איך יודעים שבא אביב? מסתכלים סביב סביב ורואים את כל עלוני המבצעים שמציעים שני בשמים במחיר של אחד, אחד במחיר של עשרים אחוז מהשני, שני בחמישים אחוז מהשלישי. לרוב, בברושורים האלה תפגשו את הבשמים שהישראליות הכי אוהבות: ג'אדור, קלואה, בי דלישס ואם ירצה המשווק, שאנל מדומאזל. אין בבשמים הללו שום דבר רע, להיפך - כולם מצוינים. הבעיה היא שכולן יודעות את זה - וכולן מריחות אותו הדבר.

החדשות הטובות לכל מי שמאסה במוכר הן שבשנה האחרונה מגיע אלינו טרנד שכמובן כבר ניצב איתן בעולם, ובמרכזו בשמי הבוטיק או "בשמי נישה". למרות שהשם "בוטיק" מתחבר אסוציאטיבית למינוס בבנק, ההגדרה עצמה בכלל לא מתייחס למחיר. מדובר בבשמים הנרקחים בעבודת יד מחומרי גלם איכותיים, מיוצרים בבתי בישום שזו כל ההתמחות שלהם ונמכרים במהדורות מצומצמות.

אז אפן של הצרכניות מוביל אותן לחנויות הבוטיק, והחנויות הגדולות בעקבותיהן. בסוף פברואר פורסם שקבוצת אסתי לאודר למשל רכשה את מותג הנישה הצרפתי "ביי קיליאן" - מותג הבוטיק היוקרתי השלישי שהחברה שמה עליו את ידיה. באתר פורבס מסבירים שלא מדובר בטרנד שמגזינים אוהבים לכתוב עליו - אלא תחום שממש שהולך ונוגס ברווחים של הבשמים המוכרים. לפי פורבס, אנחנו דור אינדיבידואלי שמחפשת ניחוחות ייחודיים, ולהריח כמו הקולגה זה פשוט כבר לא קול. כמובן שהאתגר של המותגים הללו הוא מצד אחד למכור - ומאידך להישאר נישתיים, אחרת קסמם יפוג והם יהפכו לעוד ניחוח שגרתי.

בישום בוטיק
שולחן בשמי הבוטיק ב"אפריל"

בא לשכונה בחור חדש

אבל זה בצרפת, ואנחנו הרי בכל זאת בישראל. כאן, אחד הסימנים לכך שבשמי הבוטיק עומדים להיכנס לחיינו חזק מגיע עם כניסתה של "אפריל" לתחום. למרות שבארץ פועלות כבר כמה שנים חנוית המציעות בשמי בוטיק, כניסתה של רשת גדולה, הפועלת בקניונים ופונה למיינסטרים מעידה שאנחנו מוכנות כנראה להסניף עוד משהו חוץ מאיסמיאקי. ב"אפריל" החלו למכור כבר לפני מספר שנים מותגי בוטיק כמו טוקה, רמנסנס ואטלייה קולון, אך בימים אלא מצטרפים אליהם 12 מותגים נוספים - שגם תופסים מקום נפרד בחנות.

ולמרות שמדובר במתחרה פוטנציאלית, כניסה של "אפריל" לתחום היא כנראה בשורה טובה עבור החנויות הקטנות, מאחר שבזכותה קהל רב יותר יכיר את עצם הרעיון שהוא בושם בוטיק, ויפתח אליו. אחת מהחנויות האלה היא "אינדיבידואל קבינט דה פרפיום" החדשה בנווה צדק בתל אביב. "אינדיבידואל" מאגדת תחת קורת גג אחת כ-15 מותגי נישה, כאשר כל אחד מציע שלוש דרגות קושי: בשמים פרחוניים, קלילים, שמתאים בעיקר לצעירות; בשמים מורכבים ומתוחכמים יותר וקטגוריה של ניחוחות כבדים ומרתקים. תחשבו על זה כמו ההבדל בין שוקולד חלב לשוקולד מריר עם 90 אחוז מוצקי קקאו. אחד הבשמים הללו תואר על ידי היבואנית כ"ריח של יער, טחב ופטריות". זה אכן היה ניחוח אפל - אבל אחד הדברים הכי טובים שהרחתי.

אקורד הסחלב השחור: סדרת בוטיק של טום פורד. 402 שקל
אקורד הסחלב השחור: סדרת בוטיק של טום פורד. 402 שקל, להשיג באפריל

מהדורה מוגבלת היא מאפיין אחד של בשמי הנישה, אך לא היחיד. אחד הסממנים הבולטים שקופצים לעין הוא העיצוב החסכני. בניגוד לבשמים המסחריים, שם יש רצון להרשים אותנו גם עם בקבוקים בשלל צבעים וצורות, בשמי הנישה מגיעים לרוב בבקבוקים שממש משתדלים לא להרשים, מעין בייסיק בעולם הבישום. התירוץ הוא שהבושם הוא העיקר - ולא אריזתו. מאפיין נוסף הוא הדגש על מרכיבים טבעיים. בקיצור, אחרי שהבנו פחות או יותר במה מדובר. הגיע הזמן להסניף קצת. הנה כמה מהבשמים החדשים שכדי לכן לרחרח.

LARTISAN PARFUMER

בישום בוטיק
LARTISAN PARFUMER
מותג בשמי הבוטיק היוקרתי מפריז אשר נרכש גם הוא על ידי קבוצת PUIG העולמית - מי שהביאה את פאקו רבאן וההצלחה המסחררת של וואן מיליון. 450 שקל ל-100 מ"ל. מדובר בבושם המבוסס על ניחוחות מוסק טהור וחושני, כשהמוזה שלו היא האישה הפריזאית הנועזת.

BY TERRY

בשמי בוטיק
ביי טרי
את טרי דה גינזבורג, 57, יהודייה ילידת צרפת, יש מי שמכנים כ"סטיב ג'ובס של עולם היופי". מדובר באספנית אמנות, שימשה במשך 15 שנים כמנהלת האמנותית של מחלקת הביוטי באיב סאן לורן. ב-1998,ייסדה מותג פרטי משלה. ניחוח ה-Ombre Mercure (בתמונה) הוא מאוד בושם נשי ומתוחכם, אינטנסיבי ועמוק. טווח מחירים: 390 שקל עד 800 שקל. להשיג באינדיבידואל קבינט דה פרפיום.

Burgas

בשמי בוטיק
Santi Burgas Loant Collection
מותג ניחוחות קטלוני בהתאמה אישית המזוקק מחומרי גלם ברי קיימא ידידותיים לסביבה. קולקציית הדגל של המותג, קולקציית לואנט (בתמונה), נוצרה בהשראת הנמלים החרוצות והשימוש שלהן בריחות כדרך לתקשורת והעברת מסרים. השוס של הסדרה הוא שילוב ניחוחות: להתיז על עצמך מהבושם הקליל והיסמני - ואז לחבר אליו את הניחוח החזק, הגברי יותר. טווח מחירים:  450 שקל עד 1150 שקל. להשיג באינדיבידואל קבינט דה פרפיום.

Liquids Imaginaires

בשמי בוטיק
Liquides Imaginaires Eaux Dela group
מותג בישום מיסטיצעיר יחסית בקטגורית בשמי הנישה הצרפתיים. ניחוחות המותג מורכבים משלוש טרילוגיות, כל אחת בהשראת נושא אחר ומיעדים לגברים ולנשים כאחד. הבקבוקים מעוצבים ומיוצרים ביד אמן כאלמנטים יוקרתיים. פורטיס (האמצעי בתמונה) הוא אחד הניחוחות הכי מרתקים וממכרים שאי פעם תריחו. ממש להכיר בעצמך צדדים חדשים. טווחי מחירים: 790 שקל עד 850 שקל. להשיג באינדיבידואל קבינט דה פרפיום.

CLEAN RESERVE 

בשמי בוטיק
קלין רזרב

קולקציה חדשה בחמישה ניחוחות, החל מהנשי המובהק (וולווט פלורה) ועד לניחוח היוניסקסי (בלונד רוז). כל הניחוחות מאופיינים ברעננות וניקיון. מתאים למי שאוהבת ריחות קלילים. המותג מבוסס על מרכיבים ואריזות ידידותיים לסביבה, נוסחאות היפואלרגניות, ויטמינים וחומרים מן הצומח. מחיר: 365 שקל ל-100 מ"ל. להשיג ב"אפריל". 

TOCCA EMELIA & TOCCA SIMONE

בשמי בוטיק
טוקה

שני ניחוחות חדשים מבית הבוטיק הניו יורקי, כל בושם מבוסס על דמות של אישה. סימון היא נערת החוף חובבת החופש, וגם הניחוח עצמו מאוד קליל וקייצי. אמיליה היא יותר הרפתקנית, בוהמיינית, בושם שצריך כמה שניות כדי להפנים אותו, ניחוח קצת יותר מורכב. מחיר: 332 שקל ל-50 מ"ל, להשיג ב"אפריל".

בשמי בוטיק
מובוסין - לא נחשב בוטיק, אבל ניחוח חדש שאי אפשר להתעלם ממנו. להשיג באפריל