה שאת עושה ולהאמין במטרותייך".
הצורך ביותר נשים בעמדות מפתח, גם בשוק הישראלי, עלה פעמים רבות גם בישראל. בכנס מטעם תכנית הפועלת לקידום נשים בעלות עסקים קטנים, שהתקיים בחודש שעבר אמרה עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס-עלית ואחת מנשות העסקים המצליחות ביותר בישראל כי אחת הסיבות שאיננו רואים כיום נשים בעמדות מפתח, היא כי "נשים לא מחונכות להיות נשות עסקים". "ילדות צעירות בדרך כלל לא חולמות להיות נשות עסקים כשיגדלו", אמרה אז, "אומרים להן, 'תהיו תלמידות טובות', לא אומרים להן 'תהיו יזמות, תבנו עסקים".